ASEMAKAAVA NO 7788. VARMANTALON ASEMAKAAVAN UUSIMINEN, RAKENNUSOIKEUS
JA PIHASIIPIEN KOROTTAMINEN, XII-KAUPUNGINOSA, HÄMEENKATU 9


Asemakaavan muutoksen selostus, joka koskee 21. päivänä syyskuuta 2001 päivättyä ja 30.10.2001 tarkistettua asemakaavakarttaa nro 7788. Asema-
kaavan hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.

1 TIIVISTELMÄ

Kaavan laatiminen perustuu rakennuskieltoon ja tontinomistajan aloitteeseen. Vireillepano rakennuskiellon kuulutuksella 24.2.2000.

Tavoitteena on määritellä tontin rakennusoikeus ja rakennussuojelutarve. Pihasiipien korottaminen ja pihan kattaminen ovat omistajan intres-
sit. Osa Aleksanterinkatua on muutoksessa mukana hyvin vanhan asemakaavatilanteen uusimiseksi.

Tontin rakennusoikeudeksi muodostuu 10220 kem2, jonka lisäksi voi olla maanalaista liike- ja työtilaa 1100 kem2. Kerrosalan lisäys nykyiseen
rakennuksen käyttöön verrattuna on noin 2500 kem2. Museoviraston lausunnossa mainitut näkökohdat on huomioitu.

Toteuttaminen on suunniteltu aloitettavaksi v. 2003.

2 PERUS- JA TUNNISTETIEDOT

2.1 Tunnistetiedot

Asemakaavan muutos koskee:
Tampereen kaupungin XII kaupunginosan
korttelin nro 181 tonttia nro 7
ja katualuetta.

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, ympäristötoimi, kaavoitusyksikkö, Juha Jaakola.

2.2 Kaava-alueen sijainti
Kaava-alue sijaitsee kaupungin ydinkeskustassa, os. Hämeenkatu 9.

2.3 Luettelo selostuksen liiteasiakirjoista
-asemakaavan muutoshakemus,
-KOY Varmantalo suunnitelma KSOY 28.5.2001,
-osallistumis- ja arviointisuunnitelma,
-asemakaavan muutosluonnos ja sen lähete,
-lausuntopyyntöluettelo,
-Museoviraston lausunto,
-Thomas Alftanin mielipide,
-KOY Varmantalo: julkisten tilojen arvot.

3 LÄHTÖKOHDAT

3.1 Selvitys suunnittelualueen oloista

3.1.1 Alueen yleiskuvaus
Hämeenkadun varressa on kaupungin keskustan edustavinta rakennuskantaa.

3.1.3 Rakennettu ympäristö
Tontilla 7 on v. 1936-37 rakennettu liike- ja toimistotalo, jossa on myös asuntoja. Sisäpihan perällä on entinen elokuvateatteri, jossa toi-
mii nykyisin lastenteatteri. Katujulkisivut ovat seitsemänkerroksiset niin, että kattokerros on sisäänvedetty. Aleksanterinkadun puolel-
la on pääportaan kohdalla muuta julkisivua korkeampi osa. Pihasiivet ovat kuusi- ja kolmikerroksiset.

Rakennuksen suunnitteli v. 1936 professori J.S. Sirén funktionalismin henkeen. Kattoterassin kaiteessa on vielä häivähdys Sirénin klassisis-
mista. Julkisivut on rapattu niin, että ikkuna-aukkojen ulkokehät on päällystetty puulistalla. Sisäpihan julkisivut on päällystetty 1970-lu-
vulla pellillä rappauksen vaurioiden vuoksi.

Sisätiloista on huomattavin pääporras, jossa on vihertävä kivipäällyste portaissa ja lepotasoissa. Muut porrashuoneet ovat samanhenki-
siä, vaikka tiloina vaatimattomampia. Entinen elokuvateatteritila on radikaalisti muutettu nykyisiin tarpeisiin. Liiketilat on uudistettu
nykyajan henkeen.

