Page 76 - PiKe kirja
P. 76

   Mobiililaitteiden merkitystä voisi lähestyä asiakkaiden osallistamisella ja tehostettua käyttöönottoa voitaisiin taustoittaa enemmän esimerkiksi kokemusasiantuntijoiden käytöllä. Kokemusasiantuntijalla tarkoitetaan esimerkiksi asiakkaista nostettua henkilöä, joka
osallistetaan toiminnan kehittämiseen ja palautteen antoon. Metodilla olisi mahdollista kerätä tärkeää tietoa siitä, miten moninaisin tavoin asiakkaat käyttävät kirjastopalveluita ja -kanavia.
ERI DIGIKANAVIEN MERKITYS
Uudet työkalut ja digitaalisuus -päivien toisessa osuudessa mietittiin erilaisten palvelukanavien roolia kirjaston monikanavaisen asiakaspalvelun kannalta. Yleisesti ottaen erilaisilla sähköisillä kanavilla tai sosiaalisen median palveluilla voi olla erilainen tehtävä, jotka voivat linkittyä asiakaspalveluun, tiedonhakuun tai palveluiden markkinointiin. Palveluiden valintaa tulisi ohjata tarkoituksenmukainen suunnittelu ja näkemys tavoiteltavista asioista.
Uusista digitaalisista kanavista pohdittiin erityi- sesti chat-palveluiden, YouTuben, WhatsAppin, Instagramin, Facebookin, Jodelin ja Snapchatin merkitystä erilaisten kirjastosisältöjen välittämi- sessä ja palveluiden markkinoinnissa. Kanavien mahdollisuuksissa on eroja ja niihin liittyvää osaamista tulee kirjastoissa päivittää jatkuvasti. Lisäksi tulevaisuudessa uusia palveluita syntyy
ja vanhoja poistuu, joten kenttää tulee seurata aktiivisesti. Sisältöjen kannalta korostuu monis- tettavuus ja käyttäjien mukaan ottaminen. Viestiä kannattaa lähestyä kahdesta näkökulmasta.
2018
Yhteiskehitetään asiakkaiden kanssa parempia ja uusia kirjastopalveluita Asiakaspalvelun kehittämiseen pyydetään apua kokemusasiantuntijoilta Otetaan nuoret asiakkaat mukaan ja kokemusasiantuntijoiksi
Käytetään kirjastojärjestelmää säännöllisesti tabletilla ja mobiilialustoilla Hoidetaan työvälineet kuntoon, laitteet vuorovaikutukseen ja somen käyttöön Järjestetään uusien laitteiden avulla aikaa sisältöihin syventymiselle Palvellaan asiakkaita vastaanottavaisesti heidän priorisoimissaan kanavissa
Tuotetaan enemmän YouTubeen, Instagramiin ja someen liikkuvaa kuvaa Käynnistetään keskustelu PiKen yhteisistä videosisällöistä
Startataan yhteistyö sometyön ja osaamisen jakamiseen liittyen Vakiinnutetaan chat-palvelu osaksi arkea ja tuetaan palvelun mobiilikäyttöä Toteutetaan yhteisiä podcasteja sekä striimataan tapahtumia PiKe-kirjastoihin E-lehtien ja muiden e-aineistojen etäkäyttö tehdään mahdolliseksi asiakkaalle
 MITEN TUOTETAAN SISÄLTÖJÄ LAAJAAN PIKE­KÄYTTÖÖN?
MITEN ASIAKKAAT OSALLISTETAAN SISÄLTÖJEN TEKOON?
    Yleisesti asiakkaiden digitaalinen kyvykkyys
on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Olisi ajoittain aiheellista pohtia, vastaako kirjasto- työntekijöiden osaaminen uusien laitteiden ja työkalujen suhteen asiakkaiden muuttuneisiin valmiuksiin? Aihe liittyy työntekijän digiosaa- miseen ja tämän osaamisen mahdollistamiseen työpaikoilla. Tämä teema tulee olemaan yksi tulevaisuuden painopiste PiKe-toiminnassa.
”Koulutuksen lopussa heittelimme vapaasti,
mitä kirjastojen tekniikan kehitys saattaisi pitää sisällään seuraavien vuosien aikana. Ryhmien vastaukset olivat kirjavia, mutta yksimielisyys löytyi ainakin pikaisesta chat-palvelun tarpeesta ja sisätilapaikannuksen hyödyllisyydestä isommissa kirjastoissa.”
         Juha Hälinen, Jyväskylä
                                                                                    74
          















































































   74   75   76   77   78