Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Kirjastojen luku- ja työskentelytilat avataan asiakkaille

Julkaistu 9.6.2021 14.50

Kirjastojen luku-, työskentely- ja oleskelutilat avataan asiakkaiden käyttöön viimeistään maanantaina 14. kesäkuuta. Myös asiakaskoneiden käyttöajat palautetaan normaaleiksi. Turvallisen asioinnin takaamiseksi tilojen yhtäaikaisia käyttäjämääriä rajoitetaan kuitenkin edelleen.

Valokuva: Koilliskeskuksen kirjasto

Tampereen kaupunginkirjasto poistaa palveluitaan koskevia rajoituksia Pirkanmaan siirryttyä koronavirustilanteessa perustasolle. Valtaosa kirjastojen vielä suljettuina olevista luku-, työskentely- ja oleskelutiloista otetaan käyttöön viimeistään maanantaina 14. kesäkuuta. Tästä on kuitenkin muutamia poikkeuksia, koska osa tiloista on koronatilanteen vuoksi toistaiseksi muussa käytössä tai liian pieniä turvavälein käytettäviksi.

Kirjastojen harrastus- ja kokoustilat avattiin asiakkaille jo toukokuun lopussa. Kaikki tilat on kuitenkin kalustettu turvavälein, ja tilojen yhtäaikaisia asiakasmääriä rajoitetaan yhä turvallisen käytön takaamiseksi ja ylimääräisten kontaktien välttämiseksi. Kirjastojen peli- ja musiikkihuoneen voi toistaiseksi varata vain yhden henkilön, kahden kaveruksen tai perheen käyttöön. Pääkirjasto Metson pieniä projektihuoneita voi varata yksin työskentelyyn. Myös Makerspace Tekomoon ja pääkirjasto Metson mikrofilmihuoneeseen otetaan vain yksi varaus kerrallaan, eli koko tila on yhden asiakkaan käytössä.

Varattavat tilat tuuletetaan mahdollisuuksien mukaan varausten välissä ja esimerkiksi harrastustiloissa kosketuspinnat pyritään puhdistamaan ennen seuraavan varaajan tuloa. Asiakkaiden toivotaan edelleen huolehtivan hyvästä käsihygieniasta ja turvaväleistä, käyttämään kasvomaskia ja tulemaan kirjastoon vain terveenä.

Asiakaskoneille normaalit käyttöajat

Myös kirjaston asiakaskoneiden käyttöajat palautetaan normaaleiksi maanantaista 14. kesäkuuta alkaen. Asiakaskoneita on kuitenkin turvavälien vuoksi käytössä tavallista vähemmän.

Asiakkaat voivat varata asiakaskoneita ja harrastustiloja käyttöönsä verkossa.

Ulkoinen linkkiAsiakaskoneiden ajanvarausohjelma

Tampereen kaupunginkirjasto