Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

PIKI-kirjastot palkitsevat Vuoden lukuteot

Julkaistu 23.9.2021 8.03

Pirkanmaan kirjastot julkistivat PIKI-päivänä 23. syyskuuta uuden Vuoden lukuteko -palkinnon saajat. Jokaisessa Pirkanmaan kunnassa palkitaan henkilö tai ryhmä, joka on tehnyt tärkeää työtä lukemisen edistämiseksi.

Hilkka Jouhijärvi kädessään kukkakimppu ja kunniakirja.

Vuoden 2021 PIKI-päivän kunniaksi Pirkanmaan kirjastot jakavat Vuoden lukuteko -palkinnot. Kukin kirjasto on valinnut omasta kunnastaan palkinnon saajaksi yksittäisen henkilön tai tahon, joka on tehnyt tärkeää lukemista edistävää työtä kuluneen vuoden aikana tai jo pidempään. Palkinto voidaan myöntää mille tahansa kirjaston ulkopuoliselle taholle.

- Parkanon kirjasto on jo aiemmin jakanut Vuoden lukuteko -palkintoa. Ideaa pidettiin niin hienona, että halusimme tänä vuonna laajentaa käytännön kaikkiin PIKI-kirjastoihin ja juhlistaa vuosittaista PIKI-päivää tällä tavoin. Kaikki kirjastot lähtivät innolla nostamaan esiin oman alueensa lukutekoja ja hyviä ehdokkaita palkinnon saajiksi oli paljon, PIKI-koordinaattori Salla Hyökki Tampereen kaupunginkirjastosta sanoo.

Kukin kirjasto jakaa itse tunnustuksen valitsemalleen palkinnon saajalle.  Kaikki Vuoden lukuteosta palkitut saavat kunniakirjan ja kirjaston valitseman pienen palkinnon.

Lisätietoja:
PIKI-koordinaattori Salla Hyökki

Vuoden lukuteko -palkinnon saajat 2021

Akaa

Palkittu: Akaan yläkoulujen äidinkielen opettajat

Perustelu: Yläkoulujen äidinkielen opettajat tuntevat erinomaisesti yksittäisten oppilaidensa lukutaidon tason ja kiinnostuksen kohteet ja hyödyntävät näitä tietoja löytääkseen jokaiselle oppilaalle sopivia kirjoja luettavaksi. Yhteistyö Akaan kirjaston kanssa toimii loistavasti.

Hämeenkyrö

Palkittu: Kirjastossa tiistaisin kokoontuva Novellipiiri

Perustelu: Novellipiiri on jatkanut omaehtoisesti ja aktiivisesti alun perin kirjaston toimintana alkanutta Novellikahvilaa. Novellipiiri on pitänyt yllä kiinnostusta mediassa ja kustannusmarkkinoilla väheksyttyyn kirjallisuudenlajiin.

Edes korona ei kaatanut novellipiiriä, vaan sinnikkäät osallistujat jatkoivat kokoontumista heti kun mahdollista. Novellipiirin lukutuokio ja juttelu elävöittävät ja piristävät kirjastoa suhteellisen hiljaisina tiistaiaamuina.

Ikaalinen

Palkittu: Perhepäivähoitaja Terttu Haavisto

Perustelu: Terttu on useiden vuosikymmenien ajan lukenut lapsille säännöllisesti ja hyödyntänyt ahkerasti ja monipuolisesti kirjaston kokoelmaa työssään.

Juupajoki

Palkittu: Juupajoen rotkon tarinallistamisen talkoolaiset

Perustelu: Juupajoen rotkohankkeen yhteydessä toteutettu rotkon tarinallistaminen on luonut paljon mahdollisuuksia pieniin ja antoisiin lukuhetkiin arjessa. Rotkon luonnonsuojelualueelle on talkoolaisten voimin tehty monenlaisia sammalhahmoja.

Hahmojen tekijät ovat luoneet jokaiselle hahmolle persoonan ja tarinan, joita rotkossa vierailevat ulkoilijat pääsevät lukemaan hahmoihin liitettyjen QR-koodien avulla Juupajoen kunnan verkkosivuilta. Tarinallistaminen on mahdollistanut omatoimiset saturetket Juupajoen rotkossa, ja sammalhahmojen tarinat ovat tavoittaneet monia vierailijoita ja levinneet laajalle. Tarinallistaminen tuo hienosti esiin lukemisen monimuotoisuuden: se ei aina ole juuri kirjan äärelle rauhoittumista, vaan se voi olla myös pieni, ilahduttava tarina arjessa.