Varmantalon rakennustaiteellinen arvo on puhtaan funktionalismin edustajana erittäin merkittävä. Kulttuurihistoriallinen arvo liittyy
lähinnä vakuutusyhtiö Varman tamperelaisuuteen ja professori J.S. Sirénin suunnittelijanrooliin Suomessa. Varmantalolla on hyvin suuri
kaupunkikuvallinen arvo Hämeenkadun itäosan yhtenäisen talorivistön osana.

3.1.4 Maanomistus
Tontin 7 omistaa kiinteistöosakeyhtiö Varmantalo, os. c/o Varma-Sampo, PL 4, 00098 VarmaSampo. Katualueen omistaa Tampereen kaupunki.

3.2 Suunnittelutilanne

3.2.1 Kaava-aluetta koskevat suunnitelmat, päätökset ja selvitykset
-keskustan osayleiskaava 4.1.1995: keskustatoimintojen alue C.
-asemakaava 8.10.1949: ei määrittele käyttötarkoitusta eikä rakennusoikeutta.
-tonttijako ja -rekisteri on tehty.
-rakennuskielto 1.3.2002 asti.
-pohjakartta kaupunkimittausyksikkö v. 2001.

4 ASEMAKAAVAN SUUNNITTELUN VAIHEET

4.1 Asemakaavan suunnittelun tarve
Tontti 7 on ollut rakennuskiellossa 1960-luvulta lähtien siksi, että nykyinen asemakaava ei määrittele tontin käyttötarkoitusta eikä rakennusoikeutta.

4.2 Suunnittelun käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset
Suunnittelu on käynnistetty tontin omistajan kiinteistöosakeyhtiö Varmantalon aloitteesta. Talon peruskorjaus on tullut ajankohtaiseksi,
ja samassa yhteydessä on harkittu pihasiipien korottamista, jotta keskipiha voidaan kattaa.

4.3 Osallistuminen ja yhteistyö

4.3.1 Osalliset
Osallisia ovat
hakija: Kiint. Oy Varmantalo,
naapurit: As. Oy Kyttälänhovi, As. Oy KeskiKyttälä, Oy Hämeenkatu 11, Kiint. Oy Voima ja Kiint. Oy Hämeenkatu 7, kiinteistön asukkaat ja siinä työskentelevät,
ympäristön asukkaat ja ympäristössä työskentelevät, rakennuskulttuurista kiinnostuneet kaupunkilaiset,
Museovirasto, Kaupungin hallintokunnat: ympäristötoimi, tekninen toimi, kiinteistötoimi, museotoimi, sähkölaitos, vesilaitos, pelastuslaitos.

4.3.2 Vireilletulo
Rakennuskiellon kuulutus 24.2.2000.

4.3.3 Osallistumis- ja vuorovaikutusmenettelyt
Aluerajaus sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelma olivat nähtävänä 21.6.-9.8.2001 ympäristö- ja teknisen toimen palvelupisteessä.
Asiasta keskusteltiin 19.6.2001 naapurustossa pidetyssä yleisötilaisuudessa.

Yleisötilaisuudessa pidetyissä puheenvuoroissa pidettiin hyvänä rakennuksen säilymistä. Pihasiipien korottamista suunnitellulla tavalla
ei vastustettu. Muita mielipiteitä ei jätetty.

Asemakaavan muutosluonnos oli nähtävänä kuntalaisten kuulemista varten 27.9.-18.10.2001. Se lähetettiin hakijalle ja naapureille, Museovi-
rastolle sekä kaupungin ao. hallintokunnille lausuntoa varten. Lausuntoja tuli Museovirastolta ja kaupungin hallintokunnilta. Museovi-
raston lausunnossa puhuttiin rakennussuojelun asteesta sekä julkisten sisätilojen arvottamisesta ja suojelusta. Naapurin Thomas Alftanin
mielipiteessä ehdotettiin kiinteistöstä sisäyhteyttä eteläpuoliseen kiinteistöön.

4.4. Asemakaavan tavoitteet

4.4.1 Lähtökohta-aineiston antamat tavoitteet
-yleiskaavan käyttötarkoitus C,
-Tampereen kantakaupungin rakennuskulttuuri 1998: erittäin merkittävä kohde rakennustaiteellisin, kulttuurihistoriallisin ja maisemallisin perustein,
-KOY Varmantalo 28.05.2001, suunnitelman laatija arkkitehtitoimisto KSOY.

4.4.2 Osallisten tavoitteet
-"Voisiko Varmantalon uudet liiketilat kytkeä Erämiehen talon liiketiloihin" (naapuri),
-Varmantalon suojelu tulee ulottaa myös pihasiipiin ja rakennuksen julkisluonteisiin sisätiloihin kuten porrashuoneisiin. Asemakaavan
pohjaksi on laadittava selvitys, jonka perusteella suojeltavat julkiset sisätilat ovat arvotettavissa ja valittavissa. Lisämääräys: Mi-
käli rakennuksessa on tehty sen kulttuurihistoriallista arvoa tärveleviä muutoksia, ne on korjaus- ja muutostöissä pyrittävä korjaamaan
rakennuksen tyyliin soveltuvalla tavalla. Lisäksi on edellytettävä sisäpihan peltipäällysteiden poistamista. (Museovirasto)

4.5.4 Mielipiteet ja niiden huomioonottaminen
Naapurin mielipide liiketilojen kytkemisestä naapuritaloon ei ole asemakaavakysymys muuten kuin rajaseinän osalta. Jos esitys toteutuu,
rajaseinävelvoitteesta on mahdollista saada poikkeus kytkemiskohdassa.

Museoviraston lausunnossa esitetyt selvitykset on tehty. Porrashuoneet A, B ja D ovat suojelukohteita. Lisämääräykset ovat kartassa. Pi-
haseinien peltipäällysteiden poistaminen on ensimmäisiä peruskorjauksessa tehtäviä toimenpiteitä: sisäpihan kattaminen lopettaa seinäpin-
tojen sääaltistuksen.

5 ASEMAKAAVAN KUVAUS

5.1 Kaavan rakenne

5.1.1 Mitoitus
Tontin 7 rakennusoikeudeksi merkitään 10220 kem2 varsinaista kerrosalaa ja 1100 kem2 kellarikerroksen maanalaista liike- ja työtilaa.
Kiinteistön kerrosala kasvaa nykyisestä 2498 kem2.

5.2 Ympäristön laatua koskevien tavoitteiden toteutuminen
Rakennuksessa on Museoviraston hyväksymä suojelumääräys, jota on täydennetty tyyliin sopimattomien muutosten korjaamista esittävällä
lisäyksellä. Rakennuksen sisätiloista on tehty selvitys, joka arvottaa julkisluontoiset tilat ja niiden säilyneisyyden. Selvityksessä on käy-
ty läpi porrashuoneet, huoneistojen ovet porrashuoneisiin, entinen elokuvateatteritila, liiketilat, sisäänkäyntikatos ja sisäpiha.

Suojeltavien sisätilojen luettelo: porrashuoneet A, B ja D. Sisäpihan ulkoseinien peltipäällysteet tulee poistaa.

5.3 Aluevaraukset

5.3.1 Korttelialueet
Tontin 181-7 asemakaavamääräykset noudattavat hyvin pitkälle samaa linjaa vieressä olevan SMK:n talon kanssa. Tontti osoitetaan liike- ja
toimistorakennusten korttelialueeksi, jolle saa rakentaa myös asuntoja 12% rakennusoikeudesta. Kerrosalaksi merkitään 10220 kem2, jossa on
nykyisen kerrosalan lisäksi sisäpihan kattamisen ja pihasiipien korotuksen aiheuttamaa lisäystä noin 2500 kem2. Sen lisäksi voidaan kel-
larikerroksessa olevaa tilaa käyttää 1100 kem2 ensimmäisen kerroksen liiketiloihin liittyväksi liike- ja työtilaksi.

Asunnot voivat sijaita rakennuksen kahdessa ylimmässä kerroksessa ja kattokerroksessa. Pihasiipiin niitä ei saa pelastettavuuden vuoksi
sijoittaa. Alemmat kerrokset ovat liike- ja toimistotiloja varten.

5.3.2 Katualueet
Aleksanterinkadun katualueella ei tapahdu muutoksia. Uusi asemakaava tulee poistamaan rekisteristä vanhan, 1949 vahvistetun asemakaavan.

5.4 Kaavan vaikutukset

5.4.1 Vaikutukset rakennettuun ympäristöön
Asemakaavan ulospäin näkyvät vaikutukset ovat vähäiset. Katusivut säilyvät suojeltuina ja peruskorjattuina nykyisellään. Oy Hämeenkatu 11:n
eli entisen Centrumin tontin puolelle mahdollistuu pihasiiven korottaminen katusivujen korkeuteen. Naapuritontilla on vastaavalla kohdal-
la VII-II-kerroksisen rakennuksen rakennusala. Eteläsivulla korotus on porrastettu niin, että nykyinen räystäslista säilyy rajalla ja korotus
alkaa terassoituna 3,5 m:n päästä rajasta.

Sisäpihan puolella katutason liiketila laajenee pihankin alueelle ja pihan läpi tulee pienempi kulkuyhteysmahdollisuus Oy Hämeenkatu 11:n puo-
lelle. Eteläsivun kapeaa rakennusrunkoa on mahdollista laajentaa pihan puolelle. Piha voidaan kattaa lämpimäksi tilaksi.

5.4.2 Vaikutukset naapureiden oloihin
Naapureihin vaikuttavat vain pihasiipien korotukset. Läntisen pihasiiven korotuksen vaikutuspiirissä on liikerakennus ja opiskelija-
asuntola. Kun siipi on naapureihin nähden koillisen puoleisella itäsivulla, varjostava vaikutus ei ole merkittävä.

Eteläpuolisen asunto-osakeyhtiön kannalta eteläsiiven korotus vaikuttaa hyvin vähän, koska lähempänä asuinrakennusta oleva osa säilyy ny-
kyisellään ja pihalle näkyvä korotus tapahtuu pihan äärinurkassa. Sivu on naapuriin nähden pohjoisen puolella, joten varjostusta ei synny.

5.4.3 Liikenteelliset vaikutukset
Lisääntyvä kerrosala aiheuttaa pysäköintitarvetta. Asemakaavassa osoitettu autopaikkavaatimus 25 paikkaa voidaan tarvittaessa hoitaa
kellaripaikoituksena. Suunnitelmissa on kuitenkin hissiyhteys, joka voi yhdistää kiinteistön Hämeenkadun alle suunniteltuun pysäköintilai-
tokseen. Viereiselle tontille Hämeenkatu 11 on myös tulossa uudisrakentamisen myötä pysäköinitilaa, josta osa voi olla Varmantalon käytössä.

5.4.4 Yhdyskuntataloudelliset vaikutukset
Vanhan kiinteistön peruskorjaus on yhdyskuntatalouden kannalta perusteltua. Lisärakentaminen antaa peruskorjaukselle taloudellisen varmuuden.

5.4.5 Kulttuuriset vaikutukset
Varmantalo on edustava esimerkki funktionalismin ajan rakentamisperinteestä ja suunnittelijansa J.S. Sirénin ainoa työ Tampereella. Ase-
makaava painottaa rakennuksen kaupunkikuvallisten arvojen säilymistä.

5.5 Ympäristön häiriötekijät
Hämeenkadun puoleisille julkisivuille asetetaan 35 dBA:n ääneneristävyysvaatimus, joka koskee asuintiloja. Vaikka nykyisen melutason ja vaa-
dittavan päiväajan sisämelutason erotus on vain 30 dBA, vaatimuksessa on varaus Hämeenkadun liikenteen kasvulle.

6 ASEMAKAAVAN TOTEUTUS

Peruskorjaus on suunniteltu alkavaksi nykyisten vuokrasopimusten umpeuduttua v. 2003.