Esiopetuksen kysely: lapsi saa tukea kasvuun ja oppimiseen rohkaisevassa ilmapiirissä

Esiopetuksen huoltajakyselyyn vastanneista yli 90 prosenttia kokee, että lapsi tulee huomioiduksi ja hyväksytyksi esiopetusryhmässä hyvin tai erittäin hyvin. Kyselyyn vastanneet arvioivat, että lapsi saa esiopetuksesta hyvän tuen kasvuun ja oppimiseen.

Kysely oli suunnattu Tampereen kaupungin esiopetuksessa toimintavuonna 2022–2023 olevien lasten vanhemmille. Joulukuussa 2022 tehtyyn kyselyyn saatiin vastaus kaikkiaan 299 huoltajalta yhteensä 23 esiopetuksen yksiköstä, joten kyselyyn vastasi 21 prosenttia huoltajista. Asiakaskokemuskysely tehdään esiopetuksessa olevien lasten huoltajille joka vuosi.

Kaikkiaan 96 prosenttia vastaajista kertoi, että esiopetuspaikka oli heidän toiveensa mukainen kohteena ja sijainniltaan. 

Tutustumiskäynnit kiinnostavat vanhempia

Esiopetuksen alkaessa saatu palvelu, tieto ja opastaminen oli huoltajien kokemuksen mukaan hyvää tai erittäin hyvää. Näin arvioi yhteensä 89 prosenttia kyselyyn vastanneista. Huoltajat, joiden mielestä esiopetuksen aloittamisessa oli ongelmia, katsoivat, että tietoa oli ollut vaikea löytää tai tiedonkulussa oli ollut puutteita. Tärkeimpinä lähteinä, joista tietoa esiopetuksesta saa, huoltajat mainitsivat päiväkodin, kaupungin verkkosivut sekä naapurit, ystävät ja sukulaiset.

Vastaajien mielestä lapsille oli varattu riittävästi aikaa esiopetuspaikkaan tutustumiseen (88 prosenttia). Osa heistä toivoi, että tutustumiskäynti esiopetukseen olisi jo keväällä ja vanhemmilla olisi mahdollisuus osallistua tutustumiseen.

- Kyselyyn vastanneista 94 prosenttia koki, että lapsi oli tullut huomioiduksi ja hyväksytyksi esiopetuksessa yksilönä ja ryhmän jäsenenä hyvin tai erittäin hyvin. Huoltajat arvioivat myös, että lapsi on saanut hyvin tai erittäin hyvin tukea kasvuunsa ja oppimiseensa, toteaa kehittämispäällikkö Pia Kuisma.

Vastaajista 91 prosenttia arvioi, että esiopetusryhmän ilmapiiri on hyvin tai erittäin hyvin lapsia rohkaiseva ja kannustava. Lapsella on myös ollut hyvä tai erittäin hyvä mahdollisuus osallistua leikin ja toiminnan sisällön suunnitteluun (87 prosenttia). 

Lapsen hyvä päivä on uuden oppisen iloa

Huoltajilta kysyttiin myös, millainen on lapsen hyvä päivä esiopetuksessa. Vastauksissa korostuivat uuden oppiminen ja oivaltaminen sekä oppimisen ilo. Muita mainintoja saivat muun muassa turvallisuus, leikki, kaverit, kiusaamattomuus ja lapsen hyväksyminen sellaisena, kuin hän on. 

Vastaajista 65 prosenttia kertoi olevansa tyytyväisiä mahdollisuuksiin, joita lapselle tarjotaan, kun siirtyminen koulun ensimmäiselle luokalle lähestyy. Heidän mukaansa lapselle oli tarjottu hyvä tilaisuus tutustua kouluympäristöön, tulevaan opettajaan ja toimintatapoihin koulussa. Vastanneista 74 prosenttia kertoi myös olevansa melko hyvin tai erittäin hyvin tietoinen yhteistyöstä, jota esi- ja alkuopetus tekevät keskenään. 

Perheet tarvitsevat enemmän tietoa kiusaamisen ehkäisemisestä

Kyselyssä löytyi myös parannettavaa. Siitä, miten esiopetuksessa ehkäistään kiusaamista, oli saanut tietoa vain 44 prosenttia huoltajista. Tiedonkulussa esiopetuksen ja kodin välillä onkin vielä kehitettävää, kun vain alle puolet vastaajista tietää, miten kiusaamista ehkäistään esiopetuksessa.

- Tämä on herättelevä tieto. Kiusaamisen ehkäisy on niin tärkeä kodin ja päiväkodin yhteinen asia, että on huolestuttavaa, jos huoltajilla ei ole tarpeeksi tietoa, miten yksiköissä ehkäistään kiusaamista, toteaa Pia Kuisma.

Myös kyselyyn vastanneet vanhemmat näkevät asian tärkeänä. Osa vastaajista toivoi myös parempaa puuttumista kiusaamiseen, kun kysyttiin, miten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa voisi tukea esiopetuksessa vielä paremmin.

Kehitettävää löytyi myös siinä, miten kestävään elämäntapaan liittyvistä asioista ja niiden käsittelystä esiopetuksessa viestitään koteihin. Kyselyn tulosten mukaan huoltajilla ei ollut tietoa siitä, miten kestävää elämäntapaa käsitellään esiopetuksessa.

Lisätietoja:
Kehittämispäällikkö Pia Kuisma 

Kuvat: Laura Vanzo
Jaa sosiaalisessa mediassa