Hyppää sivuvalikkoon

Opinto-ohjaus, erityisopetus ja tukiopetus

Hatanpaan lukio tuki

Opinto-ohjaus

Opinto-ohjaaja on apunasi, kun mietit opintosuunnitelmaasi, jatko-opintosuunnitelmaasi tai vaikka ylioppilastutkintoasi. Opo ohjaa, jos mietit opintoajan pidentämistä (3,5–4 vuotta) tai nopeuttamista. Opinto-ohjaaja käy ohjauskeskustelut kaikkien valmistuvien opiskelijoiden kanssa. Ohjauskeskustelussa käydään läpi jatko-opintosuunnitelmiasi: mihin voisit hakea opiskelemaan, mitkä ovat hakuajat ja hakukriteerit eri opiskelupaikkoihin ym. Henkilökohtaista ohjausta varten voit varata ajan sähköisen ajanvarauksen kautta. Toki opon tavoittaa myös Wilma-viestillä ja oveen kolkuttamalla.

Opinto-ohjausta on lukiossa kaksi pakollista opintojaksoa. OP1 (Minä opiskelijana) järjestetään ensimmäisen vuoden aikana ja OP2 (Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus) hajautetaan toiselle ja kolmannelle lukuvuodelle.

Opinto-ohjaukseen liittyvistä asioista tiedotetaan pääasiassa Wilmassa.

Opolta saat lisätietoa myös, jos haluat hakea Hatanpään lukioon opiskelijaksi. Tervetuloa tutustumaan!

Opinto-ohjaaja Helena Heinonen 040 541 5952, viestiä Wilman kautta tai [email protected], ryhmät 23C, 23D, 22A, 22C, 22D, 21C, 21D, 20F, TUVA.

Digitaalinen ajanvaraus Helenalle


Opinto-ohjaaja Arja Nikkanen 040 4814694, viestiä Wilman kautta tai [email protected], ryhmät 23A, 23B, 22B, 21A, 21B, 20E. Arja on Hatanpäällä paikalla maanantaista keskiviikkoon.

Digitaalinen ajanvaraus Arjalle

 

Tukiopetus

Lukuvuonna 2023-2024 meillä on kiinteät tukiopetusryhmät äidinkielessä ja S2:ssa sekä englannissa ja ruotsissa. Äidinkielen ja S2:n tukiopetusta antaa Heidi Heikkilä ja ruotsin ja englannin tukiopetusta Sirpa Ruhanen. Äidinkielen tukarissa saat tukea myös reaaliaineiden kirjallisiin töihin. Tiedotamme tukarin järjestelyistä viikkotiedotteissa ja info-tv:ssä.

Muiden aineiden tukiopetuksesta voi sopia suoraan aineen opettajan kanssa.

Erityisopetus

Erityisopettaja on paikalla 4. kerroksen huoneessa 406
Marita Kontio, [email protected] tai laita viestiä Wilmassa. 

Erityisopettaja tarjoaa tietoa, opetusta ja ohjausta erilaisissa oppimisen ongelmissa. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille tehdään kielellisten taitojen alkukartoitus. Alkukartoituksen, opiskelijoiden toiveiden ja (erityis)opettajan suosituksen perusteella opiskelijoille tarjotaan yksilöllistä erityisopetusta sovittuina tapaamisaikoina sekä mahdollisesti Lue-opintojaksolle osallistumista. Kurssin tavoitteena on tutustua itseen oppijana ja tehostaa omaa opiskelua. Lue-opintojaksolla voidaan myös arvioida opiskelijan lukitaitoja ja laatia lausunto ylioppilastutkintolautakuntaa varten.

LUE1 ja LUE 2  

Laajuus 1–2 op   

Erityisopettajan pienryhmälle pitämän opintojakson tavoitteena on tehostaa opiskelijan oppimista ja opiskelutaitoja sekä lisätä itsetuntemusta oppijana. Opintojaksolla käsitellään muun muassa opiskelutekniikkaan liittyviä sisältöjä, tehdään harjoituksia ja kirjallisia töitä sekä käydään oppimiskeskusteluja. Opintojakson aikana arvioidaan opiskelijan luki-taitoja ja laaditaan tarvittaessa lausunto Ylioppilastutkintolautakuntaa varten.

Laajemman 2 op opintojakson sisällöt sovitaan opintojakson alussa.

Vaihtoehtoisista LUE1- ja LUE2-opintojakson suoritustavoista päätetään erityisopettajan kanssa erikseen.

ARVIOINTI: Suoritusmerkintä.

 

LUE3 Opinnot vauhtiin -opintojakso

Laajuus 2 op

Opintojakso toteutetaan pienryhmätyöskentelynä erityisopettajan toimesta. Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijaa lukio-opinnoissa, auttaa häntä kehittymään oppimisen taidoissa ja löytämään itselleen sopivia opiskelustrategioita. Opintojaksolla kehitetään toiminnanohjauksen taitoja, itsetuntemusta ja luottamusta omiin kykyihin. Opiskelijan oppimista sekä laaja-alaisen osaamisen kehittymistä tuetaan antamalla palautetta työskentelystä opintojakson aikana. Opintojakso toteutetaan yhteistyössä lukion henkilöstön kanssa.

TAVOITTEET

· kehittää itsetuntemustaitoja

· kehittää oppimisen taitoja

· oppia erilaisia oppimisstrategioita

· harjaantua oman toiminnanohjauksen taidoissa

· oppia käyttämään itselle sopivia tapoja suunnitella ja hallita ajankäyttöä

KESKEISET SISÄLLÖT

· uusiin opiskelustrategioihin tutustuminen ja niiden harjoittelu

· lukio-opinnoissa edistymistä edistävä työskentely

· itsetuntemustyöskentely

LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN

Hyvinvointiosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen teemat nousevat opintojaksolla esiin yleisessä osassa kuvatulla tavalla.   

ARVIOINTI

Opintojakson suorittaminen edellyttää tunneille osallistumista ja annettujen tehtävien tekemistä. Suoritusmerkintä.

 

Päivitetty 29.4.2024