Toimintakertomus lukuvuosi 2024-2025

Sivun sisältö lyhyesti

Luontokoulun toiminta kirjattuna yksityiskohtaisesti. Määrälliset tiedot kohdatuista oppilaista ja kasvattajista, sekä lisäksi työryhmät, koulutukset ja vierailijat.

Sisältö

Toiminnan kuvaus

Tampereen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen lisäpalveluna luontokoulu Korento tarjoaa tukea ja koulutusta ympäristökasvatukseen sekä ulkona oppimisen pedagogiikkaan. Luontokoulun toiminta toteuttaa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmaa, kuten myös paikallisia ja kansallisia strategioita kestävän elämäntavan ja luonnonmonimuotoisuuden vahvistamiseksi.

Luontokoulu Korento tavoittaa vuosittain merkittävän osan perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen lapsista. Kohderyhmänä ovat 5 -7—vuotiaat sekä 4.- ja 7.luokkalaiset. Ryhmät viettävät luontokoululla Terälahdessa 4-5 tuntia, joten he saavat kokonaisvaltaisen opetuspäivän tietystä ilmiöstä.

Luontokoulun työntekijät toimivat myös monissa eri tapahtumissa innoittajina, kuten myös kasvattajien kouluttajina yksikkökohtaisesti pyydettäessä. Erilaisten sidosryhmien työpajoihin, ympäristökasvatuksen asiantuntijoina, osallistuminen on säännöllistä.

Ensimmäistä kertaa 23 vuoteen luontokoulu ei järjestänyt odotettuja ja kiiteltyjä kesäleirejä. Tilalla oli antoisa yhteistyö Tampereen Nuorisopalveluiden ja erityisesti Kestävät kesätyöt-projektin kanssa.

Asiakkaat

Luontokoulun asiakasmäärä oli lukuvuonna 2024-2025 oli yhteensä 5799. Luontokoulun (Terälahdessa) kävijöistä lapsia oli 4789 ja aikuisia 534. Terälahdessa käyneiden, koko päivän ryhmiä, oli 272 kappaletta.

Toimintakertomuksen myöhemmissä kappaleissa on esitetty työryhmiin osallistumisten, opetusyksiköiden lähiympäristössä tehtyjen opetusten määrä sekä mm. opettajakoulutusten määrä lukuvuonna 2024-2025. Kokonaisosallistujamäärään on laskettu mukaan myös luontokoulussa käyneet vierailijat, opiskelijaryhmiä ja eri tapahtumiin osallistujat sekä onlinekoulutukset.

Osa kevään päivistä hyödynnettiin opintovapaapäivinä, jolloin ei ollut luontokoulutoimintaa.

Nykyinen nettisivupohja ei tue upotettua yksityistyiskohtaista taulukkoa asiakasmääristä. Tärkeimmät esitelty toimintakertomuksessa.

Henkilökunta

Luontokoulun vakituiseen henkilökuntaan kuuluu Jenni Skaffari kouluryhmissä ja Taru Lindgren esiopetus- ja varhaiskasvatus-alkuopetusryhmissä. Luontokoulun esihenkilönä toimi Kämmenniemen koulun rehtori Kaisariitta Järvinen.

Työyhteisö

Tärkeitä henkilöitä luontokoulun toiminnan kannalta työyhteisössä ovat olleet vahtimestari Veikko Montonen, siistijä Lauri Dunder sekä muut Terälahden koulun Tampereen Voimian palveluhenkilökunta. Heidän joustavuutensa ansiosta luontokoulun palvelut ovat saaneet lisää laatua. 

Yhteistyötä tehtiin Terälahden koululuokkien ja päiväkodin kanssa vaihtelevalla aikataululla. Ketteryys tehdä nopeita muutoksia arjen aikatauluihin ja tempauksiin on pienen opetusyksikön etu. Laajaa Vihreä lippu-ympäristökasvatusohjelman mukaista työtä jatkettiin. Vihreä lippu vaikuttamisen hengessä jatkoimme edelleen säännöllisten kansalaisvaikuttamisen muodon Vesireppu-testien tekemisellä (Pyynikin Rotary ry:n lahjoittamat). Terälahden koululaiset käyvät yhdessä tai erikseen luontokoululaisten kanssa ottamassa tarvittavat vesinäytteet viereisestä Kiimajoesta, ja ajaa tulokset Järvi- ja MeriWikiin.

