Valtuusto päätti Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentamisesta vaiheittain, ensin Niihamaan ja Partolaan

Pirkkala–Linnainmaa-raitiotie rakennetaan vaiheittain, näin päätti omalta osaltaan Tampereen kaupunginvaltuusto kokouksessaan 21.10.2024. Suunnitelman mukaan ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan.
Kuvassa vasemmalla metsää, rakennusten hahmoja raitiotien ja kadun kahdella puolen, raitiovaunuja.
Havainnekuvassa on hahmoteltu uutta raitiotiepysäkkiä. Kuva: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi

Valtuuston päättämän vaihtoehdon mukaan ensimmäisen vaiheen rakentaminen ajoittuu vuosille 2024–2028. Toisessa vaiheessa rakennettaisiin Pirkkalassa osuus Partola–Suuppa ja itäisellä ratahaaralla Tampereen alueella osuus Niihama–Linnainmaa, näiden rakentaminen ajoittuisi puolestaan vuosille 2028–2032. 

Rakentaminen toteutumisen edellytyksenä oli Pirkkalan kunnanvaltuuston vastaava päätös. Asia oli myös Pirkkalan valtuuston esityslistalla 21.10.2024, ja Pirkkala päätti raitiotien rakentamisesta esityksen mukaisesti.

Tampereen kaupungin laskennallinen osuus Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien ensimmäisen vaiheen toteutuskustannuksesta on 170,53 miljoonaa euroa, summa sisältää myös varikkokustannuksen. Tämän osuuden Tampereen Raitiotie Oy voi valtuuston päätöksen perusteella tilata Pirkkala–Linnainmaa-allianssilta. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa jo tämän vuoden aikana.

Toinen vaihe eli Niihama–Linnainmaa on raitiotieyhtiön tilattavissa, kun valtion tuki ja muut rakentamisen edellytykset sekä asiaan liittyvät päätökset on tehty kaupunginhallituksessa. Päätös tuodaan uudelleen myös valtuuston päätettäväksi, mikäli hankkeessa tai sen valtionosuuden oletetussa määrässä tulee olennaisia muutoksia.

Radan rakentaminen kahdessa vaiheessa maksaa arviolta noin 12 miljoonaa euroa enemmän kuin jos rata olisi rakennettu yhtenä kokonaisuutena. Kaupungin näkökulmasta ratkaisevaa on valtion tuen taso suhteessa koko investointiin.

Tampereen kaupunki osallistuu Tampereen Raitiotie Oy:n myöhemmin järjestämään maksulliseen suunnattuun osakeantiin. Valtuusto päätti myös yhtiön lainojen takauksista.

Valtuusto hyväksyi nykyistä raitiotietä etelän ja idän suuntaan jatkavan Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelman 24.4.2023 ja valtuutti Tampereen Raitiotie Oy:n laatimaan hankkeen toteutussuunnitelman. 

Lisätty 22.10.2024 maininta Pirkkalan vastaavasta päätöksestä ja linkki TRO:n tiedotteeseen.

Lisätietoja

Mikko Nurminen
Johtaja
Puhelin:
040 801 2665
Kuvat: Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssi
Jaa sosiaalisessa mediassa