Tasokasta ohjelmatarjontaa

Pakkahuoneen ovi

Vaikka konserttitoiminta oli aktiivista sekä klubin että Pakkahuoneen puolella, klubia pyörittänyt ravintolayritys ei ollut tarpeeksi kannattava. Ongelmia tuottivat epäonnistuneen taloushallinnon lisäksi kapeat anniskeluoikeudet: keskiolutoikeudet tarkoittivat käytännössä sitä, että Klubin sulkemisaika koitti jo klo 22 eikä tehokasta myyntiaikaa ollut tarpeeksi. Alkuvuodesta 1990 Rytmiravintola Oy hakeutuikin konkurssiin. Samaa toimintaa jatkamaan perustettiin uusi yritys, Tullikamarin klubi Ky. Mukana uudessa yhtiössä olivat edelleen Elävän musiikin yhdistys Temu, Folkyhdistys sekä Jazzkerho Break, ja ravintolan toimitusjohtajana aloitti Vesa Ristimäki.

”Pakkahuone mahdollisti isommat konsertit ja oli siinä mielessä ainutlaatuinen.”

Dave Lindholm 4.7.2008

Kun uusi yhtiö perustettiin, kilpailua alkoi olla jo keikkatarjonnankin puolella. Toimintaa haluttiinkin organisoida siten, että Temu hankki pääasiassa esiintyjät. Temun iso organisaatio ja riskinottokyky mahdollistivat myös suurten ulkomaalaisbändien tuomisen Tullikamarille. Yhdistys toikin siihen aikaan paljon mm. jamaikalaisia reggae-bändejä, joiden keikat saavuttivat nopeasti vakituisen yleisöpohjan. Jazzkerho Breakin suurin vuosittainen tapahtuma oli Tampere Jazz Happening, kun taas Folkyhdistys järjesti folk-iltoja sekä Irlanti-festivaalia. Uuden ravintolayrityksen toimintaa helpottivat B-oikeuksien saaminen ja aukioloaikojen pidentyminen. Huhtikuussa 1990 Klubilla myös ruokaravintola. Paikasta muodostuikin vähitellen lämminhenkinen ajanviettopaikka, jossa niin muusikot kuin yleisö viettivät aikaansa.

”Varsinkin Pakkiksen puoli nousi nopeasti Tampereen ässä-paikaksi.”

Toni Wirtanen 10.7.2008

Meininki Popedan keikalla

Klubista ja Pakkahuoneesta oli muodostunut Suomen musiikkipiireissä keskeinen keikkapaikka, jossa tunnetut bändit kävivät kiertueillaan. "Jos oli joku nimibändi, niin yleisö löysi tiensä Tullikamarille, mutta alkuviikon illat olivat vaikeita. Elävän musiikin tarjonta lisääntyi 90-luvun alussa niin paljon, että kiinnostus ylipäänsä konsertteihin alkoi laskea. Paikallisia bändejä sai esimerkiksi olla aika monta samana iltana, jotta niiden kaverit täyttivät paikan.", Oksala kuvailee ilmapiiriä.