Kaupunkien luontofoorumi Tampereella syyskuussa 2024

Ensimmäinen luontokadon pysäyttämiseen, luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseen kuin myös luontosuhteen vahvistamiseen kaupunkien toiminnoissa tähtäävä tapahtuma järjestettiin Tampereella Tampere-talossa 11.9.2024.  Tapahtuma kokosi satoja kaupunkien, elinkeinoelämän, tutkimuksen ja kansalaisyhteiskunnan edustajia paikan päälle. Luontokoulu sai kutsun osallistua tapahtuman järjestämiseen.

Useita etäkokoontumiskertoja suunnitteluun liittyen keväällä, kesällä ja alkusyksystä. Opetustyön ohella tapahtuva nuorten tervehdysvideon luonti yhteistyössä Taidekaari-kulttuurikasvatusohjelman kanssa. Tervehdysvideon tavoitteena oli, että luontofoorumi alkaa sykähdyttävällä lasten ja nuorten videolla Luontofoorumin osallistujille.

Luontofoorumi-viikon aikana järjestettiin myös paljon muita oheistapahtumia. Perusopetuksessa näitä toteutettiin mm. koulujen LUMO-teot konseptin alla.

Koulujen LUMO-teot (pdf).

Lasten ja nuorten yhdessä Tampereen luontokoulu Korennon, Taidekaari-kulttuurikasvatusohjelman ja Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton kanssa tuottama materiaali on koottu Mappa.fi sivustolle Kaupunkien luontofoorumi -Teemarepuksi.

Kaupunkien Luontofoorumi - MAPPA.fi

Yhteistyö Tampereen nuorisopalveluiden kanssa

Kesällä 2025 aloitettiin yhteistyö Tampereen Nuorisopalveluiden ja erityisesti Kestävät kesätyöt-projektin kanssa. Oli hienoa tutustua nuorisopalveluiden toimintaan ja tapaan toteuttaa kestävän elämäntavan edistämistä. Luontokoulusta ehdotetut ideat kansalaistieteen ja luontosuhteen vahvistamisesta lyhyiden tutkimustehtävien kautta otettiin hyvin vastaan. Oli valloittavaa nähdä lapsia ja heidän vanhempiaan puistoruokailuiden yhteydessä intoa puhkuen luuppien, ötökkähaavien ja pH-testiputkien kanssa. Tutkimusvälineinä toimivat Suomen Ympäristökeskuksen rantaroska-tutkimusvälineistö sekä Vesireppu.

Yhteensä noin 165 lasta ja aikuista tavoitettiin, opetusta/ohjausta 60 tuntia/kahden viikon aikana. Tämän lisäksi yhteinen suunnittelu- ja valmisteluaika nupan kanssa kesän yhteistyöstä, sekä mahdollisesta yhteistyöstä jatkossa.

Tapahtumat ja koulutukset

  • Luontokoulun ympäristökasvattajien vuosittainen koulutus yhdistettynä vertaisoppimiseen muiden Suomen luontokoulujen kanssa pidettiin yhteistyössä Seikkailukasvatusverkoston kanssa Vierumäellä 30.10.-1.11.2024. Tampereen luontokoulusta järjestettiin useita työpajoja tapahtumassa.

Työryhmissä vaikuttaminen:

Mukana esittelemässä toimintaa ja/tai fasilitoimassa:

  • Oppilaan ohjaajien luonto-opetuskoulutus pe 11.4.2025. Mukana noin 20 oppilaanohjaajaa. Oppimisympäristönä pääkirjasto Metso ja Pyynikin alue. Päivässä toisena kouluttajana oli Hanna Koskinen, joka esitteli oman opetuspakettinsa -Ekososiaalinen sivistys oppilaanohjauksen tukena.

