Page 77 - PiKe kirja
P. 77

DIGITAALISUUDEN MAHDOLLISUUDET TULEVAISUUDESSA
Valmennuspäivien lopuksi luotiin kuva tulevaisuuteen ja visioitiin yhdessä,
millä tavalla ja missä muodoissa uudet työkalut ja digitaalisuus voisivat näkyä työssä paremmin nyt ja seuraavan kuuden vuoden aikana? Miten valmennuspäiviin osallistuneet PiKe-kehittäjät näkevät uudenlaiset teknologiset ratkaisut
osana asiakaspalvelua, omaa työtä tai digitaalisten kanavien kehittämistä? Oheisella aikajanalla on kuvattu poimintoja työstä ja nostettu esille oivallisia huomioita työkalujen hyödyntämisestä.
2024
Tekoälyä ja digitaalisuutta hyödynnetään kokoelmatyön tekemisessä Rutiininomaiset kokoelmatyön tehtävät, kuten poistaminen, on automatisoitu Aineistoja analysoiva ja dataan pohjautuva hyllyrobotti tekee työtään Aineistosuosituksia tuotetaan virtuaalisiin kirjastotiloihin ja välineisiin
Aineiston ja sisältöjen kuvailu tehdään keskitetysti ja yhdessä paikassa Yleiset kirjastot käyttävät yhteistä ja samaa kirjastojärjestelmää Aineisto on pääosin digitaalista ja sähköisessä muodossa
Uudet ja vaihtuvat sosiaalisen median kanavat otetaan käyttöön aktiivisesti
Otetaan käyttöön kirjastoapplikaatio, jossa keskeiset palvelut ja tilapaikannus Annetaan hyllytysrobotille työtehtäviä ja priorisoidaan oman työajan käyttöä Mobiilikirjastojärjestelmä käytössä, joka on sama liittymä asiakkaiden kanssa
Automatisoidaan aineiston valinta ja hyödynnetään tässä tekoälyä Ohjataan mobiilipaikannuksella ja laitteilla kokoelmatyötä
Valtakunnallisesti yhteinen e-aineistojen lainaus on todellisuutta
Kansallinen kirjastokortti on asiakaslähtöinen vastaus kilpailijoille
Lisätyn todellisuuden mahdollisuuksien hyödyntäminen laajasti PiKe-alueella Virtuaalisesti kuratoituja matkoja kirjastosisältöihin, sisällöt auki 24/7
                                Liittyy asiakaspalveluun Liittyy omaan työhön Liittyy digitaalisiin kanaviin
             2022
                                                    2020
        Toteutetaan mobiilisovellus asiakasraadeille ja palautteen keräämiseen Osallistetaan asiakkaat täydentämään aineiston kuvailua ja lisäinformaatiota Tehdään mobiilikirjastokortin käyttämisestä mahdollista
Videomuotoisten sisältöjen merkitys ja osaaminen on arkipäivää Päivitetään laajaa ja monipuolista digitaalisten ratkaisujen valikoimaa Mennään rohkeasti mukaan uusiin välineisiin ja hyödynnetään työkaluja Käytetään vastameluteknologiaa avotilatoimistojen työergonomiassa
Puheen tunnistukseen perustuva äänikirjojen lainausjärjestelmä Verkkokirjastojen toimintoja käytetään sujuvasti ääniohjauksella Aikuisten rauhallinen tila esimerkiksi VR-sisältöjen ja pelien käyttämiseen Ideoidaan digitaalinen navigointisovellus eri asiakkaiden käyttöön Etsitään vaihtoehtoisia tapoja sijaintien esittämiseen kirjastossa
                                      75
            














































































   75   76   77   78   79