Nuoremmat kyselyvastaajat kannattivat laajempaa kävelykeskustaa ja autokehää Tampereen keskustaan
Laajempi kävelykeskusta
Kyselyssä kerrottiin, että kävelykeskustalla tarkoitetaan aluetta, jossa kaikki kadut ja reitit ovat kävelyn pääreittejä ja esteettömyyden erikoistasoa. Ajoneuvot kulkevat enintään 20 km/h. Pyörillä ja sähköpotkulaudoilla ajetaan jalankulusta eroteltuna pyöräteillä, ajoradalla tai pyöräkadulla.
Runsas puolet kyselyn vastaajista kannatti ehdotettua laajaa kävelykeskustaa tai sitäkin laajempaa. Vajaa puolet piti parempana nykyistä tilannetta tai suppeaa kävelykeskustan ehdotusta. Alle 44 –vuotiaat ja muulla kuin henkilöautolla keskustaan kulkevat halusivat laajemman kävelykeskustan kuin iäkkäämmät ja autoilevat.
Pyöräilyn pääreitit keskustassa
Sujuvaa pyöräilyä varten keskustaan suunnitellaan jalankulusta ja autoliikenteestä eroteltuja pyöräliikenteen pääreittejä, jotka toteutetaan joko pyörätienä, pyöräkaistana tai pyöräkatuna.
Nykyisen Koulukadun seudullisen pääreitin lisäksi kyselyvastaajat halusivat kosken länsipuolelle uuden pyöräilyn pääreitin sekä Hämeenpuistoon että Kuninkaankadulle tai vain Hämeenpuistoon. Radan itäpuolella eniten kannatusta pyöräilyn pääreitiksi sai Yliopistonkatu-Tammelan puistokatu.
Autokehä Ratapihankadulle
Keskustan autokehältä voi ajaa keskustan pysäköintilaitoksiin ja kiertää kävelykeskustan. Autokehällä nopeusrajoitus on 40 km/h ja kehäkatuja kehitetään autoilun ehdoilla varmistaen autoliikenteen sujuvuus.
Lähes puolet kyselyvastaajista (47 %) laajentaisi autokehän Ratapihankadulle, kun taas reilu kolmannes (36 %) säilyttäisi autokehän Rautatienkadulla. Henkilöautolla keskustaan kulkevissa ja 45–64 -vuotiaissa oli enemmän niitä, jotka pitivät nykyistä autokehää parempana. Rautatienkatuakin voisi ajaa autolla, vaikka sitä ei autokehänä kehitettäisikään.
Syksyllä seuraava kysely
Tehty kysely liittyy käynnissä olevaan keskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman laadintaan. Liikennejärjestelmäsuunnitelma ohjaa keskustan suunnittelua seuraavat noin kymmenen vuotta.
Liikennejärjestelmän suunnittelu jatkuu saadun palautteen ja asiantuntijaselvitysten pohjalta. Syksyllä julkaistaan seuraava verkkokysely keskustan katujen tilanjaosta. Suunnittelua voi seurata hankesivuilla tampere.fi/keskustanliikennejarjestelma.