Siirry sisältöön
Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


2020-2021

Katsaus lukuvuoteen 2020-2021

Kun saavuimme lukuvuoden ensimmäisenä päivänä kouluun, oli Rongansiipi peitetty julkisivuremontista johtuen hupulla. Remontti valmistui aikataulun mukaisesti marraskuun lopussa. Siitä ei aiheutunut suurta haittaa lukion arkeen, tai sitten koronavirus vei ajatuksemme aivan muualle.

Syksy alkoi luottavaisin mielin helpottuneissa tunnelmissa. Oli hienoa päästä jälleen lähiopetukseen kevään 2020 pitkän etäopetusjakson jälkeen. Ennen koulun alkua oli tehty monia varotoimenpiteitä, jotta lukuvuosi voisi alkaa turvallisesti. Käytäville ja ulko-ovien lähelle oli hankittu käsidesitelineitä. Samoin jokaisessa luokassa oli omat käsidesipullot. Musiikinluokassa ja luonnontieteiden laboratorioissa oli erikseen omat puhdistusaineet ja liinat opetusvälineitä varten. Syyslukukauden aikana käytettiin Auditoriumia ruokalan lisätilana. Turvaväleistä pyrittiin pitämään kiinni mahdollisuuksien mukaan.

Isoja opetusryhmiä jaettiin valtion korona-avustuksen avulla pienemmiksi ryhmiksi. Sairaana tai vähänkin oireisena ei saanut tulla kouluun, vaan piti jäädä omaehtoiseen karanteeniin. Tämä koski niin opiskelijoita kuin myös opettajiakin. Oli päiviä, jolloin opiskelijat olivat keskenään luokassa ja opettaja opetti heitä Teamsin välityksellä kotoa käsin.

Lukuvuoden edetessä turvasuositukset tiukkenivat. Marraskuun lopussa Pirkanmaan pandemiaohjausryhmä antoi vahvan suosituksen maskien käytöstä kaikille koulussa työskenteleville henkilöille. Suositusta noudatettiin heti alusta lähtien kiitettävästi.

Joulukuussa oli kaksi tapausta, joissa koronaa sairastunut henkilö oli ollut koulun tiloissa. Molemmilla kerroilla terveysviranomaiset määräsivät joukon henkilöitä karanteeniin. Rehtorin avustuksella mahdollisesti altistuneet henkilöt saatiin selvitettyä ja heille lähetettiin karanteenimääräykset Wilman välityksellä. Tapahtumista tiedotettiin muita henkilöitä Wilma-tiedotteilla. Koska maskeja oli käytetty laajasti ja käsihygieniasta oli huolehdittu hyvin, pysyi molemmissa tapauksissa karanteeniin määrättyjen joukko pienenä.

Heti hiihtoloman jälkeen tuli määräys etäopetukseen siirtymisestä. Etäopetusta kesti yhteensä kolme ja puoli viikkoa. Tavoitteena oli turvata kevään ylioppilaskokeiden toimeenpano, ja toisaalta pyrittiin vaikuttamaan siihen, että koronatartuntojen lukumäärän kasvu saataisiin Pirkanmaalla taltutettua. Tässä onnistuttiinkin ja viidennen jakson alussa palattiin jälleen takaisin lähiopetukseen. Onneksi etäopetusjakso jäi nyt lyhyemmäksi kuin vuosi sitten keväällä.

Opiskelijoiden kokemukset etäopiskelusta olivat yllättävän myönteisiä. Toisen vuoden opiskelijoiden haastattelujen perusteella voidaan todeta etäjakson sujuneen opiskelijoiden mielestä hyvin; työmäärä oli ollut kohtuullinen verrattuna vuoden takaiseen ja opettajien etäopetustaidot saivat heiltä kouluarvosanan kiitettävä.

