Hyppää sivuvalikkoon

Opiskelun tuki

Pedagogisen tuen työnryhmä

Pedagoginen tuki järjestetään perusopetuslain mukaan. Tuen järjestämisen prosessi erotetaan pois oppilashuoltotyöstä. Oppilaan pedagogista tukea suunnitellaan, järjestetään, arvioidaan ja koordinoidaan omassa työryhmässä (pedagogisen tuen työryhmä), jonka toiminta, tehtävät ja jäsenet mainitaan opetussuunnitelmassa.

Työryhmän jäsenet:

  • Rehtori, erityisopettaja, opinto-ohjaaja sekä oppilashuollon ammattihenkilöiden edustajat.
  • Tapauskohtaisesti työryhmän käsittelyyn osallistuvat myös luokanohjaaja, oppilasta opettavat muut opettajat ja koulunkäynninohjaajat.
  • Oppilaan tuen suunnitteluun ja järjestämiseen voivat osallistua myös aluekoordinaattori ja vastaava rehtori.
  • Oppilas ja huoltajat osallistuvat aina tuen suunnitteluun ja arviointiin sovitulla tavalla.

Oppilaalle järjestettävä tuki ja työryhmän käsittelypäivämäärät kirjataan pedagogisiin asiakirjoihin. Pedagogisen tuen järjestämisen käsittelyyn ei tarvita erillistä huoltajan lupaa.

Opinto-ohjaus

Opinto-ohjaaja eli opo tukee nuorta hänen koulupolullaan ja auttaa tekemään valintoja tulevaisuutta varten. Opinto-ohjaaja on mukana oppilaan arjessa ja tarjoaa ohjausta sekä peruskouluopintojen aikana että jatko-opintojen suunnittelussa.

Opinto-ohjaukseen kuuluu

  • Opotunnit
  • Henkilökohtaiset ohjauskeskustelut
  • Pienryhmäohjaus
  • Vierailut oppilaitoksiin
  • Työelämäyhteistyö ja TET-jaksot
    • 9lk TET-jaksot syyskuussa 2025
    • 8lk TET-jakso 20.5.-22.5.2026
  • Toisen asteen yhteishaku 17.2.-17.2.2026

7. luokka – Itsetuntemuksen ja opiskelutaitojen vahvistaminen

Seitsemännellä luokalla keskitytään oppilaan itsetuntemukseen, itsearviointitaitoihin, opiskelutaitojen kehittämiseen sekä yläkoulun käytäntöihin tutustumiseen.
Opotunteja järjestetään elo–lokakuussa sekä tammi–maaliskuussa.
Keväällä oppilaat valitsevat kaksi pitkää valinnaisainetta 8.–9. luokille.

8. luokka – Ammattien ja koulutusvaihtoehtojen tutkiminen

Kahdeksannella luokalla tutustutaan eri ammatteihin, koulutusaloihin ja jatko-opintomahdollisuuksiin. Oppilaat aloittavat oman jatko-opintosuunnitelman tekemisen ja vahvistavat opiskelutaitojaan.
Keväällä toteutetaan työelämään tutustuminen (TET-jakso).
Opotunteja on loka–joulukuussa sekä maalis–toukokuussa.
Kevätlukukaudella oppilaat valitsevat jo opiskeltavien valinnaisaineiden lisäksi kaksi lyhytkurssia yhdeksättä luokkaa varten.

Huoltajille järjestetään jatko-opintovanhempainilta keväällä.

9. luokka – Kohti toisen asteen opintoja

Yhdeksännellä luokalla ohjaus keskittyy oppilaan yksilöllisiin koulutusvaihtoehtoihin ja tukee siirtymistä toiselle asteelle.
Oppilaat tutustuvat ammatillisiin oppilaitoksiin ja lukioihin.
Huoltajille järjestetään jatko-opintovanhempainilta marraskuussa, ja yhteishaku toteutetaan helmi–maaliskuussa.
TET- eli työelämään tutustumisen jakso on syksyllä.
Opotunteja on koko vuoden ajan yksi tunti viikossa, ja lisäksi tarjotaan henkilökohtaista ohjausta.

Tehostettu oppilaanohjaus

Oppilaille, jotka tarvitsevat vahvempaa tai säännöllisempää ohjausta opiskelun ja jatko-opintosuunnittelun tueksi, on tarjolla tehostettua oppilaanohjausta kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla. Ohjausta annetaan säännöllisesti ja yksilöllisesti.

Lisätietoa oppilaanohjauksesta löydät Tampereen kaupungin oppilaanohjauksen sivuilta.

