Page 75 - PiKe kirja
P. 75

MOBIILILAITTEET ASIAKASVUOROVAIKUTUKSESSA
MAHDOLLISUUKSIA!
• On tärkeää löytää mahdollisuuksia ja vahvuuksia opastaa asiakkaiden omilla laitteilla
• Tablettien tai älypuhelimien mukaan ottaminen mahdollistaa jalkautumisen tilaan
• Kirjastojärjestelmän ja virkailijapuolen käyttöliittymän pyörittäminen mobiililaitteilla
• Lainausmahdollisuus mobiilisti ja esimerkiksi asiakkaan omalla puhelimella
• Pop-up -kirjastopalveluissa ja kirjastopalveluiden markkinointi tilan ulkopuolella
KYSYMYKSIÄ!
• Miten erilaisten laitteiden ja käyttöliittymien tuntemus sisäistetään?
• Mitä oman teknisen osaamisen ylläpitäminen pitää sisällään?
• Miten mobiililaitteisiin liittyvät ergonomia-asiat hoidetaan hyvin?
• Löytyykö tablettien käyttöön sopivia ratkaisuja käytännön työhön?
• Millä tavalla ratkaistaan laitteisiin liittyvät tietoturva-asiat asiakastyössä?
MOBIILILAITTEET OSANA TYÖTÄ
     MAHDOLLISUUKSIA!
• Asiakaspalvelun laatu ja tehokkuus paranee, kun voidaan hoitaa asia loppuun asti
• Leikkimielisesti oma taukojumppa on aina mukana mobiililaitteen yhteydessä
• Somekanavien päivittämisen nopeus ja luontevuus, kun laite kulkee mukana
• Chat-palveluiden käyttö työn osana ja päivittäisessä arjessa
• Työn osana käytettävien laitteiden tulisi olla lähellä henkilökohtaisia laitteita
 KYSYMYKSIÄ!
• Milloin ajanmukainen teknologia ja laitteet ovat jokaisen kirjastolaisen käytettävissä?
• Miten hahmotetaan henkilön oma vastuu teknologisen osaamisen kehittämisestä?
• Miten selkeästi työnantaja sanoittaa ja viestii mobiililaitteiden käytöstä työn osana?
• Laitteisiin liittyvä osaaminen on aina epätäydellistä, miten tämä sisäistetään?
• Mitä asioita voi hoitaa omalla laitteella ja mitä toisaalta työkäytössä olevalla?
MOBIILILAITTEET ASIAKKAIDEN KIRJASTOLIITTYMÄNÄ
MAHDOLLISUUKSIA!
• Asiakkaat käyttävät verkkokirjastoa koko ajan enemmän kannettavilla laitteilla
• Verkkokirjastot ovat keskeisiä palvelukanavia, joiden tulisi soveltua eri käyttöolosuhteisiin
• Verkkokirjastojen integroiminen kirjaston palveluihin on olennaista asiakaskokemuksessa
• Aineistojen lainaus mobiililaitteilla esimerkiksi QR-koodeja hyödyntämällä
• Henkilökunnan sisältövinkit mobiiliapplikaatioon, yhdistettynä esimeriksi paikkatietoon
KYSYMYKSIÄ!
• Miten toimitaan kalliin laitteen rikkoutuessa tai varkaustapauksissa?
• Minkälainen on asiakkaiden tietoturva yhteiskäyttöön tarkoitetuissa laitteissa?
• Miten kirjasto huomioi erilaiset käyttäjäryhmät ja tätä kautta digitaalisen tasa-arvon?
• Digiopastus vaatii lisäresursseja vai voidaanko hoitaa yhteistyöllä?
• Voisiko PiKe-kirjastoissa olla asiakkaille selkeät oppimispysäkit?
    73
  


























































   73   74   75   76   77