Opiskelu Leinolan koulussa
Leinolan koulun toiminta-ajatuksena on oppilaan kasvaminen ahkeraksi, suvaitsevaiseksi ja vastuuntuntoiseksi yhteisön jäseneksi, joka ottaa toiset huomioon, sisäistää hyvät tavat ja käyttäytyy niiden mukaan. Oppilasta innostetaan oppimaan ja luottamaan omiin kykyihinsä.
Leinolan koulussa painotetaan laadukasta perusopetusta. Opetuksen ja oppimisen ilmapiirissä pyritään tukemaan myönteistä oppimiskäsitystä, oppimisen iloa ja positiivista vuorovaikutusta.
Päivärytmi
Leinolan päivärytmi
| Klo | Tunti | |
|---|---|---|
| 8.15-9.00 | 1. oppitunti | |
| 9.00-9.45 | 2. oppitunti | |
| 9.45-10.15 | pitkä välitunti | |
| 10.15-11.00/11.15 | 3. oppitunti | Ruokailut porrastetusti 10.15 alkaen |
| 11.00/11.15 - 11.15/11.30 | välitunti | |
| 11.15/11.30 - 12.15 | 4. oppitunti | |
| 12.15 - 12.30 | välitunti | |
| 12.30 - 13.15 | 5. oppitunti | |
| 13.15 - 13.30 | välitunti | |
| 13.30 - 14.15 | 6. oppitunti | |
| 14.15 - 15.00 | 7. oppitunti |
Vuosikalenteri 2025-2026
Elokuu
22.8. Aloitusjumalanpalvelus tai muu aloitusohjelma
Uinnit alkaa
Syyskuu
2.9. Viestikarnevaalit
Harrastusviikko
25.-26.9. Nälkäpäivä-keräys
26.9. Kodin ja koulun päivä
Lokakuu
1.-3.10. Koulukuvaus
Eläinten viikko
Monialainen oppimiskokonaisuus -viikko
10.10. Unicef-kävely
13.-19.10. Syysloma
Halloween-disko
Marraskuu
Lasten oikeuksien viikko
28.11. Adventtijuhla
Joulukuu
5.12. Itsenäisyyspäivän lipunnosto
11.12. Lucia-kulkue
16.12. Joulujuhla
19.12. Lava on vapaa
20.12. Joululaulajaiset
22.12.2025 - 6.1.2026 Joululoma
Tammikuu
7.1.2026 koulu alkaa lukujärjestyksen mukaisesti
Helmikuu
Liikuntapäivät vuosiluokittain
23.2.-1.3.2026 Talviloma
Maaliskuu
Rasismin vastainen viikko
31.3. Ristinjuhla
Huhtikuu
2.-6.4.2026 Pääsiäisloma
Lukuviikko
30.4. Lava on vapaa
Toukokuu
1.5. Vapunpäivä, vapaa
Luokkaretket
Siivoustalkoot
14.5. Helatorstai, vapaa
26.5. Kevätjuhlat
30.5. Todistusten jako, 6.-luokkalaisten juhla
Opetussuunnitelma ja tuntijako
Kielet ja valinnat
Leinolan koulussa tarjotaan A1-kielinä englantia, saksaa ja espanjaa. A2-kieleksi voi valita englannin, ruotsin tai saksan.
Lue lisää kielivalinnoista perusopetuksessa
Valinnaisaineet
Opetussuunnitelman mukaan kaikki 4.-6. -luokkalaiset pääsevät valitsemaan yhden vuosiviikkotunnin oman kiinnostuksen mukaan annetuista vaihtoehdoista. Valinnaisaineet eivät ole vain yhtä oppiainetta, vaan niissä yhdistellään opetussuunnitelmassa määriteltyjä sisältöjä oppiainerajat ylittäen.
Aineesta ja aiheesta riippuen ainetta opiskellaan yksi tunti joka viikko tai kaksoistunti puolen lukuvuoden jakson ajan. Yhteensä tunteja tulee 38h/lukuvuosi.
Lukuvuoden 2025-2026 valinnaisryhmiä:
4.lk: liikunta, sillisalaatti, kuvataide
5.-6.lk: luonto, oivaltajat, yrityssankarit, kuvataide, liikunta, media, sillisalaatti
Tukea oppilaalle
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa oppilaan perustaitoja ja ehkäistä vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa. Oppilaan kasvusta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on merkittävä osa oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
Oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahventuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Oppilaan oikeus riittävään kasvun ja oppimisen tukeen varmistetaan oppilaanohjauksen, oppilashuollon palvelujen, tulkitsemis- ja avustajapalvelujen sekä yleisen, tehostetun ja erityisen tuen avulla. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on oppilaan kasvun ja oppimisen kannalta ensisijaisen arvokasta ja tärkeää.
