Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Riskiryhmien rokotukset laajenevat Tampereella 60–64-vuotiaisiin

Julkaistu 22.2.2021 15.39

Tampereella laajennetaan riskiryhmien koronarokotuksia. Nyt alkavat rokotukset 60–64-vuotiaille tamperelaisille, joilla on vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus tai tila. Samaan riskiryhmään kuuluvien 65–69-vuotiaiden rokotukset jatkuvat edelleen.

Koronarokotukset.

Ne 60–69-vuotiaat, joilla on vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus, voivat varata ajan rokotukseen verkossa osoitteessa www.tampere.fi/koronarokotukset tai soittamalla terveysasemalle (ma–to klo 8–16, pe klo 8–15) tai terveyspalvelujen neuvontaan 03 5657 0023 (joka päivä kello 7–22). Rokotusaikoja lisätään sitä mukaa kuin rokotteita saadaan.

Riskiryhmien rokotuksia annetaan ajanvarauksella aluksi viidellä terveysasemalla: Hatanpään, Hervannan, Linnainmaan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasemalla. Kaupungin kaikkien terveysasemien, myös Mehiläisen Oma Lääkärisi Hervannan, keskustan ja Tesoman, rokotusvuorossa olevat asiakkaat voivat varata ajan mille tahansa näistä asemista. Keskiviikosta 24.2.2021 lähtien aikoja voi varata myös muille kaupungin terveysasemille, joilla riskiryhmien rokotukset päästään aloittamaan 8.3.2021.

Riskiryhmien rokotuksiin käytetään AstraZenecan rokotetta, jota kansallisen ohjeistuksen mukaisesti annetaan vain alle 70-vuotiaille.

Rokotusvuorossa olevaan riskiryhmään kuuluminen tarkistetaan rokotuspaikalla Kela-kortista tai potilastiedoista. Nyt rokotusvuorossa olevaan riskiryhmään kuuluvat seuraavat vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistavat sairaudet tai tilat (60–69-vuotiailla):

• elinsiirto tai kuuden kuukauden sisällä kantasolusiirto tai kantasolusiirron takia hylkimisenestolääkitys
  • aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti (ei kuitenkaan tyvisolusyöpä)
  • vaikea puolustusjärjestelmän häiriö (kuten perinnöllinen immuunivajavuus, HIV, henkilöt, joilta on poistettu perna)
  • vaikea krooninen munuaissairaus (dialyysipotilaat voivat saada rokotteen myös hoitojen yhteydessä)
  • vaikea krooninen keuhkosairaus
  • lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes tai
  • Downin oireyhtymä.

Katso tarkemmat tiedot riskiryhmistä THL:n sivuilta: Ulkoinen linkkiVakavalle koronavirustaudille alttiiden rokotusjärjestys

Ohjeet rokotukseen tulevalle:

• Tule rokotukseen vain terveenä ja varatulle ajalle.
  • Käytä kasvomaskia ja desinfioi kädet rokotuspaikalle tullessasi ja sieltä lähtiessäsi.
  • Pidä muihin turvaväliä vähintään kaksi metriä.
  • Ota mukaan Kela-kortti ja ota kortti valmiiksi esille odottaessasi.
  • Pukeudu vaatteeseen, josta on helppo nostaa hiha ylös.

***
Tiedotetta päivitetty 23.2.2021: Selvennetty vaikeaa puolustusjärjestelmän häiriötä.

Hoitotyön päällikkö
Birgit Aikio