Elokuussa pidettiin kevään 2020 ylioppilaille juhla lukiomme Juhla-aulassa. Rehtori julisti heti juhlan alussa kaikki ylioppilaat uudestaan ylioppilaiksi. Näin he saivat kokea jälkikäteen tämän yhteisöllisen hetken, joka heiltä jäi keväällä järjestetystä etäjuhlasta puuttumaan. Tilaisuus striimattiin Auditoriumiin ja luokkiin vanhemmille katsottavaksi.

Itsenäisyyspäiväjuhla ja joulujuhla peruttiin. Syksyn lakkiaisjuhla tapahtui non-stop-periaatteella opiskelijoiden saapuessa yksitellen vanhempiensa kanssa lukion hallinnon neuvotteluhuoneeseen. Rehtoria avustivat ryhmänohjaajien rooleissa toimineet opinto-ohjaajat Jukka Kinnaslampi ja Lauri Seppälä. Jokaiselle opiskelijalle pidettiin lyhyt puhe, todistukset ja stipendit jaettiin ja lopuksi jokainen opiskelija julistettiin erikseen ylioppilaaksi vanhempien toimiessa todistajina. Onnittelujen yhteydessä ryhmänohjaajat antoivat uusille ylioppilaille ruusut. Tilaisuus saatiin toteutettua hyvin maskien kanssa turvaohjeita noudattaen etukäteen suunnitellun minuuttiaikataulun mukaisesti.

Penkkaripäivät pidettiin koululla. Ohjelma striimattiin luokkiin opiskelijoille katsottavaksi opettajien ollessa lähiyleisönä. Perinteiset penkkariajot peruttiin. Penkkarijulistekilpailu pidettiin niin, että opiskelijat kuvasivat tekemänsä julisteet ja lähettivät kuvat Aamulehteen lukijoiden arvioitavaksi. Vanhojenpäivän tanssiaiset siirrettiin toukokuun alkuun. Tapahtumapaikkana oli perinteiseen tapaan Tammelan palloiluhalli. Tanssit pidettiin ilman yleisöä ja ne striimattiin vanhemmille ja ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Tansseissa opiskelijat käyttivät maskeja, ja tanssinumerot oli valittu niin, että parien vaihtoa ei tapahtunut.

Kevään lakkiaiset pidettiin koululla ilman yleisöä. Opiskelijat lakitettiin ohjausryhmä kerrallaan Juhla-aulassa muiden seuratessa striimausta luokissa valkokankaalta. Osa juhlaesityksistä oli etukäteen videoitu. Lakkiaisseremoniasta ja etukäteen nauhoitetusta juhlaohjelmasta tehtiin kooste, joka ylioppilaiden oli mahdollista katsoa vielä kotona vanhempiensa ja juhlavieraidensa kanssa.

Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden vanhempainilta alkusyksyllä ehdittiin pitää lukiomme tiloissa normaalisti. Toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoiden vanhempainillat jouduttiin pitämään Teamsin välityksellä, sillä vieraiden määrä koulun tiloissa oli tuolloin sallittua vain yksittäisille henkilöille.

Saksan kielen kielidiplomin suoritti lukuvuoden aikana ennätyksellinen joukko opiskelijoitamme. Alemman tason diplomin suoritti 17 opiskelijaa ja vaativamman diplomin suorittaneita oli 11. Vaativamman diplomin, Deutsches Sprachdiplom II, suorittaminen yhdessä suomalaisen ylioppilastutkintotodistuksen kanssa avaa ovia Saksan, Itävallan ja Sveitsin yliopistoihin ja korkeakouluihin. Omien opiskelijoiden lisäksi kielidiplomeihin valmentavaan opetukseen ja kokeisiin osallistui myös opiskelijoita muista lukioista.

Saksan liittovaltion ulkomaisten koulujen keskus palkitsi lukiomme saksan kielen lehtori Laura Pihkala-Postin pitkäjänteisestä, tuloksellisesta ja ansiokkaasta työstä liittyen kielidiplomiin valmentavaan opetukseen ja itse tutkintojen järjestämiseen. Hän sai palkinnoksi ainoana suomalaisena opettajana kutsun lähteä viiden opiskelijan kanssa vierailulle Brysselin saksalaiseen kouluun. Koronan vuoksi matka muuttui lokakuussa toteutetuksi etäprojektiksi.

Kyse oli saksankielisestä EU-roolipelistä, jossa luotiin eri maiden delegaatioita EU-parlamenttiin pohtimaan EU:n tulevaisuusstrategioita eri aloille. Tavoitteena oli saada neuvotteluiden avulla omien aloitteiden taakse enemmistö. Viimeisessä virtuaalitapaamisessa oli opiskelijoillamme Terhi Kestillä, Nea Kuorilehdolla, Liisa Siikalalla ja Emilja Särkällä jännittävä tehtävä. Heidän tuli esitellä suunnittelemansa EU:n tulevaisuuden kestävästä liikennepolitiikasta Saksan Brysselin suurlähettiläälle Martin Kotthausille. Hän kommentoi opiskelijoiden suunnitelmaa seikkaperäisesti ja antoi siitä heille erittäin positiivista palautetta.

Lukuvuoden aikana peruttiin kaikki leirikoulumatkat ulkomaille, eikä vastavierailujakaan otettu vastaan. Leirikoulu Ranskan ystävyyskoulun kanssa toteutettiin kevään aikana virtuaaliprojektina. Tämän "virtuaalileirikoulun" toteutus herätti mielenkiintoa myös Opetushallituksessa, joka julkaisikin asiaan liittyvän artikkelin verkkosivullaan. Projektista kerrotaan vielä lisää myöhemmin tässä vuosikertomuksessa.

Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden teatterikäynti peruuntui syksyllä. Tilalle saatiin järjestettyä keväällä helsinkiläisen ammattiteatteriryhmän Red Nose Companyn virtuaaliesitys klassikosta Don Quijote. Esitystä seurattiin koulun tiloissa kahtena iltapäivänä oppituntien jälkeen.

Lukiollamme on pitkät perinteet moninaisesta yhteistyöstä korkeakoulujen kanssa. Lukuvuoden aikana 15 opiskelijaa pääsi ensimmäisinä lukiolaisina pilotoimaan Kyberturvallisuuden perusteet -opintojaksoa Tampereen ammattikorkeakoulussa TAMK:ssa. Opintojaksolla tehtiin kyberturvallisuuteen liittyviä harjoituksia, joiden myötä opiskelijat näkivät, miten merkittävä asia on yksilön, yritysten ja koko yhteiskunnankin näkökulmasta.

Pirkanmaan Reservipiirien Henkisen maanpuolustuksen toimikunta järjesti marraskuussa vuosittaisen lukioiden turvallisuuspoliittisen tietokilpailun. Kilpailu pidettiin jo 14. kerran. TURPO 2020 -kilpailuun osallistui 13 joukkuetta ja paikkana oli Sammon keskuslukio. Clasun joukkue nousi voittajaksi selvällä piste-erolla edellisen vuoden tapaan. Toisen palkinnon sai Lempäälän lukion joukkue ja kolmas sija meni Kalevan lukioon. Lukiomme joukkueessa kilpailivat Jere Tuononen 18H, Ville Viikki 18H ja Niko Palttala 19C.

Antti Hernesniemen 19A, Lassi Havukaisen 19A ja Konsta Raitasen 19D joukkue voitti lapsille ja nuorille suunnatun Yrityshyvä-kilpailun. Lisäksi he pääsivät toukokuussa pidettyyn Amerikan suurlähetystön American Entrepreneurial Challenge -kilpailun finaaliin.

Valtakunnallisessa lukion kemiankilpailun perussarjassa sijoittui Matti Kalttila 19F toiselle sijalle. Valtakunnallisessa Tutki-Kokeile-Kehitä –kilpailussa palkittiin Juuli Lehtinen 18F, Tuomas Toivonen 18H ja Sisu Kiuru 19F. Kiuru valittiin myös mukaan toukokuun alussa pidettävään kansainväliseen International Science and Engineering Fair -kilpailuun.

Suomen Saksanopettajien, Suomi-Itävalta-yhdistyksen ja Itävallan suurlähetystön järjestämässä kirjoituskilpailussa palkittiin Rebecca Lakkonen 19D, Kaisla Knuuttila 18J, Venla Konola 20H ja Maija Välimäki 18E. Mimosa Jurmu 19B palkittiin Suomi-Amerikka Yhdistysten Liiton järjestämässä kirjoituskilpailussa. Inka Laitinen 19B sai puolestaan kunniamaininnan EU:n Juvenes Translatores -kilpailun käännöksestään ranskasta suomeksi.

Lukiomme useita vuosia jatkuneet rakennusprojektit siirtyvät seuraavaksi sisäpihan puolelle. Clasu on Tampereella pilottikohteena EU:n UNaLab-hankkeessa (Urban Nature Labs), jossa suunnitellaan ja edistetään luontopohjaisia hulevesijärjestelmiä kaupungeissa. Luontopohjaiset hulevesijärjestelmät koostuvat istutuslaatikoista tai painanteista, joissa kasvaa kuhunkin ympäristöön sopivia, luonnon monimuotoisuutta lisääviä kasveja. Rongansiiven päädyssä olevaan syvennykseen, Clasun monttuun, on EU-hankkeena valmistumassa sadepuutarha-

suunnitelma, jossa on kiinnitetty erityistä huomiota luonnontiedetutkimuksen mahdollisuuksiin ja pihan viihtyisyyden lisäämiseen. Kaupunkiekologian kurssin opiskelijat ja luonnontiedeopettajat ovat osallistuneet sadepuutarhan suunnitteluun.

Tulevina vuosina on tarkoituksena lisätä luonnon monimuotoisuutta myös muulla piha-alueella. Yhdessä asiantuntijoiden kanssa pihasta luodaan elinympäristö, joka houkuttelee mahdollisimman monia eliölajeja. Pihalle on suunniteltu kylvettäväksi mm. niittyseosta, joka sisältää paikallisia luonnonkukkia. Samalla voidaan vaalia monien hyönteislajien tärkeitä ravintokasveja. Aiomme painottaa kasvilajien valinnassa myös kulttuurilajeja, jotka ilmentävät Clasun historiaa osana Kyttälän puutalokaupunginosaa. Tänä vuonna valmistuva uusi piha-aita ja biodiversiteettiä tukeva kasvillisuus luovat Clasun pihasta arvokkaan, omaleimaisen ja ekologisesti monimuotoisen kulttuuriympäristön. Pihasta tulee opiskelijoillemme ja kaupunkilaisille avoin kaupunkilaboratorio, jossa jokainen pääsee tutkimaan kaupunkiluontoon liittyviä asioita eri näkökulmista.

Vaikka moni perinteinen tilaisuus peruttiin, siirrettiin myöhempään ajankohtaan tai järjestettiin poikkeavalla tavalla, pystyttiin kuitenkin itse opetus viemään läpi yllättävän vaivattomasti. Maskien käytöstä tuli rutiinia, ja välillä tuntuikin, että koronavirus jopa hetkittäin unohtui koulun arjen työn tuoksinassa. Kesää kohti mennessä koronaan sairastuneiden määrä väheni viikoittain. Toivoa on siitä, että kesällä voisimme elää jo suhteellisen normaalisti.

Kulunut lukuvuosi oli meille kaikille poikkeuksellisen raskas. Suuret kiitokset henkilökunnalle, opiskelijoille ja vanhemmille, että jaksoitte venyä ja pitää yllä myönteistä ilmapiiriä koko loputtomalta tuntuvan koronavuoden ajan. Katsotaan sitten syksyllä, mikä on koronatilanne ja tarvittavat turvatoimet, kun palaamme jälleen aloittamaan uutta lukuvuotta.

Oikein hyvää ja rentouttavaa kesälomaa kaikille clasulaisille – olipahan meillä melkoinen lukuvuosi. Jos saa toivoa, niin tuleva lukuvuosi voisi olla ihan tavallisen tylsä ja yllätyksetön.

Kari Hanninen

Rehtori