Matilda Sorsa
Puhelin:
041 730 3385

7EFK 8AB 9BC 8-9J 7-9LM 7-9O

Annika Ilonen
Puhelin:
040 182 4198

7BGH 8DFG 9DFK VA

Ari Silvennoinen
Puhelin:
041 730 1587

7ACD 8CEK 9AEG

Luokanohjaaja

Luokanohjaaja seuraa luokkansa oppilaiden opiskelua ja poissaoloja sekä tiedottaa kodin ja koulun välisistä asioista. Arviointikeskustelut käydään kerran lukuvuodessa. Lisäksi luokanohjaaja vastaa oppilaan tuen suunnittelusta ja järjestämisestä. Myös loma-anomusten hyväksyminen (1-5 koulupäivää) kuuluu hänen tehtäviinsä.

Aineenopettaja

Aineenopettaja on opetettavan aineensa asiantuntija, ja siihen liittyen hän ohjaa oppilaan oppimista ja menestystä omassa aineessaan. Aineenopettaja tarjoaa tarvittaessa tukiopetusta ja konsultoi erityisopettajaa pitkäkestoisemman tuen tarpeesta. Hän suunnittelee yhdessä erityisopettajan ja luokanohjaajan kanssa tuen järjestämisen.

Laaja-alainen erityisopettaja

Erityisopettaja on mukana samanaikaisopetuksessa luokkatunneilla ja erityisopetusta annetaan pienryhmissä niissä aineissa, joissa oppilaalla on vaikeuksia.

Opetuksen tarpeen päättää aineenopettaja ja erityisopettaja yhdessä tarvittaessa koulun oppilashuoltotyöryhmän kanssa. Lisäksi huoltaja voi ottaa yhteyttä erityisopettajaan.

Jos oppilaalla on sopeutumisvaikeuksia ryhmäänsä tai koulutyöhön, erityisopettaja keskustelee yhdessä luokanohjaajan/koulukuraattorin, oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa. Yhdessä sovitaan tarvittavista tukitoimenpiteistä koulussa.

Rehtori

Rehtori johtaa koulun toimintaa ja vastaa siitä. Rehtori hyväksyy oppilaiden pidemmät loma-anomukset sekä oppilaan tuen lomakkeistot. Rehtori hyväksyy hallinnolliset lupamenettelyt ja tiedottaa koulunkäyntiin liittyvistä asioista opettajakuntaa ja oppilaita.

Apulaisrehtori

Apulaisrehtori toimii rehtorin varahenkilönä. Apulaisrehtori suunnittelee ja toteuttaa päivittäistä koulunkäyntiä koskevia järjestelyjä.

Koulusihteeri

Koulun toimistotyöhön kuuluvia ohjauksellisia tehtäviä ovat mm. erilaisten todistus- ja jäljennöspyyntöjen käsittely, oppilashallinto-ohjelman käyttö sekä koulun käyttämien lomakkeiden käsittely.

Alueellinen luokkamuotoinen erityisopetus

Alueellisen erityisopetuksen pienluokat tarjoavat luokkamuotoista tukea oppilaille, joilla on tarvetta henkilökohtaisempaan tukeen opetuksessa. Luokalla opiskelu edellyttää voimassaolevaa erityisopetuspäätöstä. Pienluokkien oppilaita pyritään integroimaan isojen ryhmien opetukseen. Integraatiota toteutetaan oppilaan opiskelutaitojen ja motivaation mukaan.

Yleisopetuksen oppilas voi opiskella tilapäisesti, erikseen määritellyn jakson ajan, pienryhmässä. Alueellisessa erityisluokassa tukea antaa erityisluokanopettaja ja koulunkäynninohjaaja.

Vieraskielisten valmistava opetus

Valmistavaa opetusta annetaan vieraskielisille oppilaille, joiden suomen kielen taito ei riitä perusopetuksen ryhmässä opiskelemiseen. Valmistava opetus edistää oppilaan suomen kielen taitoa ja kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Opetusta annetaan perusopetuksen oppiaineissa ja mahdollisuuksien mukaan omassa äidinkielessä. Pääpaino opetuksessa on suomi toisena kielenä – opetuksessa. Valmistavan opetuksen oppilaat tutustuvat suomalaiseen kouluarkeen esimerkiksi perusopetuksen liikunnan oppitunneilla.

Kielituettu opetus (entinen Niveltuki)

Nivelryhmä on tarkoitettu yläkouluikäisille valmistavasta opetuksesta tuleville oppilaille, joiden opiskeluvalmiudet eivät riitä yleisopetuksen seuraamiseen puutteellisen kielitaidon vuoksi. Nivelryhmässä annetaan laaja-alaista opetusta vuosiluokkien 7. ja 8. aikana. Nivelryhmän oppilaat osallistuvat kuitenkin mahdollisimman paljon oman opetusryhmänsä yleisopetukseen, ja nivelryhmän opettaja voi olla näillä tunneilla mukana auttamassa ja ohjaamassa oppilaita.

Päivitetty 24.10.2025