Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Lakon vaikutukset Tampereen kaupungin palveluihin 3.–9.5.2022

Julkaistu 29.4.2022 11.11

Ammattiliitto JHL:n, ammattiliitto Jytyn ja neuvottelujärjestö Jukon kunta-alaa koskeva lakko alkoi tiistaina 3. toukokuuta. Seitsemänpäiväinen lakko vaikuttaa laajasti Tampereen kaupungin palveluihin lakkopäivinä 3.–9.5.2022. Tiedot vaikutuksista kootaan tähän päivittyvään tiedotteeseen.

Maisemakuvassa Frenckellin rakennus ja kuvan etualalla keltaisia narsisseja.

Vaikutukset perusopetukseen: opetus keskeytetään

Koulutyö keskeytetään lakon ajaksi 3.–9.5.2022. Sivistys- ja kulttuurilautakunta teki koulutyön keskeytyksestä ehdollisen päätöksen 29.4.2022.

Lakko kohdistuu opetukseen, pedagogiseen tukeen ja ohjaukseen sekä siivoukseen, kiinteistöhuoltoon ja ruokapalveluihin. Tämä tarkoittaa koulutyön keskeytyksen lisäksi sitä, että Tampereen kaupungin järjestämää aamu- ja iltapäivätoimintaa ei järjestetä, kouluruokaa ei ole tarjolla eivätkä koulukuljetukset toteudu.

Lakon ulkopuolelle on rajattu ajankohtaan osuvat leirikoulut ja Tampereen ulkopuolelle suuntautuvat opintoretket. Näiden oppilaiden koulutyö jatkuu leirikoulujen ja opintoretkien ajan.

Myös opiskeluhuollon palvelut perusopetuksen ja toinen asteen osalta ovat lakon piirissä.

Vaikutukset varhaiskasvatukseen

Lakko vaikuttaa merkittävästi mahdollisuuksiin järjestää varhaiskasvatuksen palvelua täysimääräisenä. Palvelua joudutaan rajoittamaan huomattavasti enemmän kuin aiemmin kahden päivän lakkotilanteissa. Esiopetusryhmien toiminta joudutaan keskeyttämään kokonaan lakkopäivien ajaksi.

Päiväkodeista noin 80 prosenttia joudutaan sulkemaan kokonaan ja palvelut keskitetään tiettyihin päiväkoteihin 3.–9.5.2022. Päiväkoteja on avoinna yhdeksän eri puolilla kaupunkia. Lakon toteutuessa nämä päiväkodit ovat avoinna mahdollisuuksien mukaan klo 7–17. Lakon toteutuessa 3-9.5.2022 avoinna ovat seuraavat päiväkodit: Tesoma, Lielahti, Jussinkylä, Pellervo, Kalevanharju, Irjala, Multisilta, Talvitie ja Hallila.

Asiakkaille on viestitty päiväkotikohtaisesti, mistä päiväkodeista ohjaudutaan mihinkin avoinna olevaan päiväkotiin. Lapsia voidaan ottaa kyseisinä päivinä ainoastaan paikalla olevan henkilöstön määrän mukaisesti lain mitoitusta noudattaen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkia lapsia ei pystytä ottamaan palvelun piiriin kyseisinä päivinä. Yhdenvertaisuus- ja varhaiskasvatuslakiin perustuen asiakkaita ei voida asettaa ensisijaisuusjärjestykseen esimerkiksi huoltajan työ- tai opiskelutilanteen mukaan.

Avoimen varhaiskasvatuksen kerhotoimintaa ei ole lakkopäivinä 3.–9.5.2022 tarjolla.

Lapsen poissaolo lakkopäivien aikana on maksutonta, mikäli huoltajat voivat järjestää lapsen hoidon itse tai mikäli varhaiskasvatusta tai esiopetusta ei pystytä tarjoamaan kyseisinä päivinä. Maksuttomuusmerkintä tehdään henkilökunnan toimesta päiväkodilla ja esiopetuksessa lakon jälkeen.

Lakko vaikuttaa myös päiväkotien ruokapalveluihin, jotka pääsääntöisesti tuottaa Tampereen Voimia. Lakkopäivinä tarjolla olevat ateriat eivät ole ruokalistojen mukaisia ja lasten erityisruokavalioita ei pystytä toteuttamaan.

Varhaiskasvatuksen palveluissa olevien lasten ja esioppilaiden kuljetukset eivät myöskään toteudu lakkopäivinä.