Luontokoulu Korennon pitämät koulutukset

  • Tampereen yliopiston opettajaopiskelijoille järjestetty luontokoulupäivä 12.10.2023 yliopiston päärakennuksen lähiympäristössä. Mukana rasteilla noin 60 opiskelijaa.
  • 17.11.2024 TREDUKA-messut Tampereen Messukeskuksessa. Tampereen luontokoululla oli luontosuhde- ja hyvinvointi nuotiohetki ”Mitä sulle kuuluu?”. Alueella kävi viipymässä noin 50 kasvattajaa/opettajaa. Nuotio tuotettiin yhteistyössä kulttuurikeskus PiiPoon ja OSAKE kanssa. Mukana oli myös pedagoginen asiantuntija Kaisa Tuomarla.
  • 22.1.2025 EDUCA-messuilla Suomen ympäristökoulujen liiton pisteellä kertomassa luontokoulutoiminnasta, case-esimerkkinä esim. Tampereen luontokoulu. Luontokoulutoiminnasta tai ympäristökasvatuksesta keskustelun kautta tavoitettiin noin 60 osallistujaa.

Yhteistyö

PYY/Pyrstö

Pirkanmaan ympäristökasvatuksen yhteistyöryhmän tapaamiset kaksi kertaa Teams ja kaksi kertaa toimipisteillä, webinaari 24.10.2024.

LYKKYn ja Ulko-opet ry:n hallitukset

Jenni on Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton (LYKKY) hallituksessa. Viime lukuvuoden palavereiden aiheena oli paljon uuden valtakunnallisen strategian suunnittelu ja käytännöntyön vahvistaminen.  Samalla yhteistyö on ollut tiivistä koko LYKE-verkostoon mm. LYKE-parviäly Whatsapp-ryhmässä, sekä elokuussa pidettyyn strategian valmistelupäivään.

Taru toimii Ulko-opet ry:n hallituksessa, joten verkostoituminen ja yhteydenpito on jatkunut ja vahvistunut.

Molemmat hallitustyöt mahdollistavat paikallisen ja kansallisen ympäristökasvatustyön vahvistamisen ja Tampereen ympäristökasvatustyön levittämisen koko Suomeen.

Muut

Luontokoulusta osallistuttiin myös etätapaamisiin, joissa luotiin hankehakemuksia Tampereen kaupungin eri yksiköiden yhteistyöllä suunniteltuihin toimintoihin.

Paikallisen opetussuunnitelman kommentointi sekä perusopetuksen strategian kommentointi kuului myös toimintakenttään.

AIVOT-materiaalin Aivot – Yhdessä käyttöön ideointi ja toteuttaminen aloitettiin kevätlukukaudella 2025. Tätä työtä jatketaan muiden AIVOT-materiaalin tuottajien kanssa ja mm. tutoropettaja Tytti Suopellon kanssa yhteistyössä. Luontokoulua pyydettiin mukaan ulkona opettamisen pedagogiikan ja luonto-oppimisympäristössä toteuttamisen liittyen. 

Luontokoulu oli pitämässä (3 x 45 min) työpajaa Linnainmaan yhtenäiskoulun Veso-päivässä 6.8.2024. ”Lähiluonto Linnainmaan koulun oppimisympäristönä”

Ympäristökasvattajaksi opiskelevien opettajien ohjaajana toimiminen

Luontokoulusta toimittiin ohjaajina kahdelle Kämmenniemen koulun opettajalle (luokanopettaja ja tuntiopettaja). Heille myönnettiin Suomen ympäristökeskus Syklin tarjoama ympäristökasvattajan täydennyskoulutus oppisopimuksella. Pääpainona koulutuksessa oli ulkona opettaminen.  Heidän upea ja kattava kestävän kehityksen raportti sekä ympäristökasvatussuunnitelma keräsivät paljon kiitosta mm. näytön vastaanottaneelta Syklin ympäristökasvatuksen asiantuntijalta. Nämä työt saavat vahvistusta käytännön opetustyön toteuttamiseen ensi lukuvuonna. Luontokoulu on mukana tukemassa Kämmenniemen koulun ulko-oppimisympäristön käyttöä.

