Hyppää sivuvalikkoon

Oppilashuolto

Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuolto kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville sekä oppilashuoltopalveluista vastaaville viranomaisille.

Oppilashuolto on sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Sillä edistetään lapsen ja nuoren oppimista sekä tasapainoista ja tervettä kasvua ja kehitystä. Oppilashuoltoa toteutetaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.

Yhteisöllinen oppilashuolto

- Kaikki oppilashuollon toimijat osallistuvat ja toteuttavat.
- Edistää oppilaiden ja kouluyhteisön hyvinvointia, terveyttä, vuorovaikutusta ja turvallisuutta.
- Toiminnassa ei saa käsitellä yksittäisen oppilaan asiaa.
- Käsitellään esim. kiusaamis- ja kriisisuunnitelmat, luokan työrauhaongelmat, luokan/koulun kurinpitotoimet ja kouluterveyskyselyn tulokset.
- Käsittely kirjataan kokouskohtaiseen muistioon.

Yksilökohtainen oppilashuolto

Yksilökohtainen oppilashuolto sisältää:
- kouluterveydenhuoltopalvelut (arkipäivisin, ilman ajanvarausta)
- psykologi- ja kuraattoripalvelut (viimeistään seitsemäntenä työpäivänä)
- monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto (oppilaan/huoltajan suostumus osallistuvista asiantuntijoista, ryhmä nimeää vastuuhenkilön)

Yksilökohtainen oppilashuolto on vapaaehtoista palvelua, johon tarvitaan oppilaan/huoltajan yksilöity suostumus asian käsittelyyn. Henkilökunnalla on velvollisuus ohjata oppilasta hakemaan tarvitsemiaan oppilashuollon palveluja eli viipymättä otettava yhteyttä kuraattoriin tai psykologiin yhdessä oppilaan kanssa. Jos yhteydenottoa ei tehdä yhdessä, oppilaalle on annettava tieto yhteydenotosta. Asiasta on tiedotettava huoltajalle. 

Koulukuraattori- ja psykologipalvelut

Koulupsykologi Sini Lampinen 0400 668 531

Koulukuraattori Antti Hirvonen 050 542 8397

Koulupsykologi

Koulupsykologi voi auttaa, kun oppilas tarvitsee tukea ja selvitystä esim.

  • tunne-elämän ja kehityksen solmukohtiin
  • tarkkaavaisuuden ja työskentelyn pulmiin
  • vuorovaikutussuhteisiin kotona ja koulussa
  • oppimisvaikeuksiin

Koulupsykologi on osa koulun moniammatillista verkostoa. Hän tarjoaa psykologisia arviointi-, konsultaatio- ja neuvontapalveluja koulussa tuoden psykologista tietoutta sekä näkemystä oppilaan arjen suunnitteluun.

Oppilas voi käydä koulupsykologin vastaanotolla esim. sosiaalisiin taitoihin, tunne-elämään (mm. mieliala, ahdistuneisuus) tai keskittymiseen liittyvissä pulmissa. Tarpeen mukaan koulupsykologi kartoittaa ja tutkii oppilaan oppimisvalmiuksia. Oppilaan vanhemmat voivat saada ohjantaa ja neuvontaa lapsensa kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa. Oppilas ja perhe voidaan myös tarvittaessa ohjata eteenpäin saamaan koulun ulkopuolista tukea.

Vanhemmat tai nuori itse voivat ottaa suoraan yhteyttä koulupsykologiin. Oppilas voi ohjautua asiakkaaksi myös koulun työntekijän aloitteesta. Yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää. Työskentely on luottamuksellista ja maksutonta.

Koulupsykologi osallistuu tarvittaessa yksittäisten oppilaiden asiaa käsittelevien monialaisten asiantuntijaryhmien työskentelyyn. Lisäksi hän osallistuu tarvittaessa monialaiseen yhteistyöhön oppilaan pedagogisen tuen suunnittelussa sekä tarjoaa siihen liittyvää konsultaatiota.

Koulukuraattori

Koulukuraattori on ehkäisevään lastensuojelutyöhön erikoistunut koulun sosiaalityöntekijä. Hänen tehtävänään on edistää lasten ja nuorten sosiaalista hyvinvointia, arjen sujumista ja vuorovaikutus-suhteita. Kuraattori työskentelee yhteistyössä vanhempien ja koulun henkilökunnan kanssa (konsultaatio), kokoaa verkostoja lapsen ja nuoren tueksi ja osallistuu oppilashuoltotyön kehittämiseen ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen.

Koulukuraattori tukee ja auttaa oppilaita muun muassa poissaoloihin, käyttäytymiseen, kiusaamiseen, kaverisuhdeongelmiin, perhetilanteisiin, tunne-elämään ja vapaa-aikaan liittyvissä asioissa.

Oppilas voi hakeutua koulukuraattorin luokse oma-aloitteisesti tai vanhempien pyynnöstä. Jos huoli lapsen tai nuoren tilanteesta on ilmennyt koulussa, yhteydenotto voi tulla myös opettajalta tai oppilashuollon ja koulun muilta työntekijöiltä. Koulukuraattori voi myös itse ottaa yhteyttä oppilaaseen.

Vanhemmat voivat ottaa yhteyttä koulukuraattoriin myös tarvitessaan neuvontaa ja ohjausta lasten ja nuorten elämään ja vanhemmuuden tukemiseen liittyvissä asioissa. Tällaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi kasvatusasiat, pelaaminen ja internetin käyttö, vapaa-ajan vietto, päihteiden käyttö ja seurusteluasiat.

Koulukuraattori osallistuu tarvittaessa yksittäisten oppilaiden asiaa käsittelevien monialaisten asiantuntijaryhmien työskentelyyn. Lisäksi hän osallistuu tarvittaessa monialaiseen yhteistyöhön oppilaan pedagogisen tuen suunnittelussa sekä tarjoaa siihen liittyvää konsultaatiota.

Päivitetty 20.3.2023