Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tammerkosken uusi valaistus on valmistunut

Julkaistu 19.10.2020 16.15

Tammerkosken valaistusta on uudistettu pitkäjänteisesti ja nyt se on kokonaisuudessaan valmis. Viimeisin valmistunut osuus on Tammerkosken pohjoinen puoli Satakunnan sillalta Neulapadolle saakka. Tammerkosken valot syttyvät 23. lokakuuta ja loistavat koko pimeän ajan.

Kuva Tammerkosken uudistetusta valaistuksesta

Tammerkosken rantaa on valaistu yli kilometrin pituudelta. Valaistus alkaa Vuolteensillalta ja jatkuu aina Neulapadolle saakka. Viimeisin valmistunut osuus sisältää keskijuoksun voimalaitoksen pohjoisen puolen, Satakunnan sillan, Vapriikin raitin, kosken rannan julkisivut, muurit ja uoman sekä yläjuoksun valaistuksen.

Valaistuksella on tuotu esiin Tammerkosken historiaa; vanhoja punatiiliä, kivien vivahteikkaita pintoja ja ajan patinaa. Kontrasteilla on saatu valaistukseen rytmiä. Julkisivut hehkuvat valon ja varjon vaihteluilla. Jylhiä graniitteja ja muurien epätasaisia pintoja on korostettu valkoisella valolla. Pieniä yllätyksiä ovat muun muassa voimalaitosten sisätilojen valaisut. Sinisenä hehkuva yläjuoksun kaari-ikkuna ja kosken uoma ovat herkkiä yksityiskohtia. Valaistuksella on annettu huomiota myös tunnetulle Kotkankallion muistomerkille.

Suomen sääolosuhteet ja veden välitön läheisyys ovat olleet valaistuksen toteuttamiselle mielenkiintoisia haasteita. Tekniikassa on huomioitu sään aiheuttamat muutokset aina huurtumisesta jäätymiseen, ja osa valaisimista on tehty pelkästään kosken valaisua varten. Finlaysonin kosken puoleinen julkisivu on saatu valaistua vastapäätä olevan rakennuksen katolta. Tammerkosken valaistus on toteutettu LED-tekniikalla, joka on sähkönkulutuksen ja huollon kannalta vanhaa ratkaisua ympäristöystävällisempi sekä käytännöllinen myös ohjelmoitavuuden osalta. Valoja voidaan säätää kokonaisuutena ja yksittäin.

Tammerkosken valaistus on kunnianosoitus Tampereen keskustan läpäisevälle Tammerkosken kansallismaisemalle. Kosken varrelle kiteytyy maineikas määrä Tampereen teollista historiaa ja tämän päivän kaupunkikulttuuria. Tärkeä osa Tammerkoskea ovat aina olleet olleet ihmiset sen ympärillä, mikä onkin kannustanut kunnianhimoisen valaistusprojektin toteuttamiseen.

- Kosken rantoja on avattu yhä enemmän tamperelaisten käyttöön. Valaistuksella on merkittävä rooli niin turvallisuuden tunteen kuin viihtyisyyden osalta. Pimeä vuodenaika on myös mahdollisuus korostaa valaistuksen keinoin paikallisia aarteita ja yksityiskohtia, sanoo Markus Joonas Viiden tähden keskusta -kehitysohjelmasta.

Tammerkosken rantoja on valaistu jo 80-luvulta saakka. Kokonaisvaltainen valaistuksen uudistaminen on käynnistynyt vuonna 2015 ja sitä on tehty vaiheittain. Tammerkosken valaistuksen ovat toteuttaneet paikalliset valaistusalan yritykset. Tampereen kaupunki tulee osallistumaan Tammerkosken valaisulla kansainvälisiin valaistusalan kilpailuihin.

Hankekehityspäällikkö
Markus Joonas