Tampereen kaupunki
Ranta-Tampella

Ranta-Tampella nykyisellään

Kuva © Lentokuva Vallas Oy 1999
Linkki suurempaan kuvaan

Maankäytön suunnittelun alustavat vaihtoehdot

Ranta-Tampellan yhteistyö- ja suunnitteluryhmä on alustavasti päätynyt esittämään ainakin seuraavia vaihtoehtoja jatkotyön pohjaksi (ks. karttakuvan koodien selitykset):
  1. Nolla-vaihtoehto (ks. karttakuva, 82 kt) Linkki mallinnoksiin
    • Kyseessä on oikeastaan nolla+ tai puisto -vaihtoehto, koska nykyisen kaavan sallima teollisuuden varastoalue ei ole kenenkään intressien mukainen käyttötarkoitus.
    • Kekkosentie kulkee nykyisellä paikallaan.
    • Aspinniemi on pienellä lisätäytöllä muodostettu erilaisille vapaa- ajantoiminnoille sopivaksi virkistysalueeksi. (Rantapuisto)
    • Kekkosentien ja rautatien väliin on sijoitettu nykyisten melumääräysten mukaan alueelle sopivaa liike- ja toimistorakentamista.
    • Liike- ja toimistorakentamisen osuus 100% alueen rakennuskannasta.
  2. Pinta-vaihtoehto (ks. karttakuva, 82 kt) Linkki mallinnoksiin
    • Kekkosentie kulkee nykyisellä paikallaan
    • Laaja täyttöalue rannan asuinkortteleita varten.
    • Kaupunkimainen, rakennettu ranta rantakahviloineen. (Rantabulevardi)
    • Toimisto- ja liikerakennukset suojaavat asuinkortteleita liikennemelulta.
    • Liike- ja toimistorakentamisen osuus n. 70%, loput 30% asuinrakentamista.
  3. Kansi-vaihtoehto (ks. karttakuva, 90 kt) Linkki mallinnoksiin
    • Kekkosentie kulkee nykyisellä paikallaan, mutta se ylitetään kansirakenteella.
    • Rakentaminen pääosin nykyisen rantaviivan sisäpuolella.
    • Rannassa asuinkortteleita palveleva rantakatu sekä "luonnonranta”.
    • Kansi suojaa liikennemelulta ja rautatiemelua vastaan on sijoitettu pysäköintitalot.
    • Asuinrakentamisen osuus on n. 65%, loput 35% liike- ja toimistotilaa.
  4. Tunneli-vaihtoehto (ks. karttakuva, 95 kt) Linkki mallinnoksiin
    • Kekkosentie on sijoitettu tunneliin.
    • Täyttöalue rannan matalammassa osassa alueen koilliskulmalla.
    • Koskenniskalla rantapuisto ja rantatorilta itään rantabulevardi.
    • Käyttötarkoitusvaihtoehtojen valinta melko vapaata mikäli rautatiemelu hoidetaan rakenteellisesti.
    • Asuinrakentamisen osuus n. 90%.
Karttakuvien koodit
Yleistä Ranta-Tampellan maankäytön suunnittelun alustavista vaihtoehdoista

Käy katsomassa Ranta-Tampellan maankäytön suunnittelun alustavista vaihtoehdoista julkaistuja viestejä.


Tampereen kaupunki

© Tampereen kaupungin viestintäyksikkö 1999, 2000
Luotu 7.9.1999 | Päivitetty 14.2.2000