RANTA-TAMPELLAN ASEMAKAAVA

VAIKUTUSARVIOINTI

Yhteenveto merkittävimmistä vaikutuksista

 

A. Puisto-vaihtoehto

B. Pinta-vaihtoehto

C. Kansi-vaihtoehto

D. Tunneli-vaihtoehto

E. Pitkä tunneli

-vaihtoehto

 

 

 

+

positiiviset

vaikutukset

  • Toimisto- ja liikealueena saavutettavuus hyvä. Toiminnallinen osa keskustaa.
  • Puistoa on toivottu laajasti kuntalaisten kannanotoissa.
  • Vaikuttaa vaihtoehdoista vähiten Armonkallion rannanpuoleisten kiinteistöjen järvinäkymiin

  • Toimisto- ja liikealueena saavutettavuus hyvä. Toiminnallinen osa keskustaa, vaikkakin rannan asuntoalue rakenteellisesti irrallinen
  • Ratkaisusta riippuen tukee hyvin keskustan asumistavoitteita.
  • Asuntoalueena sekä toimisto- ja liikealueena yhdyskuntataloudellisesti edullinen.
  • Mahdollisuudet toiminnalliseen monipuolisuuteen ja riittävän suureen asuntorakentamiseen toteuttavat hyvin keskustan kehittämistavoitteita.
  • Asuntoalueena sekä toimisto- ja liikealueena yhdyskuntataloudellisesti edullinen
  • Kekkosentien maapohja vapautuu rakentamiskäyttöön
  • Kaupunkirakenteellisesti paras vaihtoehto, muodostaa yhdessä Kanta-Tampellan kanssa ehyen ja tasapainoisen kokonaisuuden, joka kytkeytyy keskustaan luontevasti.
  • Kaupunkikuvan kehittämisen kannalta edullisin ratkaisu.
  • Pienin liikennesuorite, yhdyskuntataloudellisesti edullinen.
  • Kekkosentien maapohja vapautuu rakentamiskäyttöön
  •  

    -

    negatiiviset

    vaikutukset

    • "Puuttuva" rakentaminen merkitsee suurinta liikennesuoritetta
    • Yhdyskuntataloudellisesti kallein vaihtoehto(mk/k-m2)
    • Kekkosentie erottaa ranta-alueen muusta keskustasta, estevaikutus on huomattava

  • Rannan asuntoalue rakenteellisesti irrallinen, eristetty, Kekkosentien estevaikutus on huomattava
  • Vaikuttaa enemmän kuin vaihtoehdot A ja C Armonkallion rannanpuoleisten kiinteistöjen järvinäkymiin
  • Kaupunkikuvallisesti ongelmallinen, vaihtoehdoista eniten kansirakenteita ja korkeustasoeroja, jotka tuottavat runsaasti kannenalaista maailmaa
  • Vaikuttaa vaihtoehdoista eniten Armonkallion rannanpuoleisten kiinteistöjen järvinäkymiin
  • Edellyttää huomattavaa "kynnyskustannusta", liikennetunnelin toteuttamista rakentamisen alkuvaiheessa
  • Edellyttää huomattavaa "kynnyskustannusta", liikennetunnelin toteuttamista rakentamisen alkuvaiheessa
  •  

     

     

    ?

    riskit,

    epävarmuus-

    tekijät

    • Runsaasti ali- ja ylikulkuja, jotka voivat vähentää kevyen liikenteen käyttöä
    • Ei vedä puoleensa keskustassa kävijöitä / asioivia, ellei puiston rakentamiseen panosteta huomattavasti
    • Osavuorokautinen käyttö. Sosiaalinen kontrolli puuttuu. Häiriöt illalla ja yöllä todennäköisiä

  • Edellyttää huolellista suunnittelua ja korkeatasoista rakentamista negatiivisen imagon torjumiseksi
  • Rannan täyttö
  • Runsaasti ali- ja ylikulkuja, jotka voivat vähentää kevyen liikenteen käyttöä
  • Osavuorokautinen käyttö. Sosiaalinen kontrolli puuttuu. Häiriöt illalla ja yöllä todennäköisiä.
  • Edellyttää huolellista suunnittelua ja korkeatasoista rakentamista negatiivisen imagon torjumiseksi
  • Kevyen liikenteen liikkumisympäristö ongelmallinen
  • Onnettomuustilanteet Kekkosentiellä kannen alla
  • Liikennetunnelin rahoitus
  • Rannan täyttö
  • Tunnelin suuaukot kaupunkikuvallisesti ongelma
  • Onnettomuustilanteet liikennetunnelissa
    • Liikennetunnelin rahoitus

    • Tunnelin suuaukot kaupunkikuvallisesti ongelma

    • Onnettomuustilanteet liikennetunnelissa

    NTSERVER\YRITYKSET\YIT\B8179\TEKSTIT\posnegmatriisi_asemakaava.doc