Lukuvuosi 2023-2024
Syyslukukausi 9.8.2023-22.12.2023
Syysloma 16.-22.10.2023
Kevätlukukausi 8.1.2024-1.6.2024
Koulutyö päättyy 1.6.2024
Esikoululaisten lukuvuosi päättyy 31.5.2024
Lukuvuosi 2023-2024
Syyslukukausi 9.8.2023-22.12.2023
Syysloma 16.-22.10.2023
Kevätlukukausi 8.1.2024-1.6.2024
Koulutyö päättyy 1.6.2024
Esikoululaisten lukuvuosi päättyy 31.5.2024
Luokat ES 1- 9 lk
1. oppitunti 8.15-9.00
välitunti 9.00-9.15
2. oppitunti 9.15-10.00
3. oppitunti 10.00-10.30
välitunti 10.30-10.45
ruokailu 10.45-11.30
4. oppitunti 11.30-12.15
välitunti 12.15-12.30
5. oppitunti 12.30-13.15
välitunti 13.15-13.30
6. oppitunti 13.30-14.15
7. oppitunti 14.15-15.00
Tuntijako kertoo kuinka monta tuntia oppiainetta opiskellaan viikossa milläkin vuosiluokalla.
Puistokoulussa koulupäivät rakentuvat yksilöllisesti oppilaan tarpeiden mukaan.
Puistokoulussa opiskellaan ensimmäisellä luokalla alkavana pakollisena A1-kielenä englantia.
Kuudennella luokalla alkavana pakollisena B1-kielenä opiskellaan ruotsia.
Oppilaamme opiskelevat kieliä yksilöllisen oppimäärän mukaan. Tarvittaessa oppilas voidaan vapauttaa toisen tai molempien vieraiden kielten opiskelusta, jonka tilalla opiskellaan tällöin äidinkieltä. Puistokoulussa ei ole tarjolla valinnaisia kieliopintoja.
Tampereen kaupungin perusopetuksessa oppilaan on mahdollisuus hakea painotettuun opetukseen 2. ja 6. vuosiluokan aikana. Jokaiseen opetussuunnitelmalliseen painotukseen järjestetään soveltuvuuskokeet. Opetussuunnitelmalliset painotukset ja niitä järjestävät koulut löytyvät Tampereen kaupungin perusopetuksen sivuilta.
Tampereen kaupunki tarjoaa kaikille oppilaille Microsoft 365 - palvelut sekä ohjelmistopaketin. Ohjelmistopaketin voi ladata kotikoneelle. Oppilas kirjautuu palveluun osoitteella [email protected] ja opetusverkon salasanalla. Lisätietoja opetusverkon käytöstä kotona Timo Hämäläiseltä, [email protected].
Puistokoulun ilmapiiri on avoin, turvallinen ja luottamuksellinen.
Puistokoulu pyrkii kasvattamaan oppilaistaan omatoimisia, itseensä myönteisesti ja realistisesti suhtautuvia sekä mahdollisimman itsenäisiä yhteiskunnan jäseniä.
Puistokoulussa opetellaan vuorovaikutustaitoja sekä toisen huomioimista läpi kouluiän.
Oppilaita kannustetaan vastuullisuuteen. He osallistuvat kouluyhteisön toimintaan edellytystensä mukaan.
Puistokoulun toimintakulttuurissa korostuu kaikkien koulun aikuisten osallistuminen kasvatustyöhön.
Järjestyssäännöt koskevat Puistokoulun Kalevanpuiston koulutaloa. Järjestyssäännöt koskevat myös iltapäivätoimintaan osallistuvia oppilaita.
Näiden järjestyssääntöjen tarkoituksena on edistää koulun järjestystä. Järjestyssäännöillä turvataan kouluyhteisön jäsenten viihtyvyyttä ja turvallisuutta. Kouluyhteisön muodostavat oppilaat ja henkilökunta. Puistokoulun oppilaat tarvitsevat aikuisten vahvaa tukea ja ohjausta toiminnassaan, käyttäytymisessään sekä näiden sääntöjen noudattamisessa.
Kouluaikaan sisältyy lukujärjestyksen mukainen koulupäivä, välitunnit ja koulumatkat. Samoja järjestyssääntöjä noudatetaan myös aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Koulujen välituntialueet on määritelty liitteinä olevissa kartoissa.
1. Kouluyhteisöni muodostavat oppilaat, opettajat, koulunkäynninohjaajat sekä muu henkilökunta. Noudatan kouluyhteisöni aikuisten antamia ohjeita.
2. Noudatan koulussa ja koulumatkoilla hyviä käytöstapoja: matkustan rauhallisesti ja noudatan annettuja ohjeita.
3. Koulun välituntialueita ovat aidatut "pikkupihat" sekä" iso piha". Pysyn välitunnilla koulun alueella.
4. Kävelen rauhallisesti käytävillä.
5. Luvan saatuani, voin oleskella kavereiden kanssa käytävällä.
6. Käyn reippaasti vessassa.
7. Käsittelen koulun tavaroita niin, etteivät ne mene rikki.
8. Annan kavereille ruokarauhan ja noudatan hyviä ruokailutapoja.
9. Annan työrauhan toisille.
10. Älylaitteita (puhelin, iPad tms.) käytän sovitulla tavalla.
