Hyppää sivuvalikkoon

Opiskelu

Tällä sivulla

Oppituntien alkamisajat ja ruokailuvuorot

Alakoulu (luokat 1 - 2 ja ranskankielinen opetus)

8.15 - 9.00 1. oppitunti
9.00 - 9.45 2. oppitunti
9.45 - 10.15 pitkä välitunti
10.15 - 11.30 3. oppitunti (sis. ruokailun ja välitunnin)
11.30 - 12.15 4. oppitunti
12.15 - 12.30 välitunti
12.30 - 13.15 5. oppitunti
13.15 - 13.30 välitunti
13.30 - 14.15 6. oppitunti
14.15 - 14.30 välitunti
14.15 - 15.00 7. oppitunti

Alakoulu (luokat 3 - 6)

8.15 - 9.00 1. oppitunti
9.00 - 9.15 välitunti
9.15 - 10.00 2. oppitunti
10.00 - 10.05 siirtymävälitunti
10.05 - 10.50 3. oppitunti
10.50 - 11.15 välitunti
11.15 - 12.30 4. oppitunti (sis. ruokailun ja välitunnin)
12.30 - 13.15 5. oppitunti
13.15 - 13.30 välitunti
13.30 - 14.15 6. oppitunti
14.15 - 15.00 7. oppitunti

Yläkoulu (luokat 7 - 9)

8.15 - 9.00 1. oppitunti
9.15 - 10.00 2. oppitunti
10.15 - 11.00 3. oppitunti
11.00 - 11.30 I vuoron ruokailu
joko 11.15 - 12.00 4. oppitunti II ruokailuun menevillä
tai 11.30 - 12.15 4. oppitunti I ruokailussa olleilla
12.00 - 12.30 II vuoron ruokailu
12.30 - 13.15 5. oppitunti
13.30 - 14.15 6. oppitunti
siirtymävälitunti
14.20 - 15.05 7. oppitunti
15.05 - 15.50 8. oppitunti

Järjestyssäännöt

Wivi Lönnin koulun järjestyssäännöt

1. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen ​

Järjestyssäännöillä pyritään edistämään sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Suomen lainsäädäntö ja nämä järjestyssäännöt velvoittavat kaikkia koulussa työskenteleviä oppilaita kouluaikana. Kouluaikaan sisältyy lukujärjestyksen mukainen koulupäivä, välitunnit, aamu- ja iltapäivätoiminta sekä koulun järjestämät retket ja muut tilaisuudet. Koulualueena pidetään koulurakennuksia ja piha-alueita sekä muita tiloja ja paikkoja, joissa opetusta annetaan. ​

2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ​

Kaikilla oppilailla on yhdenvertainen ja tasa-arvoinen asema, sivistykselliset perus- ja ihmisoikeudet sekä oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Jokainen koulussa työskentelevä aikuinen sekä oppilas on velvollinen ilmoittamaan havaitsemastaan kiusaamisesta, häirinnästä ja väkivallasta aikuiselle. Jokaisella oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen, suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. ​

3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen ​

3.1 Hyvä käytös​

Jokainen ottaa toiset huomioon, käyttää asiallista kieltä ja noudattaa hyviä tapoja sekä antaa muille opiskelurauhan. Oppilastöihin ei saa kopioida tekstiä tai kuvia luvatta lähdettä ilmaisematta. Jokaisen tulee pitää hyvää huolta koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista. Toisen tavaroihin koskeminen ilman asianomaisen henkilön lupaa on kielletty. Aiheutuneesta vahingosta tulee ilmoittaa koulun henkilökunnalle. Aiheuttamansa vahingon oppilas on velvollinen korvaamaan vahingonkorvauslain mukaisesti. ​

3.2 Oleskelu ja liikkuminen ​

Välitunnilla oleskellaan välituntialueella ja noudatetaan välituntivalvojan ohjeita. Oppilaan tulee pyytää tarvittaessa apua välituntivalvojalta. Oppitunneille on saavuttava täsmällisesti ja välitunnille on siirryttävä viivyttelemättä. Koulualueelta ei poistuta koulupäivän aikana ilman opettajan lupaa.​

3.3 Siisteys, ympäristö ja vastuu omaisuudesta ​

Jokainen huolehtii omalta osaltaan ympäristöstä sekä koulun ja koulun pihan siisteydestä. Jokainen huolehtii koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista. ​

3.4 Turvallisuus ​

Oppilaan tulee noudattaa koulun järjestys- ja välituntisääntöjä edistääkseen turvallisuutta koulussa. Turvallisuussyistä kulkuvälineet tulee jättää niille varatuille paikoille koulupäivän ajaksi. ​

