Toimintakertomus lv 2023-2024
TOIMINNAN KUVAUS
Tampereen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen lisäpalveluna luontokoulu Korento tarjoaa
tukea ja koulutusta ympäristökasvatukseen sekä ulkona oppimisen pedagogiikkaan. Luontokoulun toiminta toteuttaa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmaa, kuten myös paikallisia ja kansallisia strategioita kestävän tulevaisuuden ja luonnonmonimuotoisuuden vahvistamiseksi.
Luontokoulu Korento tavoittaa vuosittain merkittävän osan perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen lapsista.
Kohderyhmänä ovat 5-7—vuotiaat sekä 4.- ja 7.luokkalaiset. Ryhmät viettävät luontokoululla Terälahdessa
4-5 tuntia, joten he saavat kokonaisvaltaisen opetuspäivän tietystä ilmiöstä.
Luontokoulun työntekijät toimivat myös monissa eri tapahtumissa innoittajina, kuten myös kasvattajien
kouluttajina yksikkökohtaisesti pyydettäessä. Erilaisten sidosryhmien työpajoihin, ympäristökasvatuksen
asiantuntijoina, osallistuminen on säännöllistä.
ASIAKKAAT
Luontokoulun asiakasmäärä oli lukuvuonna 2023-2024 oli yhteensä 6250. Luontokoulun (Terälahdessa) kävijöistä oli lapsia noin 4874 ja aikuisia noin 450. Terälahdessa olevien koko päivän ryhmiä oli 258 (Terälahdessa). Noin 15 ryhmää peruttiin tai siirrettiin lakoista johtuvista syistä. Kokonaisosallistujamäärään on laskettu mukaan myös vierailijoita, opiskelijaryhmiä ja eri tapahtumiin osallistujat sekä onlinekoulutukset, kuten myös useat vierailut päiväkotien ja koulujen lähiympäristöissä ja koulutukset kasvattajille ja opettajille.
Terälahdessa ulkona oppimisen pedagogiikan opetuksessa käyneet:
Varhaiskasvatus: ryhmiä 36
Opetukseen osallistuneita lapsia oli 418
Esiopetus: ryhmiä 79
Opetukseen osallistuneita lapsia oli 1421
Aikuisia yhteensä 290
Koulut, 4.lk: ryhmiä 65
Opetukseen osallistuneita lapsia oli 1402
Koulut, 7.lk: ryhmiä 76
Opetukseen osallistuneita lapsia oli 1585
Koulut, muut: ryhmiä 2
Opetukseen osallistuneita lapsia 48
Aikuisia yhteensä 169
Taulukko Luontokoulu Korennon eritellyistä asiakasmääristä lv 23-24 lähetetään pyytäessä, koska sellaisenaan se ei ole soveltuva nettisivupohjaan.
HENKILÖKUNTA JA TYÖYHTEISÖ
Luontokoulun vakituiseen henkilökuntaan kuuluu Jenni Skaffari kouluryhmissä ja Taru Lindgren esiopetus- ja varhaiskasvatusryhmissä (alkuopetus). Luontokoulun esihenkilönä toimi Kämmenniemen koulun rehtori
Kaisariitta Järvinen.
Tärkeitä henkilöitä luontokoulun toiminnan kannalta työyhteisössä ovat olleet vahtimestari Veikko Montonen, siistijä Lauri Dunder sekä Terälahden koulun Tampereen Voimian palveluhenkilökunta. Heidän joustavuutensa ansiosta luontokoulun palvelut ovat saaneet lisää laatua.
Yhteistyötä tehtiin Terälahden, koululuokkien ja päiväkodin, kanssa lennossa ja vaihtelevalla aikataululla.
Ketteryys tehdä nopeita muutoksia arjen aikatauluihin ja tempauksiin on pienen opetusyksikön etu. Laajaa
Vihreä lippu-ympäristökasvatusohjelman mukaista työtä jatkettiin. Vihreä lippu vaikuttamisen hengessä
jatkoimme säännöllisten kansalaisvaikuttamisen muodon Vesireppu-testien tekemisellä (Pyynikin Rotary
ry:n lahjoittamat). Terälahden koululaiset käyvät yhdessä tai erikseen luontokoululaisten kanssa ottamassa
tarvittavat vesinäytteet viereisestä Kiimajoesta, ja ajaa tulokset Järvi- ja meriWikiin.
Luontokoulu oli mukana myös pilotoimassa Kämmenniemen koulun ulkoluokkamallia ja toimimassa
ohjaajina opettajille, jotka aloittivat SYKLIn ympäristökasvattaja-täydennyskoulutuksen keväällä 2024.
KESÄLEIRI
Kesäleiritoimintana järjestettiin Luonnossa Luovasti-leiri 7-12- vuotiaille viikolla 23 (ma-pe klo 10–15). Leirillä oli 25 lasta päivittäin ja heidän kanssaan kuljettiin matkat edestakaisin bussilla 90X. Jokaiselle päivälle oli oma teemansa-pedagoginen tausta/ilmiönsä, jota tutkittiin erilaisin menetelmin. Leirin kohokohtia olivat jälleen yrttijalkakylpyhemmottelu sekä onginta.
TAPAHTUMAT JA KOULUTUKSET
- LYKE-tapaaminen/koulutuspäivät 9.-10.11 Nuuksiossa Haltian luontokoulun 10 v. juhlaseminaarissa.
Työryhmissä vaikuttaminen:
- Varhaiskasvatuksen kestävän tulevaisuuden työryhmä, tapaaminen noin 6 krt/vuosi, Taru pyydettiin asiantuntijaksi mukaan.
- Seikkailukasvatusverkoston kehittämistyöryhmä. Taru pyydettiin mukaan alkaen tammikuu 2024. Tapaamisia
noin 4 krt/lukukausi.
- Keski-Suomen ELY-keskuksen koordinoima Alueellisten ympäristökasvatusverkostojen tapaaminen 4
kertaa/vuosi, Teams. Lisäksi Pirkanmaan ympäristökasvatuksen yhteistyöryhmä.
Mukana esittelemässä toimintaa ja/tai fasilitoimassa:
- 7.9.2023 Perusopetuksen ketu-vastaavien koulutuksessa mukana Monitoimitalolla
- Esi- ja alkuopetuksen metsäpedagogiikkatapaaminen, Kaupinojan Takkatuvalla
- 29.9. Varhaiskasvatuksen ketu-vastaavien tapaaminen Metso-kirjasto, luontokoulun esittely.
Osallistujia yli 50.
- 17.1.2024 Uudet lukutaidot -tapahtuma, Lamminrahkan koululla. Työpaja otsikolla ”Tekoäly luonnon
tulkkina opettajalle”. Tallenne nähtävissä luontokoulun mediakanavalla Luontokoulu (ibm.com).
Luontokoulu Korennon pitämät koulutukset:
- Tampereen yliopiston opettajaopiskelijoille järjestetty luontokoulupäivä 12.10.2023 yliopistolla ja
Sorsapuiston ympäristössä. Mukana rasteilla noin 70 opiskelijaa.
- Tampereen yliopiston Ympäristökasvatuskokeilut-kurssilla esittäytymässä 5.2. Yhteistyö
väitöskirjatutkija Laura Toropaisen kanssa. Yhteinen koulutus 18.4. Kaupinojan Takkatuvalla ja
lähiympäristössä. ”Luontokoulupäivä opettajille ja koulutus monilajisesta vuorovaikutuksesta”.
Koulutus oli kiitelty ja luontokoulun työntekijöille myös todella innostava ja antoisa. Mukana oli 22
opettajaa.
- 23.1.2024 Educa-messuilla Suomen ympäristökoulujen liiton pisteellä kertomassa
luontokoulutoiminnasta, case-esimerkkinä esim. Tampereen luontokoulu
- 11.10.2023 Sykli, Ulko-opet ry, Fee-Suomi: Yhdessä ulkoluokkaan -hankkeen koulutus- Ympäristökasvatusta ulko-opetuksen keinoin, Taru kouluttajana. Osallistujia oli 20.
- 28.11.2023 NYT! -seminaari yliopistolla, luontokoulun rasti x 3.
- 25.3.2024 Lyke -koulutus, aiheella ”Erilaiset oppijat luontokoulussa” etänä. Osallistujia noin
45. Taru toisena asiantuntijana kouluttamassa, jonka jälkeen keskustelua.
- 5.4. (Leinola), 19.4. (Vuores) ja 17.5.2024 (Tesoma) järjestettiin varhaiskasvatuksen ketu-vastaavien
alueelliset tapaamiset ulkona oppimisen aiheella. 2,5h/kerta. Osallistujia oli yhteensä noin 50.
- 17.4.2024 Kämmenniemen vanhempainilta ulkona oppimisen esittelyllä n. 2,5 h
- Jenni osallistui Tampereen kaupungin kestävän kehityksen muutosalue-työpajaan. Työ kytkeytyy Suomen kansallisen kestävän kehityksen toimikunnan strategiaan ja Tampereella tehtävään Agenda 2030 -työhön.
