Oppimisen ja koulunkäynnin tuki uudistuu
Uudistuksen tavoitteena on huomioida jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet ja tarjota tukea ennakoivasti. Näin oppilas saa tarvittavat edellytykset oppimiseen ja koulunkäyntiin. Tampereen kaupungin kouluissa tuki pyritään järjestämään oppilaan omassa lähikoulussa. Tämä mahdollistaa tuen saamisen tutussa oppimisympäristössä.
Opettajien yhteistyö on keskeisessä roolissa. Yhdessä suunniteltu ja toteutettu opetus tukee oppilaiden yksilöllistä oppimista ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.
Tehostetun tuen suunnitelmat sekä erityisen tuen asiakirjat päivitetään uuden lain mukaisiksi ensi lukuvuoden aikana.
Oppimista tukevat opetusjärjestelyt
Oppimista tukevat järjestelyt ovat osa koulun jokapäiväistä toimintaa. Niiden avulla oppilaat voivat osallistua opetukseen, oppia tehokkaammin ja saada tarvitsemansa tuen.
Opettajat tekevät tiivistä yhteistyötä sekä keskenään että muiden asiantuntijoiden kanssa. Tämä yhteistyö mahdollistaa oppilaiden tarpeisiin sopivien tukitoimien suunnittelun ja toteutuksen.
Esimerkkejä oppimista tukevista järjestelyistä:
- Opettajien yhteisopetus ja keskinäiset neuvottelut
- Koulunkäynninohjaajien apu
- Opetustapojen muokkaaminen oppilaan tarpeiden mukaan
- Opetusryhmien joustava muodostaminen
- Huolellinen resurssien, suunnitelmien ja lukujärjestysten suunnittelu
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat kaikkien oppilaiden oikeus ja ensisijainen tukimuoto. Tukea annetaan pienemmille, joustavasti muodostetuille ryhmille oppilaiden tarpeiden mukaan. Ryhmäkohtainen tuki kohdistuu koko oppilasryhmälle.
Yleinen tukiopetus:
Tukiopetuksessa kerrataan opittuja asioita tai harjoitellaan uusia etukäteen. Tavoitteena on, että oppilas ymmärtää opetuksen sisällöt ja voi edetä opinnoissaan. Tukiopetusta voidaan antaa kaikissa oppiaineissa ja järjestää esimerkiksi oppitunneilla, lisätunneilla, pienryhmissä tai yksilöopetuksena.
Opetuskielen tukiopetus:
Tukiopetusta annetaan oppilaille, joiden suomen kielen taito ei vielä riitä oppiaineiden opiskeluun. Opetuksessa keskitytään erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen harjoitteluun. Tukiopetusta voidaan järjestää oppitunneilla, pienryhmissä tai erillisinä opetustuokioina. Tarvittaessa sitä annetaan myös koulupäivän ulkopuolella, huolehtien kuitenkin siitä, ettei koulupäivä kuormita liikaa.
Erityisopettajan antama opetus:
Erityisopettaja voi toimia samanaikaisesti muun opetuksen rinnalla luokassa tai opettaa pientä ryhmää erillisessä tilassa. Tukeen voi sisältyä myös konsultointia, eli erityisopettajan antamaa ohjausta muille opettajille ja koulun henkilöstölle.
Oppilaskohtaiset tukitoimet
Jos ryhmäkohtainen tuki ei riitä, oppilaalle voidaan tarjota yksilöllisiä tukitoimia.
Oppilaskohtaisia tukimuotoja ovat:
- Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
- Erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa
- Tulkitsemispalvelut, esimerkiksi viittomakielellä tai muilla kommunikaatiomenetelmillä
- Avustajapalvelut, kuten koulunkäynninohjaajan apu oppitunneilla
- Apuvälineet, kuten tekniset oppimisen apuvälineet
Lisätietoa antavat tarvittaessa:
Outi Etu-Seppälä, pedagoginen asiantuntija
[email protected], p. 040 3580825
Sanna Tanni, koordinoiva opinto-ohjaaja
[email protected], p. 040 8012729
Ulla Ojalammi, opetusjohtaja
[email protected], 050 4283044