Oppimisen tukemisesta ja oppilashuollosta löytyy lisätietoa kaupungin yhteisiltä sivuilta.
Laaja-alainen erityisopetus
Erityisopettajat seuraavat kaikkien koulumme oppilaiden edistymistä yhteistyössä luokanopettajien ja aineenopettajien kanssa. Laaja-alainen erityisopetus on tukitoimi, joka edesauttaa oppilaan oppimista ja työskentelyä luokassa.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuollosta vastaa Pirkanmaan hyvinvointialue.
Leinolan koulun kouluterveydenhoitaja on Iida Touru. Terveydenhoitaja on Leinolan koululla pääsääntöisesti maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Avovastaanotto näinä päivinä klo 10-11.
Katso Tampereen kaupungin ohjeet koulutapaturmien varalta.
Leinolan koulun järjestyssäännöt
Kaikissa Tampereen kaupungin kouluissa noudatetaan samoja järjestyssääntöjä.
Lisäksi Leinolan koulussa noudatetaan koulun omia pelisääntöjä:
Käyttäytyminen
- Käytän kohteliasta kieltä ja noudatan hyviä tapoja.
- Huolehdin ympäristöni siisteydestä sekä omista ja yhteisistä tavaroista.
- Liikun sisätiloissa rauhallisesti.
- Otan sisään tullessani päähineen pois päästäni.
- Kannan vastuun omasta toiminnastani.
- Noudatan koulun aikuisten antamia ohjeita.
Välitunnit
- Vietän välitunnit ulkona välituntialueella tai sovituissa välituntipaikoissa.
Ruokailut
- Jonotan rauhallisesti linjastolla.
- Syön kaiken, mitä otan.
- Syön omalla paikalla noudattaen hyviä ruokailutapoja.
- Jätän paikkani siistiksi ja palautan ruokailuvälineet palautuspisteeseen.
- Noudatan hiljaisen ruokailun sääntöjä.
Pelisäännöt ja järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana kaikissa koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
| Arvio | Ottaa muut huomioon | Toimii vuorovaikutteisesti | Ottaa työskentely-ympäristön huomioon | Noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä |
|---|---|---|---|---|
| Erittäin hyvä | Oppilas toimii oma-aloitteisesti hyvien tapojen mukaisesti. Oppilas odottaa aina vuoroaan vaihtelevissa tilanteissa. Oppilas uskaltaa puuttua epäreiluihin tilanteisiin ja tukea muita. Oppilas edistää luokan työrauhaa. | Oppilas toimii aktiivisesti, myönteisesti ja yhteistyökykyisesti sekä auttaa ja kannustaa muita. Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja tilannetietoisesti. Käyttäytyminen on kontrolloitua pettymystenkin hetkillä. Oppilas tukee aina hyvää ilmapiiriä. | Oppilas ottaa päivittäin vastuun työskentelystään luokkayhteisön jäsenenä. Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä ja osoittaa sen. Oppilas huolehtii yleisestä siisteydestä ja auttaa muita. Oppilas käsittelee yhteistä omaisuutta kunnioittavasti ja huolehtii siitä. | Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja aikuisten antamia ohjeita esimerkillisesti. Oppilas pystyy toimimaan ilman jatkuvaa valvontaa. Oppilas toimii rehellisesti ja luotettavasti. |
| Hyvä | Oppilas toimii yleensä hyvien tapojen mukaisesti. Oppilas odottaa yleensä vuoroaan. Oppilas ei aiheuta vahinkoa muille sanoilla tai teoilla. Oppilas antaa työrauhan. | Oppilas toimii yhteistyökykyisesti ja käyttää taitoa säännöllisesti. Oppilaan käyttäytyminen on yleensä asiallista. Käyttäytyminen on yleensä kontrolloitua pettymystenkin hetkillä. Oppilas tukee yleensä hyvää ilmapiiriä. | Oppilas ottaa vastuun työskentelystään luokka- yhteisön jäsenenä. Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä. Oppilas huolehtii yleensä yleisestä siisteydestä. Oppilas käsittelee yhteistä omaisuutta kunnioittavasti. | Oppilas noudattaa lähes aina koulun sääntöjä ja aikuisten antamia ohjeita. Oppilas pystyy toimimaan yleensä ilman jatkuvaa valvontaa. Oppilas toimii lähes aina rehellisesti ja luotettavasti. |
