Siirry sisältöön
Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

Suomi toisena kielenä

Pakolliset opinnot:

S21 Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen (2 op)

Opintojakson tavoitteena on monipuolistaa opiskelijan tekstikäsitystä esimerkiksi havainnoimalla kielen rakenteiden ja ilmausten käyttöä erilaisissa teksteissä. Opiskelija harjoittelee tekstin tuottamisen prosessia ja oppii käyttämään erilaisia tekstejä oman kirjoittamisen pohjana. Opintojakson arvioinnissa painotetaan kirjoittamisprosessin hallintaa.

S22 Kieli ja tekstitietoisuus (1 op)

Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kieli- ja tekstitietoisuutta. Opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia kielenkäyttötilanteita ja -ympäristöjä kielitaitonsa kehittämisessä. Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kieli- ja tekstitietoisuutta tai eri kielenkäyttötilanteiden hallintaa.

S23 Vuorovaikutus 1 (1 op)

Opintojakson aikana opiskelija kehittää viestintätaitojaan ja -rohkeuttaan sekä syventää viestijäkuvaansa. Opintojaksossa arvioidaan lukio-opinnoissa tarvittavia viestintätaitoja.

S24 Kirjallisuus 1 (2 op)

Opintojaksossa perehdytään kaunokirjallisuuden lajeihin ja harjoitellaan kaunokirjallisuuden erittelyn taitoja sekä kirjallisesti että suullisesti. Tutustutaan esittävän taiteen ominaispiirteisiin ja ilmaisukeinoihin esimerkiksi teatteri- ja elokuvakäynnillä. Luetaan vähintään yksi suomenkielinen kokonaisteos, jonka avulla kehitetään kielellisten rakenteiden ja sanaston hallintaa. Opintojaksossa arvioidaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja.

S25 Tekstien tulkinta 1 (2 op)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija syventää kriittistä lukutaitoaan, erityisesti medialukutaitoaan. Opiskelija oppii tarkastelemaan erilaisissa teksteissä käytettäviä argumentoinnin keinoja sekä oppii myös itse perustelemaan mielipiteitään yhä monipuolisemmin. Opintojakson aikana luetaan kokonainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja. Opintojaksossa arvioidaan erityisesti vaikuttamisen ja argumentoinnin keinojen hallintaa.

S26 Kirjoittaminen (1 op)

Opiskelija rohkaistuu kirjoittajana, oppii hallitsemaan kirjoittamisprosessin vaiheet sekä oppii laatimaan ja muokkaamaan laajahkoja asiatekstejä. Tekstejä tuotetaan ja arvioidaan myös yhdessä muiden kanssa. Opintojakson arvioinnissa keskitytään opiskelijan kirjoittamistaitoihin.

S27 Vuorovaikutus 2 (1 op)

Opintojakson aikana opiskelija kehittää viestintätaitojaan ja -rohkeuttaan sekä syventää viestijäkuvaansa. Opintojaksossa harjoitellaan kuullun ymmärtämisen ja keskusteluun osallistumisen strategioita, kirjoitetaan vuorovaikutustilanteisiin liittyviä tekstejä ja perehdytään ryhmäviestinnän ilmiöihin. Opintojaksossa arvioidaan tavoitteellisen vuorovaikutuksen taitoja.

S28 Kirjallisuus 2 (2 op)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan kirjallisuutta eri konteksteissa ja ymmärtää kontekstin merkityksen kirjallisuuden tulkinnassa. Opintojaksossa perehdytään suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin osana maailmankirjallisuutta ja tarkastellaan eri aikakausien kirjallisuutta eri näkökulmista. Opiskelija tutustuu suomalaisen kirjallisuuden keskeisiin teoksiin ja teemoihin ja oppii arvioimaan niiden merkitystä. Opintojakson aikana luetaan merkittävä tai ajankohtainen kaunokirjallinen kokonaisteos. Opintojaksossa arvioidaan erityisesti suomalaisen kirjallisuuden tuntemusta syntykontekstissaan.