3.5 Tietokoneen ja mobiililaitteiden käyttö ​

Mobiililaitteita ei saa luvatta käyttää tai pitää esillä oppituntien ja ruokailun aikana. Oppilas pitää huolen siitä, etteivät mobiililaitteet häiritse koulupäivän aikana. ​

3.6 Päihteet ja vaaralliset esineet ​

Tupakkatuotteiden, päihteiden tai muiden huumaavien aineiden hallussapito ja käyttö on kiellettyä. Teräaseita, tulentekovälineitä, laserosoittimia tai muita vaarallisia taikka toisen tai omaisuuden vahingoittamiseen suunniteltuja esineitä ei saa tuoda kouluun. ​

3.7 Kurinpito ​

Sääntöjen noudattamatta jättämisestä voi seurata keskustelu oppilaan kanssa, tiedotus huoltajalle, luokasta poistaminen, kasvatuskeskustelu, jälki-istunto, kirjallinen varoitus, opetukseen osallistumisen epääminen, kotitehtävien teettäminen työpäivän jälkeen, siivousvelvoite, kiellettyjen esineiden ja aineiden tarkastaminen sekä haltuunotto tai erottaminen koulusta määräajaksi. ​

4. Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen ​

Nämä ovat Tampereen kaupungin perusopetuksen järjestyssäännöt ja astuvat voimaan 1.8.2023. Järjestyssäännöt ohjaavat käyttäytymisen arviointia. Ne ovat nähtävissä koulun kotisivuilla sekä koulun sisätiloissa. Järjestyssäännöt käydään läpi oppilaiden kanssa lukuvuosittain ja niistä tiedotetaan huoltajia. Järjestyssääntöjä tarkistetaan säännöllisesti.

Musiikkipainotus

Wivi Lönnin koulussa voi opiskella musiikkipainotteisesti. Tietoa hakemisesta musiikin opetussuunnitelmalliseen painotukseen on saatavissa alla olevasta linkeistä:

https://www.tampere.fi/node/104

Oppilaaksioton periaatteet painotetussa opetussuunnitelmallisessa opetuksessa 

Lisätietoja:

Markku Rissanen
Apulaisrehtori
Puhelin:
040 776 3771
Susanna Wilska
Luokanopettaja
Puhelin:
041 730 7379

 

Musiikkipainotus 3.-9.-luokilla Wivi Lönnin koulussa

Opiskelu musiikkipainotuksessa antaa mahdollisuuden kehittää omaa musiikillista osaamistaan pitkäjänteisesti. Musiikin tunneilla opiskellaan musiikkia monipuolisesti; lauletaan yksi- ja moniäänisesti, soitetaan eri soittimia ja kuunnellaan monenlaista musiikkia.

Opiskelu musiikkipainotuksessa antaa oppilaalle paljon kokemusta esiintymisestä ja esitysten valmistelusta. Musisointi tuo iloa ja virkistystä koulupäiviin, ja yhteinen musisointi parantaa yhteishenkeä.

Hakeminen

Haku 3. luokalta alkavaan painotukseen tapahtuu 2. luokan syyslukukauden loppupuolella. Musiikkipainotusta voi jatkaa myös yläkoulussa. Sinne voi myös pyrkiä vasta 6.luokalla. Alakoulun musiikipainotusluokat vuorottelevat Wivi Lönnin ja Pispalan koulujen kesken. Vuonna 2024 musiikkiluokka aloittaa Pispalassa.

Kaikilla musiikkipainotuksen mukaan opiskelevilla on musiikin tunteja enemmän kuin tavallisilla luokilla:

  • alakoulun puolella kolme tuntia viikossa
  • yläkoulussa 7. luokalla kaksi ja 8.-9.luokalla kolme vuosiviikkotuntia.

Musiikkipainotusoppilaat osallistuvat kaikkien Tampereen musiikkiluokkien yhteisiin konsertteihin.

Hakuaika

Haku 3. luokalta alkavaan painotukseen tapahtuu 2. luokan syyslukukauden loppupuolella. Tarkempi tieto hakuajoista löytyy tältä sivustolta vuosittain. Haku tehdään sähköisellä hakemuksella, joka löytyy oppilaan omalta Wilma- sivulta osiosta HAKEMUKSET/ PÄÄTÖKSET.

SOVELTUVUUSKOETILAISUUS - alakoulu, alkava 3. musiikkiluokka

Soveltuvuuskokeessa on seuraavanlaisia osioita:

  • Kuuntelutesti (mukaillen Karma- testiä)
  • Yksilötesti - laulu ( Hämä- hämähäkki), toistotehtäviä laulaen ja rytmittäen
  • Ryhmätehtävä - erilaisia toistoharjoituksia (laulu, liike, rytmi)

SOVELTUVUUSKOETILAISUUS - yläkoulu, alkava 7. musiikkiluokka

Soveltuvuuskoe muodostuu seuraavista osioista

  • Kirjallinen osio - musiikkituntemus ja teoriaa
  • Yksilötesti - oma laulu ja oman soittimen soittonäyte
  • Ryhmätehtävä - erilaisia toistoharjoituksia (rytmi ja improvisaatio)

Soveltuvuuskokeiden tulokset ilmoitetaan viikkojen 7 ja 8 aikana.

