Brändikonsepti

Tampereen tarina
Tampere.
Tampere on asenne. Se asuu meissä kaikissa ja on juurtunut syvälle harjumaisemaan. Täällä, kosken rannalla, on aina syntynyt ideoita. Niistä on tullut työtä – jopa kokonaisia yhteisöjä.
Kun yhdet koneet ovat hiljentyneet, uudet ajatukset ovat pian täyttäneet tilan. Kangaspakat ovat vaihtuneet koodinpätkiin ja mieleenpainuviin kokemuksiin.
Rosoisiin tiiliseiniin, yhä korkeammalle kiipeäviin ikkunariveihin on istutettu lupaus tulevasta. Vaikka kaupungin siluetti muuttuu, Tampereen tunnelma on aina tuttu.
Tämä on koti.
Tampere.Finland-brändi on yhtä konstailematon kuin kaupunki itse. Tamperelainen menestys kumpuaa rohkeudesta, rentoudesta ja yhteistyökyvystä. Nuo piirteet ovat osa tamperelaisuuden ydintä, ja niistä syntyvät myös brändin kulmakivet ”lupa tehdä”, ”vapaus olla” ja ”halu kohdata”.
”Lupa tehdä” kertoo, että teemme rohkeita päätöksiä rakentaaksemme parempaa Tamperetta meille kaikille. Tekemisen meininki mahdollistaa unelmoinnin ja suurten hankkeiden toteutumisen. ”Vapaus olla” kuvaa tamperelaisten rentoutta: tänne on helppo tulla, täällä on helppo olla ja kaupunkiimme myös kotiutuu helposti. Tampereella ei tarvitse jännittää, meillä saa olla reilusti oma itsensä. ”Halu kohdata” kertoo yhteistyökyvystä, joka näkyy niin päätöksenteossa, yhteisessä tekemisessä kuin kotiutumisen helppoudessakin.
Kulmakivien ohella Tampere.Finland-brändiä ja sen tarinallisuutta tukee kolme ytimekästä ydinsanaa, jotka on niin ikään johdettu Tampereen identiteetistä: koti, tunnelma ja idea. Nämä arvolatauksista riisutut sanat tuovat brändin lähelle ihmistä, sillä jokainen saa luoda niille oman henkilökohtaisen merkityksensä.
Tampere.Finland-brändi erottuu perinteisestä markkinoinnista sillä, että sen myönteinen lataus nojaa pisteeseen ja siihen, mitä jätetään sanomatta. Tampereen tunnelma on inspiroiva. Samoin kuin ideamme ovat tuoreita ja koti on paikka, jossa ihmisen on hyvä olla. Piste.
Äänensävy
Tampere.Finland-brändin pohjalta me Tampereen tekijät viestimme avoimesti ja ymmärrettävästi, mutta rennosti. Puhumme asioista niiden oikeilla nimillä, ilman turhaa kuorrutusta. Äänensävymme on positiivisesti suorapuheinen, vilpitön ja helposti lähestyttävä. Tampere menee suoraan asiaan ja sydämeen.
Esimerkkejä äänensävystämme:
ARTIKKELI:
Kulttuurijohtaja syttyy vanhoista elokuvista ja seuraa intohimoisesti lätkää.
KAMPANJA:
Etsitkö omaa juttuasi, jotain hauskaa tekemistä yksin tai yhdessä? Kiva, kun löysit tänne!
SOME:
Meitä on jo 255 066, ja Tilastokeskuksen mukaan Tampereen kasvu jatkuu. Tervetuloa uudet asukkaat!
Ohjeet kuvaajalle
Kun tilaat palveluita valokuvaajilta, voit ohjeistaa heitä seuraavasti:
- Kuvissa tulee olla syvyyttä. Esimerkiksi tarkennus tehdään kauempana olevaan kohteeseen, jolloin etualalla oleva kohde jää epätarkaksi. Tai tarkennetaan edessä olevaan kohteeseen/yksityiskohtaan, jolloin tausta tai maisema jää epätarkaksi.
- Asettelulla ja yksityiskohtia korostamalla luodaan kuviin mielenkiintoa.
- Kuvissa voi leikitellä valolla, käyttämällä joko vastavaloa tai vahvaa sivuvaloa luomaan varjoja ja kontrastia.
- Pääsääntöisesti suositaan laajakuvaa tai laajaa rajausta, jotta kuviin jää taitossa pelivaraa asettelulle.
- Kuvissa tulisi myös huomioida, että tekstejä saatetaan käyttää kuvan päällä.
Ohjeistus kaupallisesta yhteistyöstä
Tampere.Finland-tunnus on tarkoitettu Tampereen seudun markkinointiin.
Tunnusta on käytettävä lakia ja hyvää tapaa noudattaen eikä sitä saa käyttää aatteellisiin, poliittisiin tai uskonnollisiin tarkoituksiin. Tunnusta ei saa muokata.
Tunnuksen kaupallinen käyttö myytävissä tuotteissa ei ole sallittua. Harkinnan mukaan kaupunki voi valita muutamia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa kaupunki tekee kaupallista yhteistyötä luomalla yksittäisiä kampanjaluonteisia brändituotteita.