11. Käytän koulussa sisäjalkineita. Kengät telineissä (ei lattialla).
12. Tuon asianmukaiset varusteet sisä ja ulkoliikuntatunneille.
13. Jos sairastun, kotoani ilmoitetaan poissaolostani kouluun ensimmäisenä poissaolopäivänä.
14. Huolehdin koulutehtävistäni ja tavaroistani. Pidän pulpettini siistinä.
Koulumme on mukana Vihreä lippu -ohjelmassa. Lippu myönnettiin Kalevanpuiston koululle 19.5.2015 käsiteltyämme menestyksekkäästi Vesi-teemaa.
Ohjelman tarkoitus on paneutua koko kouluyhteisön voimin ympäristöön liittyvään teemaan ja lisätä oppilaiden ja henkilökunnan vastuuntuntoa ympäristöstä huolehtimisesta. Yhteisellä toiminnalla saamme aikaan ympäristöystävällisiä käytäntöjä ja arjen rutiineja koulussa. Pyrimme ymmärtämään entistä paremmin omia vaikutusmahdollisuuksiamme oman lähiluonnon ja -ympäristön hyvinvointiin. Myös maailmanlaajuinen näkökulma kulkee mukana – miten valintamme vaikuttavat koko maapalloon?
Vesi-teeman jälkeen olemme käsitelleet Jäte-teemaa, Terve elämä -teemaa sekä Lähiympäristö-teemaa. Lukuvuodeksi 2022-2023 äänestimme teemaksi Luonnon monimuotoisuus.
Vesi-teeman aikana keskityimme oikeaoppiseen käsienpesuun ja huomion kiinnittämiseen vedenkulutuksen näkökulmasta. Järjestämämme Vesi-päivä maailman vesipäivänä maaliskuussa jäi koulun tapahtumakalenteriin pysyväksi yhteiseksi teemapäiväksi.
Jäte-teeman aikana jäsensimme ja tehostimme jo ennestään tuttua kierrätystä ja pyrimme arkipäiväistämään taidot. Merkittävä rooli oli paikkojen kuntoon/järjestykseen laittamisella remonttien keskellä toimivalle koululle sekä jo olemassaolevien materiaalien hyödyntäminen uusien ostamisen sijaan, aina kun mahdollista. Koko talon panostaessa yhteiseen asiaan olemme saaneet järjestyksen aina vain paremmin säilymään ja lisättyä näin myös turvallisuutta.
Terve elämä -teeman puitteissa liikuimme lähiympäristössä, yhteistyötahojenkin kera. Suuri osa oppilaista kulkee koulumatkansa taksilla ja huomio kiinnittyi myös taksimatkojen järjestelmällisyyteen sekä turvallisuuteen niinikään.
Lähiympäristö valikoitua teemaksi samaan aikaan, kun koulumme muutti uusiin väistötiloihin Vuorekseen vuoden 2020 syksyllä. Kevään käytimme taloa tyhjentäen ja keskeisellä paikalla olevan koulutalomme sijaintia hyödyntäen vielä retkiin ja ulkoiluun. Kevään 2020 korona tosin oli määrittävä tekijä kaikessa toiminnassa. Muuton jälkeen lähiympäristöön tutustuminen on ollut luonteva tapa suorittaa Vihreä lippu- teemaa.
Kaiken kaikkiaan teemoissa on monitahoisesti lähestytty oppilaiden ja koulun arkea. Teemalliset päivät (mainittakoon esim. Kekri syksyllä sekä Vesi-päivä keväällä) ja retket, yhteiset tuokiot salissa ja lähiympäristössä sekä yhdessä tekeminen ovat olleet Vihreä Lippu -ohjelman hyvin toimineet ydinajatukset. Pääroolissa ovat oppilaat – me aikuiset autamme, neuvomme ja opimme samalla itsekin. Hyvin opitut käytännön toimet sujuvat arjessa helposti edelleen.
Kalevanpuiston koulutalossa Vihreä Lippu- toiminta on peruskierrättämistä ja hyvien aiemmin sovittujen käytänteiden vaalimista. Aiempien teemojen pohjilta, meillä on vakiintuneet Vihreä lippu-tavat. Ekososiaalinen sivistys on asia, mihin perehdymme uuden teemamme myötä lukuvuoden aikana. Oppilaiden osallisuus on niin ikään keskiössä.
Vihreä lippu -toimintaa luotsaa erityisluokanopettaja Petra Lampinen.
Kalevanpuiston koulutalossa ei ole valittu oppilaskunnan hallitusta. Opettajat huolehtivat oppilaiden oikeuksien toteutumisesta ja heidän kuulluksi tulemisestaan yhdessä ohjaajien kanssa. Jokaisella oppilaalla on yksilöllinen tapansa ilmaista itseään, tahtoaan ja saada mielipiteensä kuulluksi. Koulun aikuiset auttavat heitä siinä jokaisen kohdalla parhaalla mahdollisella tavalla erilaisia apuvälineitä käyttäen.