Tampereen ranskalais-suomalainen opetus / Kaksikielinen opiskelu

Wivi Lönnin koulu tarjoaa kaksikielistä opetusta ranskan ja suomen kielillä. Kaksikielistä opetusta on järjestetty jo vuodesta 1986 lähtien esiopetuksesta 9.-luokkaan asti.  Esiopetus on 95 prosenttisesti ranskaksi, alakoulun puolella opetuksesta puolet on ranskaksi ja puolet suomeksi, yläkoulussa opetus on noin 60 prosenttisesti suomeksi ja 40 prosenttisesti ranskaksi. Kaikilla ranskalais-suomalaisen opetuksen oppilailla on mahdollisuus suorittaa kansainvälinen DELF-kielitutkinto.

Ranskalais-suomalainen opetus on tarkoitettu suomenkielisille ja kaksikielisille lapsille. Koulussa opettavat kaksikielisyyteen erikoistuneet suomenkieliset ja ranskankieliset natiiviopettajat. Ranskan kielellä opetetaan ranskaa ja joitakin muita aineita vuosiluokasta riippuen.

Lisätietoa ranskan kielellisistä tavoitteista löytyy kaksikielisen opetuksen materiaalipankista (Google Drive)

Tampereen ranskalais-suomalainen opetus on maksutonta kunnallista perusopetusta, jossa seurataan suomalaista opetussuunnitelmaa.

Hakeminen kaksikieliseen opetukseen

Ennen esiopetusta on mahdollista hakeutua kaksikieliseen varhaiskasvatukseen. Amurin päiväkoti tarjoaa laajamittaista kaksikielistä varhaiskasvatusta ranskan kielellä noudattaen varhaiskasvatussuunnitelman perusteita.

Varhaiskasvatukseen hakeminen ja esiopetukseen hakeminen

Ensimmäiselle luokalle hakeminen

Ranskalais-suomalaisen opetuksen esikoululaiset eivät siirry automaattisesti ranskalais-suomalaisen opetuksen 1. luokalle, vaan oppilaiden tulee läpäistä ranskan kielikoe. Koe on laadittu Eurooppalaiseen viitekehykseen tukeutuen ja perustuu arkielämän ja esikoulun tilanteisiin ja sanastoon. Kielikoe pidetään helmikuussa. Mahdollisten sairastapausten sattuessa järjestetään ylimääräinen koepäivä (huoltajan todennettava sairaus lääkärintodistuksella).

Kielikoe sisältää lasten ensimmäisten kuuden kuukauden aikana oppimia asioita. Tavoitteena on varmistaa, että lapset ovat oppineet tarvittavat taidot voidakseen seurata ranskankielistä opetusta ensimmäisellä luokalla. Arvioitavia osa-alueita ovat puheen ymmärtäminen, puhuminen ja vuorovaikutus. Kokeen läpäistäkseen on saatava yli 60 prosenttia pisteistä.

1. R-luokalla on 24 oppilaspaikkaa. Oppilaat valitaan kokeessa saatujen pisteiden mukaisessa paremmuusjärjestyksessä. Oppilaista, jotka ovat saavuttaneet minimipisterajan, mutta joille ei riitä oppilaspaikkaa, muodostetaan varasijalista.

Aloittaminen ranskalais-suomalaisen opetuksen 1. luokalla edellyttää myös riittävää suomen kielen hallintaa, sillä puolet opetuksesta 1. luokasta lähtien on suomeksi. Tarvittaessa myös suomen kieli testataan. Lapset voivat osallistua S2-opetukseen, eli suomi toisena kielenä -opetukseen koulun S2-opettajan tunneilla, mikäli lapsen suomen kielen taso sitä vaatii.

Muille vuosiluokille hakeminen

Muille vuosiluokille haettaessa voi ottaa suoraan yhteyttä ranskalais-suomalaisen opetuksen koordinaattoriin: [email protected]. Oppilaan suomen ja ranskan kielen taidot sekä valmiudet muissa oppiaineissa arvioidaan ja tämän perusteella päätetään ranskalais-suomalaiseen opetukseen ottamisesta.  

Valinnaisaineet

Valinnaisainelomake kurssikuvauksineen ensi lukuvuoden lyhytvalinnaisiin (tulevat 9.-luokkalaiset) löytyy alla olevasta linkistä. Palautathan täytetyn lomakkeen omalle opollesi 2.2.2024 mennessä.

Päivitetty 7.2.2024