1. Monimuotoisuuden jäljillä – kansalaistiedettä metsässä
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Luonnon monimuotoisuus. Erilaiset aistit ja ilmiöt. Luontoyhteyden vahvistaminen.
Ohjelma:
Metsä on täynnä luonnon aarteita. Talvellakin lumen päältä ja alta löytyy monenmoista! Lähestymme luonnon monimuotoisuutta muotojen, värien ja lajien kautta. Ehkä jotain löytyy mukaan aarrearkkuihimme? Matkalla käytetään eri aisteja ja tutkitaan eläinten luontoon jättämiä jälkiä. Eväät nuotiolla.
2. Yhteyttäminen ja hiljentyminen – luonnon tasapaino
Paras ajankohta:
Loka-joulukuu valon vähenemisen seuraukset. Keväällä valon lisääntyminen.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Talveen valmistautuminen valon vähetessä. Kyseessä olevan vuodenajan elämää ja tunnelmia luonnossa. Valon ja yhteyttämisen merkitys.
Ohjelma:
Mietitään valon vaikutusta kasvien ja eläinten elämään. Pohdimme metsän ja jokiluonnon elämää eri vuodenaikoina. Eväät nuotiolla.
3. Talven taiturit – selviytymisen salaisuudet lumisessa luonnossa
Paras ajankohta:
Lumen aika.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Suomen luonnon selviytyminen talvesta, lumi-jää-vesi
Ohjelma:
Kuinka kasvit ja eläimet selviävät talvesta? Etsimme lumijälkiä ja leikimme lumeen liittyviä leikkejä. Tutkimme talventörröttäjiä sekä lunta tai jäätä. Eväät nuotiolla.
4. Kevättä ilmassa
Paras ajankohta:
Maaliskuulta toukokuuhun.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Kevään merkkejä luonnossa. Havainnointi.
Ohjelma:
Tutkitaan kevään merkkejä ja tehdään kevätbongausta käyttäen hyväksi kaikkia aisteja. Muuttolintuja katsellaan kiikareilla, mitä viestejä ne tuovat?
5. Metsän mitta – puiden salaisuudet
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Puiden tunnistaminen ja ominaisuuksia, metsien hyötykäyttö.
Ohjelma:
Tunnistamme puita ja tutkimme puiden lehtiä ja oksia mikroskoopeilla. Mittaamme puiden pituutta ja käytämme eri aisteja metsän tutkimiseen. Mitä puita meidän metsistämme löytyy? Miten metsää voi hyödyntää? Puiden roolit luonnon tasapainottajana.
6. Erilaisia elinympäristöjä
Paras ajankohta:
Mahdollinen kaikkina ajankohtina, parhaiten sulan maan aikaan.
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Erilaisia elinympäristöjä, kuten joki, pelto, metsä, pihaniitty.
Ohjelma:
Tutkitaan eläimille sopivia elinympäristöjä, jossa laji voi elää, löytää ravintoa ja kasvattaa poikasia. Pohdimme kysymyksiä: Mikä on elinympäristö? Mitä ilman ei voi elää? Mitä eroa on eri elinympäristöissä? Mikä voi muuttaa elinympäristöä? Katselemme mikroskoopilla erilaisia eliöitä.
7. Eräretki
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Metsässä oleminen, maastossa liikkuminen, luonnon havainnointi.
Ohjelma:
Kävellään jalan tai lumen aikaan lumikengillä umpimetsässä. (Opetellaan kartan lukua ja kompassin käyttöä) ja pysähdytään ihmettelemään vastaan tulevia luonnonilmiöitä. Käydään läpi jokaisenoikeudet ja velvollisuudet. Eväät nuotiolla.
8. Muuttuva ilmasto ja sääilmiöt
Paras ajankohta:
Kaikki
Pääasiallinen opetussuunnitelmallinen sisältö:
Sääilmiöt, luonnon monimuotoisuus, kestävä tulevaisuus, luonnon kiertokulut. Tunnetaitojen pohtimista aiheeseen liittyen: huolesta huojennukseen, toivosta toimintaan.
Ohjelma:
Ilmastonmuutos vaikuttaa moneen ihmisen ja ympäröivän luonnon vuorovaikutuksen osa-alueeseen. Miten voimme ymmärtää paremmin tätä yhteyttä? Eläydymme leikkien ja pelien kautta mm. sääilmiöihin, ja eläinten sopeutumiseen.
Pohjautuu myös MAPPA-opetusmateriaaliin: Kukaan ei ole liian pieni tekemään muutoksia
9. Räätälöity ohjelma
Päivä suunnitellaan opettajan kanssa opettajan/luokan toiveiden mukaan.