Osallisuus ja yhteisöllisyys

Osallisuus ja demokraattinen toiminta luovat perustaa opiskelijan kasvulle aktiiviseen kansalaisuuteen.
Osallisuuden portaat Tamlussa
Kaavion otsikko on Osallisuuden portaat Tamlussa. Kaaviossa on viisi erilaista aluetta. Niissä on tekstit ryhmän ohjaaja, ro-ryhmä, luottamusopiskelijat, opkh suurkokous sekä koulun toimielimet ja työryhmät. Alueiden välillä kulkee nuolia osoittamaan, mi

Lukiossa edistetään jokaisen opiskelijan osallisuutta ja luodaan monipuolisia mahdollisuuksia osallistua opiskeluympäristön ja toimintakulttuurin kehittämiseen sekä opiskelijaan itseensä vaikuttavien päätösten valmisteluun. Opiskelijan osallisuudesta yhteisön toiminnan ja hyvinvoinnin rakentamisessa huolehditaan. Opiskelijaa rohkaistaan ilmaisemaan mielipiteensä, osallistumaan yhteisistä asioista päättämiseen sekä toimimaan vastuullisesti yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Häntä kannustetaan aktiivisuuteen ja osallistumiseen muun muassa opiskelijakunnan ja tutortoiminnan avulla.

Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä rakentavia menettelytapoja kehitetään suunnitelmallisesti yhteisön ja yhteistyökumppaneiden välisessä vuorovaikutuksessa. Opetuksessa hyödynnetään yhteistoiminnallisuutta ja tuetaan ryhmän sosiaalisten suhteiden muotoutumista. Yhteisöllisiin toimintatapoihin harjaannuttaminen esimerkiksi ryhmänohjauksen avulla korostuu lukio-opintojen alkuvaiheessa.

Tammerkosken lukiossa eli Tamlussa osallisuus rakentuu opiskelijakunnan hallituksen puolivuosittain järjestämään Suurkokoukseen, jossa ryhmänohjausryhmiä edustavat luottamusopiskelijat ja koulun henkilöstön edustus kokoontuvat hallituksen johdolla käsittelemään ajankohtaisia asioita. Teemoja tuodaan kokoukseen niin ryhmänohjausryhmistä, hallituksen kyselyillä kuin koulun henkilöstön toimesta (esim. kyselytulokset). Suurkokouksessa nousevat ideat ja ehdotukset viedään koulun toimielimien ja työryhmien kautta osaksi koulun toimintatapoja. Opiskelijoiden esille nousevia huolia, kysymyksiä tai ideoita välitetään toki jatkuvasti myös yksittäisten opiskelijoiden, luottamusopiskelijoiden tai ryhmänohjaajan toimesta niin OPKH:lle kuin koulun johdolle.

Osallinen asioiden käsittelytapa ja yhteisöllisyyteen panostaminen koetaan Tammerkosken lukiossa tärkeäksi ja niitä halutaan nostaa esiin. Halutaan näyttää, että nämä ovat koulua kiinnostavia asioita. Meillä ei voi olla ratkaisuja kaikkiin esiin tuleviin ongelmiin, mutta me voimme luoda toimintakulttuuria, jossa etsitään ratkaisuja yhdessä laajalla joukolla. Tähän kuuluu säännöllisiä aulakatselmuksia, luottamusopiskelijoiden kehityskokouksia ja opiskelijajäsenten osallistumista koulun työryhmiin.

Yhteisöllinen ajattelutapa näkyy myös koulun ryhmäyttämisessä, jota pyritään tekemään aloittavien opiskelijoiden perehdyttämisen ohella jokaisessa opintojaksossa. Tamlussa ensimmäinen periodi toimitaan oman ryhmänohjausryhmän kanssa, jonka jälkeen jokaisella alkavalla opintojaksolla rakentuu uusi ryhmä. Muualta muuttaneita itsenäisesti asuvia nuoria tuetaan kohdistetulla pienryhmätyöllä.

OPKH:n järjestämien tapahtumien ja teemaviikkojen ohella Tamlussa pyörii aktiivinen, opiskelijoiden itsensä pyörittämä kerhotoiminta cosplay-kerhosta tanssiin ja lukupiiristä veistokerhoon. Koululla toimii myös aktiivinen bändi- ja kuorotoiminta sekä läksykerho. Säännöllisessä välituntitoiminnassa tapahtuu niin Tikusta asiaa – Tamlun toimijat esillä -tyyppisiä henkilöstön pop up -tapahtumia kuin tutoreiden ja OPKH:n toimesta syntyviä tempauksia ja kilpailuja. 

Tamlun tapahtumakalenterista löytyy perinteisten penkkareiden, vanhojen tanssien, itsenäisyyspäivän soihtukulkueiden ja juhlien ohella muun muassa yhteislaulutuokioita, Tamlu Challenge-kisailupäivää, oloiltapäivää, kulttuurirundia, näyttely-, taide- ja messuretkiä, opiskelukilpailuja, avoimien ovien päivää, myyjäisiä ja omia näyttelyitä. 

Jaa sosiaalisessa mediassa