Kulttuurikasvatusta pelimaailmassa

Game On! -hanke julkaisi kulttuurikasvatukselle suunnatun pelin Minecraft Education –alustalla 10.4. Peli on tarkoitettu käytettäväksi opettajan johdolla ja soveltuu 6-11-vuotiaille. Uutta taidekasvatuksen työkalua tullaan käyttämään myös Taidekaaren toiminnassa.

Game On! oli kaksivuotinen, Luova Eurooppa -rahoitteinen hanke, jonka aikana peliä suunniteltiin, testattiin ja kehitettiin. Suomen edustaja hankkeessa oli Esteetön taide ja kulttuuri ry / ACCAC Finland.

Tampereen kulttuurikasvatusohjelma Taidekaaren museolehtori Janina Ahlfors osallistui asiantuntijana pelin sisältöjen suunnitteluun. ”Oli hienoa olla mukana pelin suunnitteluvaiheessa. Erityisen merkitykselliseltä tuntui eurooppalainen yhteistyö, jossa oli mukana pelisuunnittelijoita, pedagogeja ja taiteilijoita”, kertoo Ahlfors. ”Oli inspiroivaa, kun eri maiden asiantuntijat toivat peliin omia taide- ja kulttuuriesimerkkejään.” Suomesta peliin päätyi muun muassa mörkö. Pelissä on kolme polkua, joiden teemat ovat kestävyys, osallisuus ja rauha. Mörkö löytyy rauhateeman polulta tehtävästä, joka opettaa näkemään ehkä ensin pelottavalta tuntuvan “toisen” uudesta näkökulmasta.

Vaikka peli sijoittuu Minecraft-maailmaan, sen tehtäviä on tarkoitus tehdä myös reaalimaailmassa yhdessä toisten kanssa. Pelin yhtenä tavoitteena onkin ohjata lapsia yhdessä tekemiseen esimerkiksi kirjallisuuden, kuvataiteen ja omasta ympäristöstä löytyvän kulttuurin parissa. Osallistuminen on mahdollista kaikkialla, mikä tekee pelistä saavutettavan.

Tampereen lastenkulttuurin johtava koordinaattori Piia Karkkola iloitsee Taidekaaren mukana olosta kansainvälisessä kehittämistyössä ja näkee tärkeänä taidekasvatuksen laajenemisen pelillisiin ympäristöihin.

Tutustu peliin ja Game On! -hankkeeseen osoitteessa www.gotoolkit.eu

Lisätietoja: Janina Ahlfors, museolehtori p. 0400 376 580 

Teksti: Liisa Aholainen, Merja Kostamovaara
Kuvat: Janina Ahlfors
Jaa sosiaalisessa mediassa