- Jenni osallistui lisäksi pari kertaa Tampereen kaupungin SDG-sparrausryhmän tapaamiseen lukuvuoden 23-24 aikana.
YHTEISTYÖ
PYY/Pyrstö
Pirkanmaan ympäristökasvatuksen yhteistyöryhmän tapaamiset kaksi kertaa Teams ja kaksi kertaa
toimipisteillä, Hyytiälän metsäasema (19.12.23) ja luontokoulu Korento (11.6.24). Vahvistimme LUMOtyötä, sekä suunnittelimme tulevaa webinaaria lokakuulle.
LYKKYn ja Ulko-opet ry:n hallitukset
Jenni on Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton (LYKKY) hallituksessa. Viime vuoden palavereiden aiheena oli paljon uuden valtakunnallisen strategian suunnittelu ja käytännöntyön vahvistaminen. Samalla
yhteistyö on ollut tiivistä koko LYKE-verkostoon mm. LYKE-parviäly Whatsapp-ryhmässä, sekä elokuussa
pidettyyn strategian valmistelu päivään.
Taru toimii Ulko-opet ry:n hallituksessa, joten verkostoituminen ja yhteydenpito heihin on vahvistunut.
Molemmat hallitustyöt mahdollistavat kansallisen ympäristökasvatustyön vahvistamisen ja Tampereen ympäristökasvatustyön levittämisen koko Suomeen.
Ekosivistys-tiimi ja Kestävyyskasvatus-hanke
Jatkoimme yhteistyötä Ekosivistys-tiimin, Tampereen kaupungin eri yksiköiden asiantuntijoita koostuva
tiimi, kanssa. Tiimin osallistujat tekevät kaikki työtä perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen kanssa. Tarkoituksena on tukea kouluja ja päiväkoteja ympäristökasvatus- ja ulkona oppimisen työssä. Tiimi keskustelee ja ideoi keskenään, jotta voimme parhaiten palvella asiakkaita kohti kestävää tulevaisuutta. Tapaaminen tämän laajan asiantuntijaryhmän kanssa oli 18.12.2024 Monitoimitalolla.
Perusopetuksen OPH:n myöntämän Kestävyyskasvatus-hankkeen myötä luontokoulu oli mukana luomassa,
pohtimassa ja rakentamassa Tampereen perusopetuksen ekososiaalisen sivistyksen tiekarttaa joka keskiviikko. Keskiviikkoisin myös jalkauduttiin useille kouluille ja niiden lähiympäristöön ulkona oppimisen pedagogiikan kärjellä. Näistä tapaamisista kimmonneet ideat kootaan Mappa-palveluun elokuussa.
Luontokoulun ympäristökasvattajaa sijaisti Terälahdessa lähes joka keskiviikko biologian ja maantiedon
opettaja Tuomas Lilleberg. Yhteistyö on ollut tiivistä projektipäällikkö Roosa Ritolan sekä kuuden ekososiaalisen sivistyksen tutorin kanssa. Luontokoululla pidettiin vertaiskoulutus- päivä 18.10.23 tutoreille ulkona oppimisen pedagogiikan ja luonto opettajan kollegana-tematiikan näkökulmalla. Hanke jatkuu joulukuuhun 2024 asti.
Hankkeen kautta tarjoutui mahdollisuus Vaikuta!-päiville. Toukokuussa 9.luokkalaisille, marraskuussa
4.luokkalaisille. Nämä tapaamiset olivat innostavia ja havahduttavia pohtimaan työn jatkoa ympäristökasvatuksen parissa.
Muu yhteistyö
1. Lukuvuoden aikana osallistuttiin Seikkailukasvatusverkoston kehittämistyöryhmään. Taru pyydettiin
mukaan alkaen tammikuu 2024. Tapaamisia noin 4 krt/lukukausi.
2. Tarua pyydettiin mukaan asiantuntijaksi myös varhaiskasvatuksen kestävän tulevaisuuden työryhmä, tapaaminen noin 6 krt/vuosi.
3. Luontokoulutoiminta kiinnosti myös kansainvälisesti:
4.-8.3.2024 Erasmus Jobshadowingin kautta viisi opettajaa/rehtoria Barcelonasta Job shadowing Programme CETE+: European Consortium for Educational Transformation – organisaation kautta Escola
Montseny and J.J. Ràfols-kouluista.