Kestävyyskasvatus-hanke

Perusopetuksen OPH:n myöntämän Kestävyyskasvatus-hankkeen myötä luontokoulu oli mukana luomassa, pohtimassa ja rakentamassa Tampereen perusopetuksen ekososiaalisen sivistyksen tiekarttaa joka keskiviikko. Keskiviikkoisin myös jalkauduttiin useille kouluille ja niiden lähiympäristöön ulkona oppimisen pedagogiikan kärjellä. Näistä tapaamisista kimmonneet ideat koottiin Mappa-palveluun OPH:n Ilmasto- ja kestävyyskasvatushankkeita 2022-2023 - MAPPA.fi

Yhteistyö on ollut tiivistä projektipäällikkö Roosa Ritolan sekä kuuden ekososiaalisen sivistyksen tutorin kanssa.

Tampereen luonnon monimuotoisuus-ohjelman työryhmä

Luontokoulusta osallistuttiin aktiivisesti, ensisijaisesti etänä ja asiakirjakommentoinnilla Tampereen luonnon monimuotoisuus-ohjelman päivitykseen. Luontokoulun ympäristökasvattajat toimivat kutsuttuna asiantuntijana yhdessä Roosa Ritolan kanssa

Tänäkin lukuvuonna luontokoulu osallistui VAIKUTA-päiviin. Tällä kertaa yhteistyössä Ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikön kanssa nuorten luonnon monimuotoisuus-ohjelmaan osallistumisen kautta. 

SDG-sparrausryhmä

Tampereen kaupunki sitoutui YK:n Agenda 2030 -toimintaohjelman kestävän kehityksen tavoitteisiin (Sustainable Development Goals, SDG) vuonna 2021 silloisessa Tekemisen kaupunki -strategiassa.

Luontokoulusta osallistuttiin Tampereen yksiköiden asiantuntijoista koostuvaan SDG-sparrausryhmään. Tampereella valmisteltiin ja julkaistiin VLR-raportti- paikallisarviointi YK:n kestävän kehityksen tavoitteista Tampereella. Tämä tiedosto on kokonaisuudessaan nähtävissä: Tampere - Kestävän tekemisen kaupunki 2025 (sivu 12). Myös Tampereen kestävän kehityksen muutosaluetyöpajaan osallistuttiin.

Treduka

Ympäristökasvatuksen Pyöreä pöytä (valtakunnallinen). Ympäristökasvatuksen/ulkona opettamisen (luontokoulu) ja alueellisen yhteistyöverkoston edustajana (PYY).

Jenni osallistui työpajaan valtakunnallinen opetussuunnitelmapäivitys Ympäristökasvatuksen Pyöreän pöydän kutsumana. Perusopetuksen Tulevaisuustyöryhmän esittelijänä toimi Jukka Käyhkö.

Auditointi

26.8.2024 oli jälleen vuorossa Tampereen luontokoulun auditointi. Myös Tampereelta käytiin auditoimassa LYKE-toimipiste, luontokapinetti Yläneellä 9.10.2024. LYKE-verkoston auditoinnin tarkoituksena on tukea ja monipuolistaa verkoston toimipisteiden työtä sekä ylläpitää LYKE-sertifikaatin laatuvaatimuksia Sertifiointi - LYKE-verkosto. Sertifikaatti on voimassa kolme vuotta kerrallaan.

Muu yhteistyö

  1. Ekotukiperuskoulutus päivään osallistuminen
  2. Tulevaisuustyöpajoihin ja kommentointiin osallistuminen aktiivisesti. Järjestäjänä We make transition!- hanke sekä kaupungin eri yksiköt.
  3. Erasmus Jobshadowing valmistelu (opettajia Sevillasta luontokouluun, syyskuu 2025)
  4. Tampereen ULOS-UT-OUT-tapahtuman (9.-11.6.2026) suunnittelua; LYKE-verkosto, kaupungin monet toimijat
  5. Sitran rahoitushaku laajalla yhteistyöporukalla kaupungin sisällä
  6. Luontokoulutoiminta kiinnosti jälleen kansainvälisesti:

    13.2. neljä ranskalaista opettajaa, Erasmus Jobshadowingin kautta oli seuraamassa luontokoulun toimintaa.