Kangasala

Palkittu: Kirjaston kotipalvelutyötä tekevät SPR:n ystäväpalvelun vapaaehtoiset

Perustelu: Palkittavat henkilöt (kaksi henkilöä) tekevät vapaaehtoisina arvokasta työtä viemällä kirjakasseja henkilöille, jotka eivät itse pääse asioimaan kirjastoon.

Kihniö

Palkittu: Hillevi Karppinen

Perustelut Hillevi Karppinen on pitkään toiminut ikäihmisten päivätoiminnan ohjaajana. Hän vie ryhmälle luettavia ja katseltavia kirjoja sekä lukee heille.

Lempäälä

Palkittu: Ahtialan kyläyhdistys ja Ahtialan kylän asukkaat

Perustelu: Ahtialan kyläaktiivit jättivät palautekanavaan esityksen uudesta kirjastoauton pysäkistä. Pysäkkimuutos toteutettiin ja se on ollut kyläläisten ahkerassa käytössä. Palvelu ja tarve kohtasivat kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla.

Mänttä-Vilppula

Palkittu: lukukoira Jooa ja lukukoiraohjaaja Jaana Saarinen

Perustelu: Jooa ja Jaana käyvät Mäntän ja Vilppulan kirjastoissa vapaa-ajallaan ilahduttamassa kaikenikäisiä lukijoita

Nokia

Palkittu: Sirkka-Liisa Häyrynen

Perustelut Sirkka-Liisa on jo vuosia vetänyt oma-aloitteisesti kirjakahvilla Nokian kirjastossa. Toiminta jatkuu taas syksyllä kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa nimellä Kirjapiiri. Kirjapiiriläiset saavat lukea omavalintaista kirjallisuutta ja kokoontumisissa kertoa kirjallisuudesta vapaasti keskustellen ja tutustua toisiin lukijoihin.

Orivesi

Palkittu: Päivi Hodgson

Perustelu: Päivi ja hänen koiransa Boromir, tuttavallisemmin Bobo, kävivät Oriveden kirjastossa lukukoiratoiminnassa. Monet illat Bobo (ja Päivi) kuuntelivat kärsivällisesti, kun lapset lukivat ääneen, välillä varauskirja oli niin täynnä, että kaikki eivät mahtuneet lukemaan. Bobo otti myös kärsivällisesti vastaan loputtomat silittelyt ja rapsutukset.

Parkano

Tieto julkaistaan myöhemmin.

Pirkkala

Palkittu: Kurikankulman päiväkodin luontoryhmän Luhtaröllit

Perustelu: Luhtaröllit ovat todella aktiivisia kirjastonkäyttäjiä ja varhaiskasvatuksen henkilökunta tukee hienolla tavalla lasten kirjallisuuskasvatusta ja tutustuttaa heitä kirjojen maailmaan.

Punkalaidun

Palkittu: Keskuskoulun oppilaskunnan hallituksen

Perustelu: Oppilaskunnan hallitus järjesti koululla viime lukuvuonna 300 minuutin lukuhaasteen, johon osallistui suuri osa koulun oppilaista.

Pälkäne

Palkittu: Elina Grönvall

Perustelu: Elina on toiminut jo kolme vuotta vapaaehtoisena kyläyhdistyksen edustajana Aitoon lainausaseman satutuntien pitäjänä.

Ruovesi

Palkitaan: Paikalliset vapaaehtoiset, jotka lukevat viikoittain Ruovesi-lehteä Tampereen seudun näkövammaiset-yhdistyksen (TSN) äänilehtipalveluun. (Irja Pentti, Timo Ikkala, Pauli Pollari, Tiina Mäki, Kirsi Lehto, Heikki Vilenius, Heikki Nieminen, Kimmo Huilla, Maija Tastula ja Harri Tastula)

Perustelu: Äänilehden lukijat tuovat paikallislehden uutiset ja näkökulmat näkövammaisten saataville. Lisäksi vapaaehtoiset ovat lukeneet vuosittain äänilehdeksi myös Ruoveden Joulu-lehden. Vapaaehtoistyötä on tehty jo vuosikymmeniä ja hyvän lukuäänen lisäksi hommassa tarvitaan myös monenlaisia digitaitoja. Kirjasto haluaa kiittää kuluneen vuoden vapaaehtoisia sekä nostaa esille aikaisempina vuosina tehtyä tärkeää työtä.

