Alkusanat
1. Lähtökohdat ja tavoitteet
2. Katutila
3. Katujen jäsentely
4. Päätie- ja pääkatuverkko
5. Autoliikenne
6. Jalankulku
7. Pyöräily
8. Joukkoliikenne ja matkakeskus
9. Huolto- ja tavaraliikenne
10. Pysäköinti
11. Ydinkeskusta
12. Hämeenkatu
13. Ratapihankatu
14. Koskenniskan silta
15. Miten jatketaan

|
|
Pyöräilyn merkitys tulee lisääntymään keskusta-alueella liikkumisolosuhteiden
parantuessa. Pyöräteiden rakentaminen toteutuu erillisen kehittämissuunnitelman
mukaisena.
Pyöräilylle luodaan keskustan itä-länsi-suuntaiset ja etelä-pohjoissuuntaiset
pääreitit. Pääreitit toteutetaan siten, että niissä pyöräilijän asema korostuu.
Reitit sijoittuvat sellaisille katuosuuksille, jossa pyöräily voidaan tehdä turvalliseksi
ja jossa pyöräilystä ei aiheudu vaaraa jalankululle tai oleskelulle. Tästä
johtuen pääreittejä on vältetty mahdollisuuksien mukaan sijoittamasta kävelykaduille
tai puistoihin.
Pääpyöräreittien vaatimuksia ovat:
- Reitit sivuavat läheltä tärkeimpiä kaupallisia keskittymiä ja kävelykatuja
- Väylät ovat erotettu jalankulusta ja autoliikenteestä
- Leveys mahdollistaa kaksisuuntaisen pyöräliikenteen
- Katujen ylitykset ovat turvallisia
- Reittien varrella on pyöräpysäköintialueita
Polkupyörien korkeatasoinen pysäköinti edesauttaa pyöräilyn kehittymistä.
Pysäköintialueet sijoittuvat lähelle kävelykatuja, suurimpia liikekeskittymiä ja
matkakeskuksen yhteyteen. Pysäköintialueet tehdään katoksellisina, lukittavina
ja niissä on valvontamahdollisuus esimerkiksi kameroilla.
Tärkeimmät pyöräilyreitit keskustassa ja pyöräparkkien likimääräinen sijainti

klikkaa suurempi kuva
|
|