    Jenni tapasi sveitsiläisen Future Council Foundation-perustajan ja Bernin “Pedagogical University of Berne”. These days, I am on an educational trip “Future shaping and ESD in governmental, educational and non-governmental institutions in Finland”Nuorisopalveluiden ja luontokoulun yhteistyötä  sveitsiläinen opettajakouluttaja Robert

  7. Yliopistoyhteistyö on ollut säännöllisen koko toimintakauden aikana.

Opiskelijat, harjoittelijat, sijaiset

  • Luokanopettajaopiskelija Elina Kujala Lapin yliopistosta oli luontokoulussa harjoittelijana (5 opintopistettä). Lapin yliopistossa painotus on erityisesti ulkona opettamisen pedagogiikassa ja ympäristökasvatuksessa.
  • Syyskaudella luontokoulussa oli harjoittelussa Ahlman Edusta Ilona Hietanen. Ilona oli mukana aktiivisesti ryhmien kanssa Terälahdessa sekä auttoi mm. Kaupunkien Luontofoorumi-järjestelyissä.
  • Kevätlukukaudella Noora Kurko Ahlman Edusta toteutti ympäristöviestintäprojektinsa Tampereen luontokoulun ja Pirkanmaan yhteistyöverkosto PYYn yhteisenä somekampanjana. Aiheiksi nousivat erityisesti luontosuhde ja luonto-oppimisympäristö, sekä alueellinen ympäristökasvatuksen yhteistyö.
  • Jenni jatkoi lv 24-25 Kestävyyskasvatus-hankkeen mahdollistamana laajempaa yhteistyötä koulujen lähiympäristöissä. Tämä tapahtui onneksi siten, että Terälahdessa toiminta jatkui palvellen vierailevia luontokouluryhmiä; ulkona opettamiseen ja ympäristökasvatukseen innostaen. Vakituisena sijaisena lv 24-25 oli Laura Vänskä.

Medianäkyvyys

Luontokoulun Instagram-tiliä päivitetään aktiivisesti @tampereenluontokoulu. Korento on ollut esillä myös valtakunnallisella LYKE-verkoston tilillä @lykeverkosto sekä @haemappasta . Kesällä myös Nuorisopalveluiden some-tilillä @nuortentampere

#ekosostre ja #ekososiaalinen kokoaa yhteen Tampereen ekososiaalisen sivistyksen teemaisia päivityksiä.

Metsäradio: Luontotoimittaja Kerttu Kotakorpi vieraili Terälahdessa yhdessä Luonnontieteellisen keskusmuseon Ronja Saarisen kanssa. Luontokoulun ympäristökasvattajia haastateltiin Metsä Radioon Luontokasvatuksesta ja 100 lajia-haasteen toteuttamisesta opetuksessa. Tämä herätti kiinnostusta ja innostusta 100 lajia- haasteeseen osallistumiseen muuallakin Suomessa. Suomen luonnontieteellisen keskusmuseon 100 lajia- haasteessa vain luontokoulussa vierailevien lasten ja nuorten huomaamat listasta löytyvät lajit kirjattiin talteen. Toki oppilaita ohjattiin pienien vinkkien avulla löytämään tiettyjä lajeja, mutta myös heidän tarkat havaintonsa sai opettajan huomaamaan vielä kadoksissa ollutta. Luontokoulun oppilaat saavuttivat 100 lajia toukokuussa. Nimi saatiin listaan: Lasten ja nuorten haaste 2024-2025 - 100 lajia

Radiohaastattelu on kuultavissa osoitteessa:   

Luontokasvatus, Metsäradio (Yle Areena)

Päivitetty 27.6.2025