| Kohtalainen | Oppilas yrittää toimia hyvien tapojen mukaisesti. Oppilas odottaa toisinaan vuoroaan. Oppilas aiheuttaa toisinaan vahinkoa muille sanoilla tai teoilla. Oppilas häiritsee toisinaan työrauhaa. | Oppilas tarvitsee toisinaan tukea yhteistyötaidoissa. Oppilaan käyttäytyminen on toisinaan epäasiallista tai tilanteeseen sopimatonta. Oppilas tarvitsee toisinaan tukea pettymysten hetkillä. Oppilas tukee toisinaan hyvää ilmapiiriä. | Oppilas yrittää useimmiten ottaa vastuun omasta työskentelystään. Oppilas arvostaa toisinaan omaa ja toisten työtä. Oppilas huolehtii yleisestä siisteydestä vasta kehotuksen jälkeen. Oppilas käsittelee yhteistä omaisuutta toisinaan välinpitämättömästi. | Oppilas noudattaa toisinaan koulun sääntöjä ja aikuisten antamia ohjeita. Oppilas tarvitsee toisinaan jatkuvaa valvontaa. Oppilas yrittää toimia rehellisesti ja luotettavasti. |
| Tarvitsee harjoitusta | Oppilas toimii harvoin hyvien tapojen mukaisesti. Oppilas odottaa harvoin vuoroaan. Oppilas aiheuttaa vahinkoa muille sanoilla tai teoilla. Oppilas häiritsee usein työrauhaa. | Oppilas tarvitsee usein tukea yhteistyötaidoissaan. Oppilaan käyttäytyminen on usein epäasiallista tai tilanteeseen sopimatonta. Oppilas tarvitsee usein tukea pettymysten hetkillä. Oppilas tukee harvoin hyvää ilmapiiriä. | Oppilas ottaa harvoin vastuuta omasta työskentelystään. Oppilas arvostaa toisinaan omaa työtään ja harvoin toisten työtä. Oppilas huolehtii yleisestä siisteydestä vasta usean kehotuksen jälkeen. Oppilas käsittelee yhteistä omaisuutta välinpitämättömästi. | Oppilas noudattaa harvoin koulun sääntöjä ja aikuisten antamia ohjeita. Oppilas tarvitsee usein jatkuvaa valvontaa. Oppilas toimii harvoin rehellisesti ja luotettavasti. |
Oppilaskunta
Kaikki koulun oppilaat kuuluvat oppilaskuntaan. Oppilaskunnan hallitukseen valitaan vuosittain jokaiselta luokalta kaksi edustajaa. Oppilaskunnan hallitus kokoontuu lähes viikottain ja järjestää mukavaa toimintaa kaikille.
Vihreä lippu
Koulussamme toimii kestävän kehityksen ohjelma Vihreä lippu, joka on osa kansainvälistä Eco Schools – ohjelmaa. Ensimmäisen kerran Vihreän lipun liputusoikeus myönnettiin koulullemme lukuvuonna 2017 - 2018 teemalla "Jätteiden vähentäminen".
Vihreän lipun pääperiaatteisiin kuuluvat ympäristökuormituksen vähentäminen sekä suunnitelmallinen kestävän kehityksen edistäminen lapsia ja nuoria osallistaen. Lukuvuoden teemaksi koulumme Vihreä lippu -raati on valinnut veden. Lukuvuoden aikana koululla järjestetään tapahtumia kyseisen teemaan liittyen. Vihreä lippu -raati koostuu opettajista sekä luokkien opiskelijaedustajista. Raati kokoontuu noin kerran viikossa.
Koulumme Vihreä lippu-tavat:
- Syön minkä otan, otan mitä syön.
- Vain yksi käsipaperi/servetti.
- Lajittelen roskani.
- Säästän kopio- ja piirustuspaperia.
Liikkuva koulu
Leinola on Liikkuva koulu. Lasten liikuttaminen on otettu tosissaan, muutenkin kuin liikuntatuntien puitteissa.
- Meillä on sisätiloissa ja pihalla liikuttavia virikkeitä, mm. kiipeilyseinä.
- Välituntiliikkumiseen on panostettu.
- Koulun alueella on frisbeegolfkoreja
- Välituntivälineitä löytyy Välske-kioskista
- iWall 4Active -tietokonepeli liikuttaa koulun käytävällä
- Lähialueen ulkoilumaastot ja kaupungin tarjoamat liikuntapaikat ovat ahkerassa käytössä.