Valtakunnalliset valinnaiset opinnot:

S29 Vuorovaikutus 3 (2 op)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija kehittää vuorovaikutustaitojaan ja oppii arvioimaan vuorovaikutuksen ja vuorovaikutusosaamisen merkitystä niin ihmissuhteissa, opiskelussa, työelämässä kuin yhteiskunnassakin. Keskeistä on oppia analysoimaan vuorovaikutuksen kulttuurisia piirteitä sekä erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ja suhteisiin vaikuttavia tekijöitä. Opintojakson arvioinnissa painotetaan kykyä analysoida vuorovaikutusta eri näkökulmista. Opintojakson päätteeksi on mahdollista osallistua toisen asteen puheviestinnän päättökokeeseen eli PUHVI-kokeeseen. Koe järjestetään ja arvioidaan valtakunnallisten kriteerien mukaan.

S210 Kirjoittaminen 2 (2op)

Opiskelija kehittää opintojakson aikana kirjoitustaitoaan ja koko kirjoittamisprosessiansa aineiston käytöstä kielenhuollollisiin yksityiskohtiin. Opintojaksossa luetaan ajankohtainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja. Opintojaksossa arvioidaan monipuolisesti kirjoitustaitoja.

S211 Tekstien tulkinta 2 (2op)

Opintojaksossa harjoitellaan tekstien tulkintaa ja syvennetään kriittistä ja kulttuurista lukutaitoa. Asia- ja mediatekstien analyysi- ja tulkintaharjoitusten lisäksi perehdytään fiktiivisiin teksteihin lukemalla näytelmäteksti tai runokokoelma. Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kykyä tulkita erilaisia monimuotoisia tekstejä.

Moduuleista yhdistetyt opintojaksot

S21+S22+S23 Kieli, tekstit ja vuorovaikutus (4 op)

Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kieli- ja tekstitietoisuutta tutustumalla eri tekstilajeihin ja havainnoimalla kielen rakenteiden ja ilmausten käyttöä erilaisissa teksteissä. Opiskelija harjoittelee tekstin tuottamisen prosessia ja oppii käyttämään erilaisia tekstejä oman kirjoittamisen pohjana. Opiskelija harjaannuttaa opintojakson aikana viestintätaitojaan ja -rohkeuttaan sekä syventää viestijäkuvaansa. Opintojaksossa harjoitellaan kuullun ymmärtämisen ja keskusteluun osallistumisen strategioita ja perehdytään ryhmäviestinnän ilmiöihin. Lisäksi tutustutaan Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen. Samalla erilaiset kielimuodot ja viestintätilanteet, kuten epävirallinen ja virallinen viestintä, tulevat tutuiksi ja opiskelija oppii hyödyntämään erilaisia kielenkäyttötilanteita ja -ympäristöjä kielitaitonsa kehittämisessä. Opintojaksossa luetaan kaunokirjallinen teos tai tietokirja. Opintojakson arvioinnissa painotetaan kirjoittamisprosessin hallintaa ja viestintätaitoja. Arvioinnissa voidaan lisäksi ottaa huomioon kieli- ja tekstitietoisuuden osaaminen.

S25+S26+S27 Tekstit ja kirjoittaminen (4 op)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija syventää kriittistä lukutaitoaan, erityisesti medialukutaitoaan. Opiskelija oppii tarkastelemaan erilaisissa teksteissä käytettäviä argumentoinnin keinoja sekä oppii myös itse perustelemaan mielipiteitään yhä monipuolisemmin. Opiskelija rohkaistuu kirjoittajana, oppii hallitsemaan kirjoittamisprosessin vaiheet sekä oppii laatimaan ja muokkaamaan laajahkoja asiatekstejä. Tekstejä tuotetaan ja arvioidaan myös yhdessä muiden kanssa. Opintojaksossa keskitytään myös suullisen ymmärtämisen, kuuntelemisen, vuorovaikutuksen sekä suullisen viestinnän strategioihin ja taitoihin. Esiintymistaitoja harjoitetaan puheenvuoron rakentamisen, kohdentamisen ja esittämisen avulla. Opintojaksossa perehdytään argumentoivan kielenkäytön sanastoon ja rakenteisiin, kielellisten keinojen valintaan, tekstilajeihin sekä tyyliin. Opintojakson aikana luetaan yhteiskunnallisesti merkittävä kokonaisteos. Opintojaksossa arvioidaan erityisesti vaikuttamisen ja argumentoinnin keinojen hallintaa.

