Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Kirjastojen kokoelmatilat avataan asiakkaille

Julkaistu 13.1.2021 16.11

Tampereen kirjastojen kokoelmatilat avataan alueellisen koronaohjausryhmän suosituksen mukaisesti asiakkaille. Torstaista 14. tammikuuta alkaen asiakkaat pääsevät hakemaan lainattavaa normaalisti hyllyistä. Muut rajoitukset Tampereen kaupunginkirjaston palveluissa säilyvät ennallaan, ja vain pikainen asiointi on mahdollista.

Tesoman kirjaston kirjasali.

Yleiset käytännöt

Kirjastot ovat toistaiseksi avoinna rajoitetuin palveluin. Lainaus, palautus, varausten nouto ja asiakaskoneiden lyhytaikainen käyttö on mahdollista. Asiakaspalvelu on avoinna. Asiakkaille suositellaan ensisijaisesti automaateilla asiointia ja kirjastomaksujen maksamista kortilla tai verkkomaksuina PIKI-verkkokirjastossa. Edelleen kirjastoissa sallitaan vain pikainen asiointi, minkä vuoksi lehti- ja lukusalit sekä työskentely- ja harrastustilat ovat suljettu.

Asiakkaiden tulee käyttää kasvomaskia, jos sen käyttöön ei ole terveydellistä estettä. Kaikkien tulee huolehtia kahden metrin turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta sekä tulla kirjastoon vain terveenä.

Asiakaskoneet

Kirjastoissa on asiakaskoneita välttämättömään, lyhytaikaiseen (15 min) käyttöön. Koneen voi varata käyttöön asiakaskoneiden ajanvarausjärjestelmästä. Jos koneita on vapaana, niitä voi käyttää ilman ajanvarausta.

Aukioloajat

Kirjastoissa on pääsääntöisesti voimassa normaalit aukioloajat omatoimiaukioloaikoja lukuun ottamatta. Nekalan kirjasto on toistaiseksi avoinna ma, ke ja pe 14–18 ja Terälahden kirjasto ti 11–17 ja to 9–14. Omatoimiaukiolot eivät ole käytössä, jotta henkilökunta voi valvoa tilan turvallista käyttöä.

Kirjastojen aukioloajat

Digituki

Kirjastojen tietotorit opastavat poikkeusaikana puhelimen, tabletin tai tietokoneen käyttöön liittyvissä pulmissa puhelimitse, sähköpostitse tai etäyhteydellä. Asiakkaita pyydetään ottamaan yhteyttä ensin puhelimitse: Sampolan tietotori p. 040 800 7816, Hervannan tietotori p. 040 800 7805, Lielahden tietotori p. 040 553 4043

Kirjastoautot

Kirjastoautot kiertävät iltareiteillä normaalisti, mutta sisälle otetaan korkeintaan kolme asiakasta kerrallaan. Pikaisen asioinnin vuoksi aineiston varaamista etukäteen suositellaan. Asiakkaiden tulee käyttää kasvomaskia.

Kotipalvelut

Kirjaston kotipalveluasiakkaita palvellaan normaalisti. Kirjakassit toimitetaan ja noudetaan asiakkaan kotiovelta ilman lähikontaktia.

Palautukset

Lainoja voi palauttaa normaalisti kirjastojen palautusautomaateilla tai jättää ne palautusluukkuihin, jotka pidetään jatkuvasti avoinna. Lielahden kirjaston palautusluukku on avoinna Lielahtikeskuksen aukioloaikoina.

Tilat ja tapahtumat

Kirjastojen kaikki tapahtumat, tilavaraukset (lukuun ottamatta muutamia harrasteryhmiä), kurssit ja paikan päällä kirjastoissa pidettävät opastukset on peruttu ainakin maaliskuun 2021 loppuun.

Myös kirjastojen luku- ja työskentelytilat, lehtisalit, musiikki- ja pelihuoneet, näyttelytilat ja muut oleskelutilat ovat pois käytöstä. Aikakauslehtiä voi kuitenkin lainata kotona luettavaksi. Cafe Metso on suljettu.

Varaukset

Sekä lainassa olevaa että kirjaston hyllyssä olevaa aineistoa voi varata PIKI-verkkokirjastossa tai puhelimitse. Tampereen kaupunginkirjaston omasta aineistosta ei peritä varausmaksuja. Asiakas valitsee varausta tehdessään, mistä kirjastosta haluaa aineiston noutaa. Varauksen voi tulla noutamaan kirjastosta, kun siitä on tullut noutoilmoitus. Varaukset noudetaan varaushyllystä ja lainataan automaatilla.

Verkkokirjasto palvelee

PIKI-verkkokirjasto on aina avoinna. Verkkokirjastossa voi uusia lainat, tehdä varauksia tai maksaa kirjastomaksut. PIKI-chat tarjoaa henkilökohtaista opastusta. Tutustu myös e-kirjoihin ja muihin etäkäytettäviin e-aineistoihin PIKI-verkkokirjastossa.

Kirjastojen yhteystiedot

*) 25.2. päivitetty tieto rajoitusten jatkumisesta tilavarausten ja tapahtumien osalta vähintään maaliskuun loppuun.

Lisätiedot medialle:
Vs. kirjastopalvelujohtaja