Hyppää sivuvalikkoon

Opintojen arviointi (LOPS2021)

Tampereen lyseon lukion opiskelijoita yhdessä.

Tällä sivulla

Arviointi

Opiskelijan oppimisen arviointi antaa opiskelijoille palautetta opintojen edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukion aikana että lukio-opiskelun päättyessä. Arvioinnilla kannustetaan opiskelijaa omien tavoitteittensa asettamiseen ja työskentelytapojensa tarkentamiseen. Lisäksi arviointi antaa tietoja opiskelijan huoltajalle sekä jatko-oppilaitosten, työelämän ja muiden vastaavien tahojen tarpeita varten. Arvosanan antaminen on yksi arvioinnin muodoista. 

Arviointi perustuu opetussuunnitelmissa määriteltyihin tavoitteisiin. Opintojakson alussa opiskelijalle selvitetään arvioinnin ja arvosanan muodostumisen perusteet sekä vähimmäisvaatimukset arvioinnin edellytysten täyttämiseksi.  Opintojakson arviointiperusteissa on esitettävä myös mahdollisesta puuttuvien näyttöjen arvosanaa alentavasta vaikutuksesta, sekä opintojakson keskeytymisen perusteet. Tämän vuoksi opintojakson ensimmäisellä tunnilla läsnäolo on erityisen tärkeää. 

Opiskelijan opintojakson suorituksesta annetaan arvosana opintojakson päätyttyä. Annettavan arvosanan tulee perustua monipuoliseen näyttöön oppiaineen ja opintojakson tavoitteiden saavuttamisesta. Erilaisten tuotosten lisäksi käytetään opiskelijan oppimisen ja työskentelyn havainnointia. Arvosanan antamisen tukena voidaan käyttää opettajan ja opiskelijan välisiä keskusteluja sekä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnin kohteina ovat opiskelijan tiedot ja taidot. Arviointi ei kohdistu opiskelijoiden arvoihin, asenteisiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. 

Arvioinnin edellytykset

Arvioinnin edellytyksiä ovat mm.: 

  • osallistuminen opetukseen 
  • opintojaksoon liittyvien tehtävien suorittaminen annetussa määräajassa 
  • mahdollinen koe ja/tai muut ilmoitetut näytöt 

Pakollisista opinnoista ja valtakunnallisista valinnaisista opinnoista annetaan numeroarvosanat. Numeroin annettavassa arvostelussa käytetään asteikkoa 4–10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä ja 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4.

Opintojakso tai oppiaine, jota ei arvostella numeroin, arvioidaan suoritetuksi (S) tai hylätyksi (H). Näin arvioidaan opinto-ohjaus ja koulukohtaiset valinnaiset opinnot pre-IB:n ja Yhteiskuntatiedelinjan opintoja lukuun ottamatta.

Myös arvosana 4 edellyttää aina, että arvioinnin edellytykset täyttyvät. Jos riittäviä näyttöjä arvosanan antamiseksi ei ole, opintojaksoa ei voida arvioida, vaan opintosuorituksia pitää täydentää.

Täydennettävä arvosana (T)

Opintojaksoa ei pystytä arvioimaan vähäisten ja puuttuvien opintosuoritusten takia. Opiskelija näkee puuttuvat osasuoritukset Wilmassa Opinnot-sivun Suoritukset-välilehdellä opintojakson Lisätietoja-kohdassa. Lisätietoja-kohdassa voi myös olla arvosana, jonka opiskelija saa ilman osasuorituksia. 

Täydentämättömät T-merkinnät muuttuvat opettajan harkinnan mukaan

  • alennetuiksi arvosanoiksi
  • hylätyksi opintosuoritukseksi (H), koska arvioinnin edellytykset eivät ole täyttyneet opettajan antamaan määräaikaan mennessä.

Aineenopettaja, ryhmänohjaaja tai opinto-ohjaaja voi ohjata opiskelijan erityisopettajan pitämään TEE-pajaan täydentämään suorituksiaan.

Keskeytetty opintojakso (K)

Opiskelija voi itse keskeyttää opintojakson opiskelun perustellusta syystä sovittuaan asiasta aineenopettajan tai opinto-ohjaajan kanssa. Keskeytettyä opintojaksoa ei voi täydentää, vaan se on opiskeltava uudelleen saadakseen arvosanan. Opettaja voi keskeyttää opiskelijan opintojakson runsaiden poissaolojen vuoksi opiskelijaa kuultuaan. Poissaolomerkinnän yhteydessä olevaan huomioita-kenttään merkitään varoitus ja perustelu opintojakson keskeytymisvaarasta. Opintojaksoa ei voida keskeyttää lääkärintodistuksella todistetuilla terveydellisistä syistä johtuvista poissaoloista ilman asiasta sopimisesta opiskelijan kanssa. Opintojakson suorittaminen loppuun on sovittava näissä tapauksissa aina tapauskohtaisesti.
 