4. Suurta mielenkiintoa ja alustavaa yhteistyötä kehiteltiin etelä-korealaisen professorin Young-Hwan
Kim (Busan University of Education). Hän vieraili TAMKin ja TAUn (kv.business tiimin) kanssa teemana “Managing an Alternative Education Centre in Korea”. Tampereen tutkijatohtori Eunji Kim oli
hänen kanssaan 23.2.2024 tutustumassa luontokoulu Korennon toimintaan. Tämä käynti johtanee
laajempaan yhteistyöhän, jossa Suomen ympäristökasvatuksen ja ulkona oppimisen pedagogiikan
mallia halutaan benchmarkata Etelä-Koreaan.
5. 4.5. Pääkirjasto Metsossa järjestettiin jälleen DJ-brunssi, jossa DJ:nä toimii kulloinkin eri alan asiantuntijat soittamassa musiikkia ja kertomassa ajankohtaisia terveisiä omalta kentältään. Luontokoulu
Korentoa pyydettiin Metso Goes Green-tapahtumaan, jossa DJ-brunssin teeman oli luonto. Tämä
toteutettiin yhteistyössä Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton kanssa. Tapahtumassa soitettiin luontokoulun koulujen kanssa tuottamaa luonto-ASMR-teoksia sekä Spotify-soittolistaa.
- Teokset on katsottavissa täällä:
(1) Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto - YouTube ja
- Spotify-lista ladattavissa: https://open.spotify.com/playlist/5llE7SEqB7u8CRCIqkX9DQ?si=ef1bd6a32bdf4c35
6. Yliopistoyhteistyö on ollut säännöllisen epäsäännöllistä luontokoulun toimintakauden aikana. 16.2.2024 aineenopettajan pedagogisten opintojen vastuuopettaja Mikko Kesonen, Anniina Halonen, erityisasiantuntija- Opettajien ja ohjauksen palveluista Laura Salkonen yliopistolta ja Riikka Elo sekä Vera Karhu Tampereen luonnontieteellisestä museosta olivat vierailemassa ensimmäistä kertaa Terälahdessa luontokoulun sisä- ja ulkotiloissa.
Tampereen yliopiston kasvatustieteiden Ympäristökasvatuskokeilut-kurssilla luontokoulun esittely 5.2.2024
OPISKELIJAT, HARJOITTELIJA
- 27.11.-22.12.2023 Outi Silvan Tampereen seudun ammattiopistolta (Tredu) oli luontokoulussa
työssäoppimisjaksolla
- Oskari Vuorenmaa TAMK:in Sosionomin tutkinto-ohjelmasta oli harjoittelussa yhteensä 229 h kevätkaudella 2024.
MEDIANÄKYVYYS
Luontokoulu päivittää aktiivisesti Instagram-tiliään @tampereenluontokoulu. Korento on ollut esillä myös
valtakunnallisella LYKE-verkoston tilillä @lykeverkosto sekä @haemappasta
Hastag #ekosostre kokoaa yhteen Tampereen ekososiaalisen sivistyksen teemaisia päivityksiä.
Uudistuva Tampere-podcast
Luontokoulu Korento oli Uudistuva Tampere-podcastissa yhdessä Kestävyyskasvatuksen projektipäällikkö Roosa Ritolan kanssa. Aiheena podcastin jaksossa oli selvittää miten ympäristökasvatus tukee Tampereen uudistuvaa toimintatapaa, myös digin näkökulmasta.
Podcast-jakso löytyy täältä: Kestävä Tampere versoaa kasvatuksesta - Uudistuva Tampere | Podcast on Spotify
European School Education-esittelyvideo luontokoulu/Terälahden koulu
Luontokoulu Korento ja Terälahden koulu saivat kutsun Euroopan komission European School Education - palvelun videon tuottamiseen. Teemana oli kestävän kehityksen opetukseen. Tämä kutsu tuli edellisenä vuonna tehdyn WUR-tapauskertomuksen perusteella.
Artikkeli ja video löytyvät täältä:
https://school-education.ec.europa.eu/en/insights/resources/fostering-well-being-and-education-sustainability-through-outdoor-learning
ja
https://youtu.be/FiW14MxFIHg?si=guh8qqxnxu0PcaSH
Mappa.fi-palvelu
Luontokoululta tehtiin jälleen useita materiaaleja www.mappa.fi -ohjelmapalveluun.
Uusimpina mm. Heitä laji!-opetuspeli - MAPPA.fi ja Kommunikaatio- kumota omiakin - MAPPA.fi
Lakkojen vaikutus
Lukuvuonna 2023-2024 oli useita lakkoja ruokapalveluissa ja/tai bussivuoroissa. Tämä vaikutti yhteensä
noin 15 ryhmän peruutuksiin tai siirtämiseen tai uudelleen järjestelyyn