Vaikutukset kaupungin lukiokoulutukseen

Opiskelijat opiskelevat etänä/kotona itsenäisesti rehtorien antamien ohjeiden mukaisesti. Lakkoon kuulumattomat opettajat pitävät oppituntinsa etäyhteyksin lukujärjestyksen mukaisesti. Turvallisuussyistä kouluihin sisäänpääsyä rajoitetaan ja Voimian lakon vuoksi opiskelijaruokailua ei järjestetä. Lisäksi opiskeluhuollon palvelut ovat lakon piirissä.

Myös Tampereella olevissa yksityisissä tai valtion lukioissa voi olla lakon aikana poikkeusjärjestelyjä. Tarkemmin tietoa saa lukioiden verkkosivuilta: Kalevan lukio, Tampereen yhteiskoulun lukio, Tampereen yliopiston normaalikoulun lukio, Tampereen Rudolf Steiner -koulun lukio ja Tampereen ruotsalaisen koulun lukio - Svenska samskola i Tammerfors.

Vaikutukset Tredun toimintaan

Toimipisteiden opetusjärjestelyt vaihtelevat lakkopäivinä. Joissain toimipisteissä lähiopetus on mahdollista, useissa toimipisteissä siirrytään henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaiseen itsenäiseen opiskeluun tai etäopetukseen. Tarkemmat tiedot saa Wilma-tiedotusta seuraamalla. Myös opiskeluhuollon palvelut ovat lakon piirissä.

Vaikutukset sosiaali- ja terveyspalveluihin

Lasten ja aikuisten kiireettömiä suuhygienistin aikoja joudutaan perumaan 3. - 9.5.2022 Linnainmaan, Lielahden, Koukkuniemen, Tammelan, Tipotien, Tullinkulman ja Vuoreksen hammashoitoloissa. Suuhygienistin aikojen peruutukset koskevat myös lasten ja nuorten monihuonetoimintaa Linnainmaalla, Tammelassa ja Lielahdessa ja sekä aikuisten monihuonetoimintaa Tullinkulmassa ja Tipotiellä. Aikojen peruuntumisesta pyritään ilmoittamaan mahdollisimman pian.

Lähitorien ravintolat ovat kiinni, mutta muuten lähitorit toimivat pääosin normaalisti.

Lapsiperheiden kotipalvelussa ja perhetyössä kotikäyntejä voidaan joutua perumaan.

Vammaispalveluissa päiväaikaisen toiminnan yksiköt Wärjäämö ja Pappilanpuisto ovat lakon ajan kiinni. Palveluita tarvitsevat asiakkaat ohjataan Tuomikallion tai Nuutisaran toimintakeskuksiin.

Päihtyneiden päivätoimintakeskus Huoltsussa ei ole lakon vuoksi tarjolla päivällistä 3.–6.5. Tiistaina 3.5. Huoltsu sulkeutuu jo klo 15.30 ja keskiviikkona 4.5.Huoltsu on kokonaan kiinni.

Apuvälineyksikössä on lakkopäivinä rajoitettua toimintaa. Apuvälineitä lainataan niin kauan kuin puhtaita ja huollettuja välineitä riittää varastossa. Jos mahdollista, asiakkaita pyydetään palauttamaan käytössä olleet välineet vasta lakon jälkeen.

Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen käsittelyajat pitenevät lakon myötä.

Vaikutukset liikunta- ja nuorisopalveluihin

Lakko vaikuttaa liikuntapaikkojen aukioloihin Tampereella. Lakon toteutuessa osa sisäliikuntatiloista, ulkoliikuntapaikoista ja uimahalleista on suljettuna 3.–9.5. Ohjattuja liikuntaryhmiä järjestetään tänä aikana rajoitetusti; Tampereen uintikeskuksessa kuitenkin ohjatut ryhmät toimivat normaalisti, ja myös liikuntaluotsitoiminta jatkuu. Lupa liikkua -tunnit päiväkodeilla on lakon aikana peruttu. Ohjatun liikunnan asiakkaita tiedotetaan muutoksista.

Sisäliikuntatiloista Ikurin liikuntahalli, Pyynikin palloiluhalli, Tampereen stadion, Tesoman palloiluhalli sekä Tampereen Messu- ja Urheilukeskus ovat suljettuina mahdollisen lakon aikana.

Hervannan vapaa-aikakeskus ja Kaukajärven vapaa-aikatalo ovat auki vaihtelevasti, aukioloajat päivitetään liikuntapalvelujen verkkosivuille. Nääshalli on avoinna normaalisti, poikkeuksena tiistai 3.5., jolloin aukioloaika on klo 15–21.30. Vuoreksen koulukeskus on arkisin avoinna klo 14.00–21.30. Kauppi Sports Center on auki normaalisti ja koulujen liikuntatilat ovat osittain avoinna. Hatanpään koulun liikuntatilat ovat iltakäytössä, mutta Kissanmaan ja Pohjois-Hervannan kouluilla ei ole iltatoimintaa. Muutokset aukioloaikoihin ovat mahdollisia.

Uimahalleista Tampereen uintikeskus on auki normaalien yleisöaukioloaikojen mukaan ja maauimala aukeaa suunnitellusti perjantaina 6.5. Tampereen uintikeskus on poikkeuksellisesti suljettuna yleisöltä uintikilpailujen vuoksi 7.–8.5., jolloin Pyynikin uimahalli pidetään korvaavana auki asiakkaille normaalin viikonlopun tapaan.

Jäähalleista Hervannan jäähalli ja Tesoman jäähalli ovat suljettuina, Hakametsä mahdollisesti avoinna klo 15.00–22.30.

Ulkoliikuntapaikat ovat käytössä, mikäli olosuhteet sen turvallisesti mahdollistavat, seuraavin poikkeuksin: Tampereen stadion, Hervannan keskusurheilukenttä, Pyynikin urheilukenttä, Lamminpään urheilukenttä sekä Kalevan liikuntapuisto ovat suljettuina. Pukuhuonetilat ovat suljettuina, paitsi Kaupin urheilupuistossa, jossa ne pyritään pitämään avoinna.

Koulukadun kenttä on suljettuna korjaustöiden takia. Kaupissa tykkilumilatu suljetaan tältä kaudelta.

Nuorisopalveluissa nuorten kulttuurikeskus Monitoimitalo 13 on auki normaalisti, mutta nuorisokeskusten aukioloaikoihin saattaa tulla muutoksia, joiden tarkentuessa niistä tiedotetaan sivulla tampere.fi/nuortentampere.

Liikuntapalvelujen asiakaspalvelu on avoinna normaalien aukioloaikojen mukaan.

Vaikutukset kulttuuripalveluihin

Vapriikin ja Milavidan näyttelyt pyritään pitämään auki. Osa Vapriikin näyttelyistä saattaa olla avoinna rajoitetusti. Apinat – kädellisten tarina näyttely on avoinna koko lakon ajan. Sekä ravintola Valssi että Amurin Helmi ovat auki normaalisti. Museot eivät ota uusia ryhmävarauksia lakkopäiville.

Lakkopäivien aikana Tampereen taidemuseossa saattaa olla poikkeuksia aukiolossa ja palveluissa. Lakon toteutuessa Muumimuseo on kiinni.

Sara Hildénin taidemuseon palvelutarjonnassa on lakon vuoksi rajoituksia aukioloissa ja palvelujen laajuudessa. Museo on suljettu ti 3.5. sekä la 7.5. ja avoinna ke–pe 4.–6.5. klo 11–17.30 sekä su 8.5. klo 10–16.30.

Kaupunkikulttuuriyksikön ja Laikun toiminnat pyritään järjestämään normaalisti. Mahdollisista muutoksista viestitään erikseen. Tampere Filharmonia työskentelee normaalisti.

Vaikutukset työväenopiston toimintaan

Työväenopiston toimisto palvelee puhelimitse ja sähköpostitse 3.–9.5., mutta tilapäistä ruuhkaa voi esiintyä henkilöstövajeen vuoksi. Merkittävä osa kursseista toteutuu normaalisti. Opisto pyrkii ilmoittamaan kaikille opiskelijoille, jos opetuskerran peruuntuminen on tiedossa. Toteutuvia yleisluentoja ei voi seurata verkossa lakon aikana. Taiteen perusopetuksen ryhmille ilmoitetaan, jos tunnit peruuntuvat.

Lakon aikana Sampolassa sijaitseva Kahvila Pulina on kiinni 3.–9.5.

Vaikutukset kirjastojen toimintaan

Lakon aikana kaikki Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteet ovat omatoimikirjastoja lukuun ottamatta kiinni eikä kirjastoauto kulje. Omatoimikirjastoissa ovat voimassa pelkät omatoimiaukioloajat ilman palveluaikaa. Kirjastojen tapahtumat ja tilavaraukset on peruttu lakon ajalta.