Sastamala

Palkittu: Perhepäivähoitaja Pirjo Luhtanen.

Perustelu: Pirjo on käynyt vuosikymmeniä hoitolastensa kanssa satutunneilla Äetsän kirjastossa säällä kuin säällä.

Palkittu: Hilkka “Hilde" Jouttijärvi

Perustelu: Kotipalvelun Luen sinulle -aktiivi Hilkka on aktiivinen Mummon Kammarin vapaaehtoistyöntekijä ja kirjallisuudenystävä. Hän toimii ääneen lukijana Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelut -osaston koordinoimassa Luen Sinulle -toiminnassa. Hilkka käy lukemassa ikäihmisten päiväkeskuksissa ja korona-aikana hän on tehnyt myös virtuaalisia lukutuokioita mm. Koukkuniemen vanhainkodin eri osastoille ja Tammenlehväkeskuksen ja Peurankalliokeskuksen päivätoimintaryhmille.

Hilkka on varsinainen ääneen lukemisen lähettiläs ja onkin toiminut tehtävässään jo yli 10 vuotta. Hilkalla on laaja kirjallisuuden tuntemus ja lukeminen on hänelle mieluinen harrastus. Hilkka lukee ääneen mieluiten humoristisia tarinoita, ajankohtaisia pakinoita sekä runoja. Lukuhetki tuo sekä lukijalle että kuulijalle paljon iloa, eräs lukija kiteytti asian seuraavasti: "Tunnen, että tuotan iloa ihmisille ja lukutuokion jälkeen sain kuin "siivet selkääni" ja juoksin!"

Urjala

Palkittu: Urjalan päiväkodissa työskentelevä varhaiskasvatuksen hoitaja Johanna Saurio

Perustelu: Johanna käy säännöllisesti lasten kanssa lainaamassa päiväkodille kirjoja. Hän edistää samalla lasten lukemisharrastusta sekä kielellistä kehitystä.

Valkeakoski

Palkittu: Lue Naiselle Ammatti -lukupiiri, jota järjestäjä on Naisten Pankki Valkeakoski

Perustelu: Valinnan perusteina ovat lukupiirin pitkäjänteinen toiminta ja yhteistyö kirjaston kanssa. Lukupiiri tarjoaa osallistujille lukemisen iloa ja yhteisöllisyyttä, ja tärkeänä lisänä on myös hyväntekeväisyys. Lukupiirin avulla pyritään tukemaan kaikkein köyhimpien maiden naisten mahdollisuuksia koulutukseen ja toimeentuloon.

Vesilahti

Palkittu: Vesilahden yhtenäiskoulun opettaja Päivi Jyrämö

Perustelu: Päivi toimi lukuvuoden 2020–2021 aikana yhtenäiskoulussa esi- ja alkuopetuksen lukukoordinaattorina osana OPH:n rahoittamaa, kirjaston kanssa yhteistyönä toteutettua projektia.

Virrat

Palkittu: Koivurinteen päiväkotiryhmä Saniaiset

Perustelu: Ryhmä on aktiivisesti pyytänyt koottavaksi kirjakasseja, joiden sisältöön lapset ovat itse saaneet paljolti vaikuttaa. Lisäksi ryhmä on suorittanut päivähoidon omaa lukudiplomia Kirjatin kanssa lukemaan -projektissa.

Ylöjärvi

Palkittu: Ylöjärven Nuorisoseura ry

Perustelu: Seura on tehnyt pitkäjänteistä työtä ylöjärveläisten lasten innostamiseksi lukemaan ja käyttämään kirjastoa. Seuran jäsenet ovat ommelleet kierrätyskankaasta pieniä kirjastokasseja ylöjärveläisille esikoululaisille. Nämä ns. eskarikassit ovat valtavan suosittuja, ja jo pari ikäluokkaa on ehtinyt saada omat kassinsa. Lisäksi seura järjestää Lukemisen riemua -tapahtuman pääkirjasto Leijassa lokakuussa. Tapahtuma on suunnattu lapsiperheille.

Ulkoinen linkkiPIKI-päivän sivu PIKI-verkkokirjastossa

PIKI-kirjastot