Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tammelan uuden stadionin rakentaminen alkaa

Julkaistu 28.6.2021 11.08

Tammelan pallokentällä on alkamassa uuden stadionin ja sen yhteyteen rakentuvien asuinkerrostalojen rakennustyöt. Alueen aitaaminen ja työmaatilojen pystytys on suunniteltu aloitettavaksi tällä 28.6. alkaneella viikolla. Heinäkuussa 5.7. alkavalla viikolla valmistuvat vanhan pallokentän purkutyöt ja 12.7. alkavalla viikolla päästään aloittamaan maanrakennustyöt. Heinäkuussa jatkuu myös työmaatilojen asennus.

Havainnekuva uudesta Tammelan stadionista iltavalaistuksessa

Töiden aloitus vaikuttaa liikenne- ja pysäköintijärjestelyihin. Paltsunaukio varataan työmaan käyttöön, Salhojankadun ajoneuvoliikenne suljetaan ja Kalevan puistotieltä suljetaan yksi ajokaista. Lisäksi alueen ympäristöstä poistetaan käytöstä muutama suojatie. Samalla alueen lähiympäristöstä joudutaan poistamaan pysäköintipaikkoja.

Poistuvien asukaspysäköintipaikkojen tilalle pyritään osoittamaan uusia paikkoja. Asukaspysäköinti on tarkoitus sallia muun muassa Tammelankadun ja Ilmarinkadun länsipäässä nykyisillä maksullisilla paikoilla sekä Mäkipäänkadulla.

Uusi stadion korvaa Tammelan jalkapallokentän, ja valmistuttuaan vastaa jalkapallon harrastajamäärien ja yleisösuosion kasvuun sekä parantaa lajin toimintaedellytyksiä sekä paikallisesti että kansallisesti. Stadion täyttää 8000 hengen katsomoineen UEFA:n korkeimman eli neloskategorian vaatimukset, mikä mahdollistaa korkean tason kansainväliset ottelut. Hankkeeseen kuuluvat jalkapallostadion, viisi asuinrakennusta sekä liike- ja pysäköintitiloja.

Tampereen kaupunki, Pohjola Rakennus Oy Suomi ja YIT Suomi Oy toteuttavat yhdessä Stadion-hankkeen vastaten sen yhteisistä tehtävistä ja niiden kustannuksista sekä lisäksi kukin erikseen omista projekteistaan. Stadionin on määrä valmistua marraskuussa 2023, jolloin vuoden 2024 jalkapallokausi päästään aloittamaan keväällä uudella stadionilla.

Tampereen Tilapalvelut Oy
Hankeinsinööri