Lakon aikana aineistoa tai varauksia ei kuljeteta kirjastojen välillä, eikä varauksia voi noutaa kiinni olevista kirjastoista. Aineistoa voi palauttaa kirjastojen palautusluukkuihin.

Varausten noutopäivät ja lakon ajalle osuvat aineiston palautuspäivät siirretään lakon jälkeiseen aikaan. Kirjaston e-aineistot ovat normaalisti käytössä verkon kautta ja kirjastoasioita voi hoitaa PIKI-verkkokirjastossa.

Vaikutukset Tampereen Veden toimintaan

Tampereen Veden asiakaspalvelu on kiinni lakon aikana. Vedenjakelu ja jätevesien puhdistus toimivat normaalisti. Vesi- ja viemäriverkoston kunnossapitotöistä tehdään välttämättömät korjaukset.

Vaikutukset Infran toimintaan

Tampereen Infran oma henkilökunta ja kalusto kuuluvat suurelta osin lakon piiriin, mutta urakoitsijat ovat töissä. Lakko tulee muun muassa hidastamaan hiekoitussepelin poistoa varsinkin laitakaupungilla, ja se voi näkyä puhtaanapidossa esimerkiksi täydempinä roskiksina. Rakentamisen työmaista osa joudutaan keskeyttämään lakon ajaksi.

Vaikutukset Tampereen kaupungin palvelupuhelinnumeroihin

Lakon aikana seuraavat Tampereen kaupungin palvelupuhelinnumerot eivät ole toiminnassa tai palvelevat supistetulla aukiololla:

• Kirjaamo puh. 03 56534550, puhelinpalvelu palvelee supistetulla aukiololla 3.-9.5 kello 13-15.30.
• Tampereen kaupunki joukkoliikenne puh. 03 56564700 suljettu lakon ajan 3.-9.5.
• Päivähoidon asiakasmaksut puh. 040 1808476 suljettu lakon ajan 3.-9.5.
• Päivähoidon palveluohjaus puh. 040 8007260 suljettu lakon ajan 3.-9.5.

Vaikutukset Nyssen toimintaan

Lakon aikana bussivuoroista jää ajamatta noin kolmannes. Linjat 2, 7, 17, 18, 33, 34, 35, 37, 38, 58, 82 eivät liikennöi. Lakko koskisi lisäksi osaa linjojen 5, 6, 8, 12, 28, 39, 45 ja 90 vuoroista. Ratikat ja muut bussilinjat liikennöisivät lakon aikana normaalisti.

Joukkoliikenteen asiakaspalvelu on suljettu. Lakon aikana puhelinpalvelut ovat suljettu eikä palautteisiin vastata.

Lakon aikana ajettavat vuorot päivittyvät edellisenä päivänä. Reittioppaasta on poistettu lakon piiriin kuuluvat vuorot. Tiedot saattavat kuitenkin muuttua – reittiopasta päivitetään sitä mukaa kun ajettavia vuoroja saadaan vahvistettua.

Tiedotetta päivitetty
29.4. klo 12.20: lisätty tiedot vaikutuksista liikuntapalveluihin.
29.4. klo 13.10: lisätty tieto vaikutuksista työväenopiston toimintaan.
29.4. klo 13.30: poistettu virheellinen linkki Tredun tiedoista.
29.4.klo 15.05: lisätty tiedot vaikutuksista kirjastopalveluihin ja oppilashuoltoon.
1.5. lisätty tieto avoinna olevista päiväkodeista.
2.5. lisätty vaikutukset kulttuuripalveluihin.
2.5. lisätty vaikutukset Tampereen Infran toimintaan.
2.5. lisätty vaikutukset Tampereen Veden toimintaan.
2.5. lisätty muutoksia liikuntapaikkojen aukioloihin.
2.5. lisätty tieto vaikutuksista palvelunumeroihin.
3.5. lisätty tietoa vaikutuksista Huoltsuun, apuvälineyksikköön sekä toimeentulotuen käsittelyaikoihin.
3.5. päivitetty Huoltsun tietoja.
4.5. korjattu: apuvälineyksikön neuvontanumero on auki lakkopäivinäkin.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen johtaja
Taru Kuosmanen

Sivistyspalvelujen johtaja