Alla luetelluista syistä johtuneiden poissaolojen takia opintojaksoa ei saa keskeyttää eikä niitä tarvitse erikseen selvittää. Niistä kertyvät poissaolot merkitään Wilmaan keltaisella koulutyö-merkinnällä.

  • opiskelijakunnan hallituksen kokoukset
  • juhlaohjelmien harjoittelu (opiskelija ilmoittaa ao. opettajalle)
  • koulun ulkopuolella tapahtuvat opintomatkat ja vierailut (ao. opettaja kirjaa wilmaan)
  • osallistuminen ylioppilaskirjoituksiin tai suullisiin kuulusteluihin (opiskelija ilmoittaa ao. opettajalle)
  • opinto-ohjaajan ja erityisopettajan luona käynnit
  • koululääkärin tai koulun terveydenhoitajan yleistarkastus, kuraattorilla tai lukiopsykologin luona käynti
  • koulun edustaminen (järjestävä opettaja ilmoittaa)
  • tutortoiminta (opiskelija ilmoittaa ao. opettajalle)
  • kutsunnat (opiskelija ilmoittaa ao. opettajalle)

Hylätyn (H) opintosuorituksen uusiminen

Opiskelija voi yrittää uusintakuulustelussa hylätyn opintosuorituksen uusimista yhden kerran. Uusintakuulusteluun saa osallistua, jos on saanut opintojaksosta hylätyn arvosanan (4) tai täydennettävän merkinnän T, tai jos koe on tekemättä, koska on ollut varsinaisena koepäivänä sairaana ja on toimittanut koepäivästä sairaustodistuksen koulun toimistoon tai rehtoreille. 

Uusintakokeeseen ilmoittaudutaan Wilman Tentit-välilehdellä. Poisjääminen uusintakokeesta ilman hyväksyttävää syytä lasketaan yrityskerraksi. Uusintakoepäivänä pitää osallistua normaalisti päivän opetukseen. 

Jos opiskelija saa arvosanakseen uusintakuulustelun jälkeenkin arvosanan 4 (hylätty), hänen on hyväksytyn arvosanan saadakseen suoritettava opintojakso uudelleen. Opiskelijalle voidaan varata mahdollisuus uusia hylätty suoritus suorittamalla mahdolliset opintojakson hyväksyttävästä suorittamisesta puuttuvat näytöt. 

Hyväksytyn arvosanan korottaminen

Opiskelija voi yrittää korottaa hyväksyttyä arvosanaa suorittamalla opintojakso uudestaan. Tällöin arvosanaksi tulee parempi arvosana. 

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Jos opiskelija katsoo, että arviointi on suoritettu virheellisesti, tulee asiassa ottaa ensin yhteys arvioinnin suorittaneeseen opettajaan. Jos asia ei näin selviä, voi asiasta ottaa yhteyttä rehtoriin, joka keskustelee asiasta kummankin osapuolen kanssa. 

Jos opiskelija on tyytymätön arviointiin, hän voi kahden kuukauden kuluessa pyytää opinnoissa etenemistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista. Pyyntö tehdään rehtorille. Jos opiskelija on tyytymätön ratkaisuun, oikaisua voi pyytää aluehallintovirastolta. 

Vilppi ja vilpin yritys

Vilpillinen toiminta (lunttaus) koetilaisuuksissa johtaa automaattisesti opintosuorituksen keskeyttämiseen. Muussa itsenäisessä työskentelyssä, esimerkiksi tutkielmien tai esitelmien laadinnassa vilpillinen toiminta (plagiointi) johtaa joko opintojakson osasuorituksen tai koko opintojakson hylkäämiseen. Havaitut tapaukset saatetaan huoltajien tietoon.

Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan huomioiminen lukion arvioinnissa 

Erityisjärjestelyt riippuvat opiskelijan tuen tarpeesta, mutta sellaisia voivat olla lisäaika, osittain tai kokonaan muu kuin koenäyttö, käsitteitä selventävät tekstit tms. Opiskelijan on kuitenkin saatava arvioinnin avulla realistinen käsitys edistymisestään. Erityisopettaja osallistuu tarvittaessa opiskelijan arviointiin. 

