Page 67 - PiKe kirja
P. 67

kolmea puheenvuoroa. Keskustelua käydään niin pitkään, että jokainen on käyttänyt jokaisen kiven eli yhteensä pitänyt kolme puheenvuoroa. Keskus- teluun on aikaa yhteensä esimerkiksi 15 minuuttia tai jokaisella puheenvuorolla voi olla myös rajattu maksimipituus.
Tämän menetelmän kautta havaitaan se, että keskustelun täydentämistä tulee miettiä omassa päässä ennen kuin ajatuksen pukee sanoiksi. Oman vuoron odottaminen on keskustelussa tärkeää. Harjoitusta voisi soveltaa ja hyödyntää esimerkiksi tiimipalavereissa tai työpaikkako- kouksissa.
“Kolmen kiven menetelmää kannattaa kokeilla työyhteisössä. Hiljaisetkin saavat puheenvuoron. Menetelmällä saa perusteltuja harkittuja näke- myksiä ja vilkkaimmat kuuntelevat.”
Mielikki Matilainen, Jyväskylä
PALAUTE
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen on konkreettisin kehitystyötä ohjaava voima, johon kannattaa tottua. Olisi hyvä, että esimerkiksi jokaisen kirjastossa järjestettävän tapahtuman jälkeen käytäisiin palautekeskustelu toiminnan kehittämiseksi. Palautekulttuurin suunnitelmal- lisuus ja keskustelu asiakkaiden kanssa ohjaavat asiakaspalvelun kehittämistä.
LEMPITEOS
Harjoitus 3. Sisältövinkkaus. Sovitaan, että jokainen tuo mukanaan esimerkiksi lempikir-
jansa. Kolmen hengen ryhmässä yksi kertoo kirjan sisällöstä, toinen keskittyy antamaan palautetta ja kolmas kuuntelee. Vapaamuotoisesti kukin kertoo vuorollaan valitsemastaan teoksesta suosittelun hengessä, mutta rennosti. Palautteen antaja voi kysyä kysymyksiä ja havainnoija on hiljaa. Keskus- teluun on aikaa niin, että vinkkaus voi kestää 3–5 minuuttia ja palaute 5 minuuttia. Puhujan, palaut- teen antajan ja kuuntelijan rooleja kierrätetään niin, että jokainen saa toimia eri rooleissa kokonaisajan puitteissa.
Palautteen antamista kannattaa, saa ja voi har- joitella. Palautteen antaminen tuntui valmen- nusohjelmaan osallistujista jopa vapauttavalta. Puutteiden näkeminen tulisi kääntää korjaavaksi palautteeksi, joka vapauttaisi kehittämisen hengen. Rakentavan tekemisen tulisi sisältyä jat- kossa vahvemmin uuden kirjastotyön tekemisen kulttuuriin.
“Päivän aikana käsitellyt aiheet olivat tuttuja arkielämästä, niin asiakaspalvelutilanteista kuin työ- yhteisöstä, mutta niiden käsittely tällä tavoin - luen- to-osuuksien, uusien käsitteiden, keskustelujen sekä harjoitustehtävien avulla - toi uusia ideoita ja innosti pohtimaan vuorovaikutusta eri näkökulmista.”
Marjo Kylmänen, Parkano
  65
  





















































































   65   66   67   68   69