Opetuspiloteiksi kutsuttuihin, arvopohjaisen työskentelyn kokeiluun lähteneet opettajat saivat vapaasti valita toteutustavan oman ainealueensa ehdoin. Opetuspilotteja toteutettiin teatteritaiteessa, kädentaidoissa, tanssissa ja kuvataiteessa. Keskeisintä oli tutkia, miten ekososiaalisen sivistyksen arvoja voi viedä käytäntöön opiskelijoiden elämänpiiriin ja miten oppilaitos voi luoda merkityksellisiä yhteyksiä, mikä oli myös yksi hankkeen tavoitteista.
– Vaikka kyse on hankkeesta ja isoista, monisyisistä asioista, ei kannata latistua kaavoihin, vaan pyrkiä systeemiseen ajatteluun, Syke-hankkeen projektisuunnittelijana työskennellyt Taru Huokkola muistuttaa.
Systeeminen ajattelu on kestävän tulevaisuuden rakentamisen ja ekososiaalisen sivistyksen avaintaito, jota tarvitaan syy-seuraussuhteiden tunnistamiseen niin ekologisessa, sosiaalisessa kuin taloudellisessa todellisuudessa paikallisesti ja globaalisti.
– Elämän syvempi pohtiminen luo yhteyttä ihmisten välille ja aitoja kohtaamisia pelkkien kuulumisten yli silloin, kun uskalletaan pohtia vaikeampia aiheita ja kertoa, mistä itse saa merkityksellisyyttä, Huokkola toteaa.
Käsityön taiteesta merkityksellisyyttä omaan arkeen
Kädentaitojen suunnittelijaopettaja Ulla Tujula vei ekososiaalisen sivistyksen arvot käsityön taiteen perusopetukseen, jonka teematyöskentelyyn arvot sopivat hyvin. Samalla opiskelijat pääsivät syventämään omaa taiteellista ilmaisuaan.
Opiskelijat esimerkiksi valmistivat kehyskudontatekniikkaa käyttäen tekstiiliteoksia ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen teemojen innoittamina.
– Opiskelijat pitivät arvopohdinnasta ja kestävän kehityksen ideologian käyttämisestä.
Seuraamustietoisuuden pohtiminen syvensi työskentelyä entisestään, mikä lisäsi merkityksellisyyden kokemusta.
– Joillakin opiskelijoilla seuraamustietoisuus nimensä mukaisesti seurasi omaan arkeen, ja he alkoivat myös tehdä ostovalintoja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, Tujula kertoo.
Opettajalta opetuspilotti vaati Tujulan mukaan lähinnä ajatustyötä ja tiedonhakua opetuksen tueksi, oppimisympäristö sai laajentua luontoon asti.
– Luonnon keskellä työskentely loi erityisen otolliset olosuhteet luonnonväreillä värjäämiselle, joka on hidas prosessi. Se pakotti opiskelijat rauhalliseen yhdessäoloon ja hienoihin keskusteluihin elävän tulen sekä olennaisen äärellä.
Jätä kommentti