Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

YSTI ry:n Verkko on vuoden 2020 tamperelainen vapaaehtoistoimija

Julkaistu 14.1.2021 15.37

Tampereen kaupunki on valinnut vuoden 2020 tamperelaiseksi vapaaehtoistoimijaksi Yhdessä Selviytymisen Tuki YSTI ry:n Verkon, joka välittää apua ja tukea hervantalaisille ikäihmisille ja vammaisille henkilöille. Kun keväällä korona pakotti vähentämään kasvokkaista avunvälitystä, Verkon työtiimissä luotiin tilalle uutta: puhelinkaveritoimintaa, pihakahveja sekä tarjottiin kauppa-apua.

Neljä Verkon vapaaehtoista sekä vapaaehtoistyön koordinaattori Tiina Virnes Raatihuoneella vastaanottamassa palkintoa.

Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta valitsee ja palkitsee vuosittain vapaaehtoistoimijan. Palkinto on jaettu vuodesta 2015 alkaen.

– Tällä kertaa lautakunta halusi palkita toimijan, joka on tehnyt pitkään monipuolista vapaaehtoistyötä, mutta osasi poikkeusvuonna nopeasti ja innovatiivisesti muuttaa entisiä toimintatapojaan ja toi koronavuonna uusilla tavoilla iloa ja konkreettista apua yksinäisille ikäihmisille ja vammaisille. YSTI ry:n Verkon vapaaehtoiset ovat olleet kannustava esimerkki muille toimijoille ja antaneet toivoa apua tarvitseville, kertoo sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja, apulaispormestari Johanna Loukaskorpi.

Verkon vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Tiina Virnes on suunnattoman ylpeä vapaaehtoisistaan ja Verkon saamasta tunnustuksesta. Hän kertoo, että Verkon uudet korona-ajan palvelut syntyivät tarpeeseen.

– Kotihoidon kautta tuli viestiä vanhuksista, jotka eivät voineet koronan vuoksi lähteä ulos tai hoitaa kauppa-asioitaan. Monet ihmiset puolestaan kertoivat, miten yksin he ovat, kun ne arjen pienet kohtaamiset esimerkiksi kauppareissulla tai roskapussia viedessä ovat jääneet pois.

Verkon puhelinkaveritoiminnassa vapaaehtoiset soittivat ja kyselivät kuulumisia ikäihmisille. Moni soitti kolme-neljäkin kertaa viikossa. Kauppa-apuun koulutettiin 20 uutta, nuorta vapaaehtoista, jotka kävivät ikäihmisten puolesta kevään ja kesän ajan ruokaostoksilla. Ostosten lisäksi palvelu toi yksin kotona oleville vanhuksille mahdollisuuden jutella hetken vapaaehtoisen kanssa.

– Kauppakassia tuodessa vapaaehtoinen vaihtoi aina muutaman sanan ikäihmisen kanssa porrastasanteella. Rajoitusten liennyttyä vanhus saattoi lähteä mukaan kauppareissulle ulkoilemaan ja juttuseuraksi, vaikka sisälle kauppaan ei olisi vielä uskaltanut tullakaan, kertoo Virnes.

Yhdessä Selviytymisen Tuki YSTI ry:n Verkko-yksikössä työskentelee neljä henkilöä ja vapaaehtoisia on tällä hetkellä kirjoilla 98.

Apulaispormestari
Johanna Loukaskorpi