Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tammelantorille pysäköintipaikkoja yleiseen käyttöön

Julkaistu 29.3.2021 11.22

Tammelantorin pohjoisosaan lisätään pysäköintitilaa toriasiakkaiden ja muidenkin alueella asioivien käyttöön 1.4.2021. Aiemmin pysäköintipaikat olivat vain torikauppiaiden käytössä toriaikana, mutta uuden käytännön mukaan näille 26 paikalle voivat pysäköidä sekä kauppiaat että asiakkaat.

Tammelantorin pysäköintipaikoilla korvataan Pinnikadun uudistamisen vuoksi Pinninkadulta ja lähikaduilta vähennettyjä kadunvarsipaikkoja.

Torin pysäköintipaikat sijaitsevat kahdessa rivissä Kyllikinkadun puoleisessa päädyssä. Pysäköintialueella on myös liikkumisesteisille kaksi pysäköintipaikkaa. Pysäköintimaksu veloitetaan 2. vyöhykkeen mukaisesti arkisin ja lauantaisin 2 €/h kello 6–16 ja pysäköintiaika on maksimissaan 4 h. Kello 16 jälkeen pysäköinti on maksutonta. Pysäköintialueelle ajetaan Tammelan puistokadun puolelta. Kun Pinninkadun remontti torin kohdalla valmistuu toukokuussa, ajoyhteys pysäköintialueelle siirtyy Pinninkadun puolelle ja Tammelan puistokadun väliaikaiset liittymät suljetaan.

Pysäköintipaikkoja on toivottu lisää toriasiakkaille lähistöltä vähenevien kadunvarsipaikkojen vuoksi. Yhdyskuntalautakunnan 12.5.2020 hyväksymään Pinninkadun katusuunnitelmaan liitettiinkin ponsi pysäköintipaikkojen tilapäisestä lisäämisestä alueella.

Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Aleksi Jäntti selventää ponnen tarkoitusta ja korvaavien pysäköintipaikkojen tarvetta:

–Hyväksytyssä liikenneverkkosuunnitelmassa Tammelantorilla on toriparkki. Pinninkadun remontin toteuttaminen nyt on sekä ajankohtaista että erittäin perusteltua. Remontin myötä häviää kuitenkin osa asiakaspysäköintipaikoista, eikä toriparkin rakentaminen ole vielä näköpiirissä. Siksi on tärkeää, että alueella toteutetaan korvaava väliaikainen pysäköinti.

–Yhdyskuntalautakunnan tahdon mukaisesti myös torin yleissuunnitelman laatiminen on käynnistettävä yhdessä alueen toimijoiden kanssa pikimmiten, Aleksi Jäntti toteaa.

Pinninkadun uudistustyöt ovat parhaillaan käynnissä. Katu uudistetaan Itsenäisyydenkadun ja Kullervonkadun välillä. Kunnostuksessa parannetaan jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita leventämällä jalkakäytäviä ja sallimalla kaksisuuntainen pyöräliikenne Vellamonkadun ja Kullervonkadun välisellä osuudella, joka on yksisuuntainen Itsenäisyydenkadun suuntaan. Uudistuksessa Pinninkadulta, Ilmarinkadulta ja Kyllikinkadulta vähenee yhteensä 22 pysäköintipaikkaa.

Liikenneinsinööri
Timo Seimelä