Page 40 - Digia koneeseen
P. 40

 Yhteiskunnan murros osaamisen tienviittttana
Digitalisaatio merkitsee yhteiskunnan, palvelujen ja kirjaston murrosta. Kirjastolaiselle se mer- kitsee monesti uusien ideoiden, mahdollisuuk-
sien ja hienojen tai ehkä pelottavienkin näköalojen ohella osaamisvaatimusten muutosta. Mitä minulta edellytetään nyt, entä tulevaisuudessa? Olenko valmis oppimaan, pys- tynkö omaksumaan, kuinka käy asiantuntijuuden? Kuinka paljon oppimista edessä onkaan?
DIGIAJOKORTTI OSAAMISEN PERUSTANA
Jo kirjaston asiakaspalvelussa eteen tuleva laitekirjo ja asiakkaiden moninaisissa pulmissa opastaminen on omiaan aiheuttamaan osaamis- ja asiantuntijuuspaineita, puhumattakaan syvemmän mediaosaamisen vaatimuk- sista. Valtakunnalliset kirjastohenkilöstön digiosaamisen perustaidot on määritelty Yleisten kirjastojen neuvoston suosituksessa keväällä 2019. Perustaitojen saavuttami- seksi alueellamme on tarjottu kirjastohenkilön koulu- tuskokonaisuutta, digiajokorttia, vuosina 2019-2020. Kehittämiskirjastoalueemme koko henkilökunnasta vajaa kolmannes oli suorittanut digiajokortin tämän julkaisun kirjoittamishetkellä. (Raportti: PiKen digiajokortti, 2020)
1992
Digiajokortin perusta luotiin jo ensimmäisenä kehittämis- kirjaston toimintavuonna 2018, kun koordinaattori Jarkko Rikkilä ja suunnittelija Salla Hyökki julkaisivat oppaan asiakaspalvelun kehittämiseen. Julkaisun taustalla olivat kehittämiskirjaston toteuttamat asiakas- ja henkilökun- tatutkimukset. Digitaalisuus nousi silloin vahvasti esille yhtenä kehittämisen osa-alueena. Uusin askelin kohtaa- misiin – asiakaspalvelu PiKe-kirjastoissa -julkaisussa on oma lukunsa uusien työkalujen ja digitaalisuuden kehittä- misestä ja ratkaisuehdotuksia tulevaan.
Digitaaliseen osaamiseen kuuluu laajalti ajatus oman työn muutoksen ymmärtämisestä sekä ymmärrys muuttuvasta toimintaympäristöstä. Vuonna 2019 kehittämiskirjasto pyrki vastaamaan tähän muun muassa oppimisvierailuin sekä luennoitsijoiden avulla.
Henkilöstön äänen kuulemiseksi kehittämiskirjasto laati myös digikoulutuskyselyn. Kyselyn tulokset, YKN:n osaa- missuositukset sekä Sallan ja Jarkon omat havainnot digi- osaamisesta rakensivat pohjan ajatukselle yhtenäisestä koulutuskokonaisuudesta. Syntyi kirjastohenkilöstön digivalmiuksien parantamiseen tähtäävä Digi-PiKe –pro- jekti, ja sen tuloksena digiajokortti. Pyrkimyksenä oli mah-
Jyväskylän kirjastoissa otetaan käyttöön asiakaspäätteet, joilla pystyy selaamaan kirjaston aineistoluetteloa.
1992 Tampereen kaupunginkirjaston työntekijöille tulee mahdollisuus käyttää Internetiä ja selata tietokantoja Telnet-yhteyden välityksellä.
38
4






















































































   38   39   40   41   42