Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Valaistusta parannetaan Multisillassa ja Peltolammilla

Julkaistu 24.6.2021 11.39

Lempääläntien valaistussaneeraus on käynnistynyt Lempäälän rajalta Tampereen suuntaan. Valaistuksen parantamisen tavoitteena on lisätä paikkojen houkuttelevuutta ja turvallisuuden tunnetta. Tarkoituksena on aikaansaada yhtenäinen valaistus kevyen liikenteen väylille koko Lempääläntielle.

Kävelyteiden kaivuutyöt aloitettiin toukokuussa ja työt ovat edenneet noin neljä kilometriä Lempäälän rajalta Tampereen puolelle. Tänä vuonna valaistusta kohennetaan Ruokomäenkadun kohdalle asti. Valaistusta parannetaan myös Lempääläntiehen yhdistyvillä kevyen liikenteen väylillä, muun muassa Perkkoonkadun sekä Kitiniityn suunnalta. Kaivuutyöt jatkuvat alueella syksyyn. Uusia valoja päästään asentamaan arviolta syyskuussa. Kohteen päätoteuttajana on Normivalaistus Oy.

Saneerauksessa uudistetaan osin vanhat maanalaiset rakenteet, osin pelkät valaisimet nykyaikaiseen led-tekniikkaan. Uusi valaistus tuottaa valkoista valoa, jonka valotehokkuus on parempi, ja se vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi turvallisuuteen. Samalla alueen valaistuksen energiankulutus saadaan laskettua noin puoleen nykyisestä.

– Alueen valaistussuunnitelma on tärkeä kehittämiskokonaisuus, joka on ollut työn alla jo pitkään, kertoo rakennuttajainsinööri Jussi Kulomäki.

Alueen asukkaat ovat kertoneet toiveitaan valaistuksesta vuosi sitten asukaskyselyssä ja syksyllä asukastapahtumassa. Tänä keväänä asukkaat saivat kommentoida tehtyjä suunnitelmia ja kertoa lisätoiveistaan verkkotyöpajassa. Asukkaiden toiveiden mukaan valaistusta tuodaan esimerkiksi reiteille, joita ei ole aiemmin valaistu ollenkaan.

Valaistussaneeraus jatkuu ensi vuonna muun muassa Peltolammin uimarannalla sekä sitä ympäröivällä ulkoilureitillä. Näiden lisäksi työt jatkuvat myös Palokallion alueella ja Lempääläntien pohjoisimmissa osissa.

Peltolammi ja Multisilta ovat mukana ympäristöministeriön koordinoimassa lähiöohjelmassa vuosina 2020–2022, jonka tavoitteina ovat hyvinvoivat ja vetovoimaiset lähiöt. Alueiden valaistussaneeraukseen on saatu lähiöohjelman kehittämis- ja investointiavustusta (35%).

Peltolammin ja Multisillan asioista kerrotaan verkosivuilla www.tampere.fi/peltsumultsu ja alueella on myös oma somekanava www.facebook.com/peltsumultsukehittyy.

Rakennuttajainsinööri
Jussi Kulomäki