Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Vastaa kyselyyn väylien talvikunnossapidosta

Julkaistu 7.4.2021 14.18

Miten katujen, pyöräteiden ja jalkakäytävien auraus ja hiekoitus sujui Tampereella tänä talvena, jolloin lunta tuli reippaasti parin vähälumisen talven jälkeen? Talvikunnossapidosta voi antaa palautetta vastaamalla verkkokyselyyn osoitteessa www.tampere.fi/kunnossapitokyselyt. Kysely on avoinna perjantaihin 14.5.2021 saakka.

Auraustraktori ja auroja kunnossapitotyössä kadulla

Voit antaa arvosanan 0–5 väylien laatutasosta ja toimenpideajoista eli siitä, kuinka nopeasti väylät saadaan kuljettavaan kuntoon. Kyselyssä voi antaa myös vapaamuotoista palautetta esimerkiksi hiekoitussepelin poistosta talven jäljiltä. Sepelinkeruukin lasketaan talvikunnossapitotehtäviin.

Kysely järjestetään vuosittain, ja tuloksia hyödynnetään talvikunnossapidon laadun seurannassa ja parantamisessa. Talvihoidon laatua seurataan myös kunnossapidon vikailmoitusjärjestelmään ja Tampereen palvelupisteeseen tulleiden palautteiden määrän ja aihealueiden perusteella sekä pistokoekierroksin. Talvikunnossapidon laadusta raportoidaan yhdyskuntalautakunnalle vuosittain.

Talvikunnossapidon arvosana parani edellisellä talvikaudella

Talvi 2019-2020 oli talvikunnossapidon kannalta keskivertotalvea helpompi, ja lumen määrä jäi merkittävästi keskivertotalvea vähäisemmäksi. Toisaalta liukkaudentorjuntatyön haastavuutta nosti lämmin ilma. Lämpötila pysytteli koko talven nollan asteen tietämillä, mikä vaati enemmän liukkaudentorjuntaa kuin keskivertotalvena.

Keväällä 2020 järjestetyn talvikunnossapitokyselyn tulosten mukaan kaupunkilaisten tyytyväisyys talvikunnossapitoon kasvoi edellisestä talvesta. Talven 2019-2020 kunnossapitotyö sai arvosanaksi 2,9, kun vuotta aikaisemmin arvosana oli 1,8. Tyytyväisyys talvikunnossapitoon kasvoi jokaisella kyselyn osa-alueella. Parhaiten kyselyn tulosten mukaan onnistuttiin pääkatuverkon talvihoidossa. Eniten parannettavaa nähtiin jalankulku- ja pyöräväylien talvihoidossa. Arvosana on ollut vuosina 2012–2019 keskimäärin 2,4.

Talvikunnossapidon vastuut määräytyvät katujen puhtaana- ja kunnossapitolain mukaan. Katujen ajoratojen, torien, aukioiden sekä kävely- ja pyöräteiden talvihoidosta vastaa kaupunki. Jalkakäytävän talvihoidosta vastaa jalkakäytävän viereisen kiinteistön haltija eli huoltofirma tai pientalon omistaja. Aurausjärjestyksessä tulevat ensin pääväylät ja bussireitit ja sitten pienemmät asuntokadut. Kävely- ja pyöräteistä aurataan ensin seudulliset väylät ja työmatkareitit.

Kuvat Jyrki Ristilä