Lisäajan saaminen kokeissa

Jos erityisopettaja katsoo opiskelijan hyötyvän lisäajasta kokeissa, hän tekee tästä merkinnän Opiskelijan tukitoimet -lomakkeelle. Opiskelija tai huoltaja ilmoittaa asiasta aina periodin alussa kaikille häntä opettaville opettajille esim. Wilma-viestitse tai oppitunnilla. Lisäaika on 20%  kokeen normaalista kestosta, eli esim. 2 h 30 min koe on lisäajalla 3 tuntia. Pre-IB:llä lisäaika on 20% kokeen kestosta. IB-linjalla lisäaika anotaan IB-koordinaattorin kautta ja sen pituus voi vaihdella.

Lisäajan (2 h) ylioppilaskirjoituksissa voi saada lukivaikeuden, vieraskielisyyden, sairauden, vamman tai erityisen vaikean elämäntilanteen vuoksi. Nämä hakemukset tehdään erityisopettajan tai rehtorin kanssa. Kevään YO-kirjoituksia varten ennakoitavissa olevien lisäaikahakemusten viimeinen hakupäivä on 30.10. ja syksyn YO-kirjoituksiin 30.4. Jos mahdollista, pysyvien esteiden kohdalla hakemus kannattaa tehdä jo lukio-opintojen alkuvaiheessa. 

Oppiaineen oppimäärän arviointi

Saadakseen oppiaineen oppimäärän hyväksytysti suoritetuksi opiskelijan on suoritettava pääosa oppiaineen opinnoista hyväksytysti. Hylättyjä arvosanoja saa olla pakollisissa ja valtakunnallisissa valinnaisissa opinnoissa enintään seuraavasti:

Opiskelijan opiskelemia pakollisia ja valinnaisia opintoja joista voi olla hylättyjä opintoja enintään
2-5 opintopistettä 0 opintopistettä
6-11 opintopistettä 2 opintopistettä
12-17 opintopistettä 4 opintopistettä
18 opintopistettä tai enemmän 6 opintopistettä

Oppiaineen oppimäärän arvosana määräytyy opiskelijan opiskelemien pakollisten ja valtakunnallisten valinnaisten opintojen arvosanojen opintopisteiden mukaan painotettuna aritmeettisena keskiarvona.

Opintopistekertymään ei lasketa keskeytettyä (K), täydennettävää (T) eikä hylättyä (H) opintojaksoa. Arvosanalla neljä (4) suoritettu valtakunnallinen opintojakso lasketaan opintopistekertymään, jos oppiaineen oppimäärä täyttyy hyväksyttävästi.
Valinnaisten valtakunnallisten hylättyjä (4) arvosanoja voidaan jättää pois oppimäärästä opiskelijan pyynnöstä.

ENA1+ENA2 opintojakson korvaaminen osaamisperusteisesti 

Mikäli opiskelija haluaa korvata ENA1+ENA2-opintojakson osaamisperusteisesti, hänellä pitää olla virallinen todistus Eurooppalaisen viitekehyksen B2- tai korkeammasta kielitaidosta (yksi osa-alue voi olla B1.2 tai B1.1 mutta ei useampi). Todistuksen näytettyään opiskelija tekee testin, jossa kartoitetaan ENA1+ENA2 opintojaksojen oppimäärän hallinta. Testiarvosana tarvitaan opintojakson arvosanan määrittämiseksi. Hyväksiluvun saamiseksi testin arvosana täytyy olla vähintään kahdeksan. Arvioinnissa testin puolikkaat arvosanat pyöristetään ylös- tai alaspäin testin yhteydessä annetun suullisen näytön perusteella. 

 

 

RUB1+RUB2 opintojakson korvaaminen osaamisperusteisesti  

 

Mikäli opiskelija haluaa korvata RUB1+RUB2 -opintojakson osaamisperusteisesti, hänen pitää tehdä testi, jossa kartoitetaan RUB1+RUB2 opintojaksojen oppimäärän hallinta. Testiarvosana tarvitaan opintojakson arvosanan määrittämiseksi. Hyväksiluvun saamiseksi testin arvosana täytyy olla vähintään kahdeksan. Arvioinnissa testin puolikkaat arvosanat pyöristetään ylös- tai alaspäin testin yhteydessä annetun suullisen näytön perusteella.  

Halukkaat hoitavat asiaa oman RUB1+RUB2-opintojakson opettajan kanssa. 

 

 

Lukiokoulutuksen yhteinen linjaus matematiikan oppimäärän vaihtamiseen MAA2   -> MAB2

 

  • Kun MAA2:sta on tehnyt 2 op:n verran, saa siitä MAB2.  
  • Jos opiskelija suorittaa koko MAA2:n, niin siitä 2 op korvaa MAB2:n ja 1 op jää muihin opintoihin.  
  • Lukujonot-sisällöistä voidaan tarjota 1 op:n opintokokonaisuus verkkotarjottimella. Tämä on vapaaehtoinen opiskelijalle. 
Päivitetty 21.9.2023