S210+S211 Kirjoittaminen ja tekstien tulkinta (4 op)

Opiskelija kehittää opintojakson aikana kirjoitustaitoaan ja koko kirjoittamisprosessiansa aineiston käytöstä kielenhuollollisiin yksityiskohtiin. Opintojaksossa harjoitellaan tekstien tulkintaa ja syvennetään kriittistä ja kulttuurista lukutaitoa. Asia- ja mediatekstien analyysi- ja tulkintaharjoitusten lisäksi perehdytään fiktiivisiin teksteihin lukemalla näytelmäteksti tai runokokoelma ja ajankohtainen kaunokirjallinen teos tai tietokirja. Opintojaksossa arvioidaan monipuolisesti kirjoitustaitoja ja opiskelijan kykyä tulkita erilaisia monimuotoisia tekstejä.

Koulukohtaiset valinnaiset opinnot:

OPINTOJAKSOT ARVIOIDAAN SUORITUSMERKINNÖILLÄ

S212 Koulun lehti (2 op)

Opiskelijat toimittavat Hepolamminkadun kampusalueen lehden opettajan ohjauksessa. Lehden sisältö ideoidaan yhdessä, kirjoitetaan erilaisia tekstejä ja suunnitellaan ja toteutetaan niiden visuaalinen ilme. Valmis lehti syntyy yhteistyössä painoviestinnän opiskelijoiden kanssa.     

S213 Lukupiiri (1op) ja Kirjallisuuden kunniakirja (1op)

Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti kaunokirjallisuuden erilaisiin suuntauksiin ja lajeihin sekä tietokirjallisuuden nykysuuntauksiin. Opintojakson aikana opiskelijan on mahdollista suorittaa “Kirjallisuuden kunniakirja", josta hän saa erillisen todistuksen.

S214 Kielenhuolto (2 op)

Opintojaksolla kerrataan kielenhuollon perusasioita sekä hyvän ja ymmärrettävän tyylin periaatteita. Pyritään myös tiedostumaan omalle tekstille tyypillisistä virheistä ja puutteista. Tavoitteena on päästä eroon toistuvista ja tekstin luettavuutta haittaavista virheistä.   

S215 Ilmaisutaito 1 (2 op)  

Opintojaksolla harjoitellaan ryhmässä toimimista. Keskeistä on osallistujien kokema turvallisuuden tunne esiintymistilanteissa. Keskiössä ovat aistit, tunne, liike, miimi, ääni, puhe, improvisointi sekä rentoutuminen. Opintojaksoon liittyy teatterikäynti tai muu vierailu. Opiskelijalta edellytetään tiivistä läsnäoloa.    

S216 Ilmaisutaito 2 (2 op)

Opintojaksolla harjoitellaan erilaisia ilmaisutapoja draamaharjoitusten keinoin. Tavoitteena on saada tutustua omiin esiintymiskykyihinsä ja teatterin tekemiseen. Opintojakson aikana tuotetaan itse tai valitaan ja dramatisoidaan teksti, jonka pohjalta valmistetaan pienimuotoinen esitys, joka esitetään opiskelijaryhmän päätöksen mukaisesti joko laajalle tai pienelle yleisölle. Opintojaksoon liittyy teatterikäynti tai muu vierailu. Opiskelijalta edellytetään aktiivista läsnäoloa. 

S217 Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opintoja tukeva opintojakso

Opintojaksolla tarjotaan opiskelijalle yksilöllistä tukea niillä lukemisen ja kirjoittamisen alueilla, joilla lukio-opintojen alkuvaiheessa havaitaan puutteita. Opintojakso tukee kaikkia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita.