Hahmot hukassa! Digitaalinen seikkailupeli pirkanmaalaisten kirjailijoiden ja kuvittajien jalanjäljissä
Suomen Kirjainstituutin Hahmot hukassa! -pakopeli ammentaa sisältönsä pirkanmaalaisista kirjailijoista ja kuvittajista, heidän teoksistaan sekä kotipaikkakunnistaan.
Pelaajat etsivät kadonneita kirjojen hahmoja, jotka ovat lähteneet etsimään myyttistä ovea tarinoiden ja satujen maailmaan. Hahmot ovat jättäneet jälkeensä vihjeitä, joiden avulla pelaajat ratkovat pakopelin tehtäviä.
Pelissä esitellään kahdeksan eri aikojen kirjailijaa ja kuvittajaa F.E. Sillanpäästä aina Tatun ja Patun luojiin Aino Havukaiseen ja Sami Toivoseen. Pulmia ratkoessa pelaajalle selviää muun muassa miten luontoaiheet näkyvät Kirsi Kunnaksen runoissa sekä miten Väinö Linnan lapsuudenmaisemat vaikuttivat hänen romaaniensa mielenmaisemiin.
Maksuton pakopeli on suunniteltu noin 5.–6.-luokkalaisille lapsille, ja se sopii pelattavaksi yksin tai ryhmissä.
Suomen Kirjainstituutin tavoitteena on lisätä pelin avulla lasten ja nuorten lukuintoa elämyksellisellä ja osallistavalla tavalla. Samalla nostetaan esiin pirkanmaalaisten kirjailijoiden ja kuvittajien työtä sekä edistetään kirjallisuuden tuntemusta.
Pakopelihankkeen on mahdollistanut kulttuurin alueellinen kehittämishanke Operaatio Pirkanmaa. Mukana ovat olleet Väinö Linnan seura, F. E. Sillanpään seura, Jalmari Finnen säätiö sekä pirkanmaalaisia kirjailijoita ja kuvittajia. Pelin suunnitteluun on osallistunut myös opetus- ja kirjallisuuden alan asiantuntijoita sekä Sastamalan mysteeri- ja historiakerholaisia.
Hahmot hukassa! -digitaalinen pakopeli on maksuton ja löytyy osoitteesta:
www.pukstaavi.fi/kirjanjahistoriankoti