Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Pirkanmaalle yhdeksän kunnan yhteinen potilastietojärjestelmä

Julkaistu 21.10.2020 8.02

Pirkanmaalla yhdeksän kuntaa on ottamassa käyttöön yhteisen potilastietojärjestelmän, Pirkanmaan Alue-Pegasoksen. Ensimmäisenä kuntana Alue-Pegasokseen liittyy Valkeakoski 2. marraskuuta 2020. Sen jälkeen vuorossa ovat Akaa ja Urjala 1. joulukuuta.

Loput hankekunnat siirtyvät uuteen järjestelmään ensi vuoden puolella: Sastamala ja Punkalaidun 1.2.2021, Ylöjärvi 22.2. sekä Lempäälä 1.3. Tampere ja Orivesi ovat jo Alue-Pegasoksen käyttäjiä, mutta ottavat sen uudet ominaisuudet käyttöön 15.3.

Järjestelmän käyttöönottoon on varauduttu pidentämällä alkuvaiheessa vastaanottoaikoja. Ensimmäisellä vastaanottokäynnillä lääkäri tarkistaa potilaan lääkityksen ja siirtää tiedot uuteen järjestelmään. Asiakkailta toivotaan ymmärrystä, sillä aluksi myös terveysasemien puhelinpalvelussa voi kestää normaalia pidempään uuden järjestelmän vuoksi.

Alue-Pegasos-kunnissa asuu 70 prosenttia pirkanmaalaisista. Yhteinen potilastietojärjestelmä parantaa potilasturvallisuutta. Sen avulla tieto kulkee aiempaa paremmin hankkeen kuntien sekä kuntien ja sairaanhoitopiirin välillä. Yhteinen järjestelmä tuo myös säästöjä kustannuksiin, kun kunnat rakentavat yhdessä yhtä järjestelmää usean erillisen sijaan, jolloin esimerkiksi henkilöstön koulutukset, ohjeistukset ja järjestelmän päivitykset sekä teknisen alustan tuki voidaan järjestää keskitetysti.

Alue-Pegasos-hanke käynnistyi vuonna 2018 osana edellistä Pirkanmaan maakunta- ja sote-uudistusta. Yhdeksässä pirkanmaalaisessa kunnassa käytettiin samaa potilastietojärjestelmää, Pegasosta. Järjestelmää käytettiin kuitenkin kunnissa hyvin eri tavoin, eivätkä järjestelmät keskustelleet keskenään. Hankkeen tavoitteena on ollut löytää Pegasos-potilastietojärjestelmän parhaimmat ominaisuudet ja tehokkaimmat tavat käyttää niitä.

Alue-Pegasos-hanke:
Hallintoylilääkäri, palvelujohtaja