Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Hyvää ympäristöterveyspäivää!

Julkaistu 26.9.2020 8.00

Maailman ympäristöterveyspäivää vietetään 26.9.2020. Tänä vuonna ympäristöterveyspäivän teemana on ympäristöterveyden merkitys pandemian ehkäisemisessä ja torjunnassa.

Hyvän hygienian, puhtaan ruuan ja veden, käsienpesun ja siivouksen merkitys on kuluneen vuoden aikana noussut aivan uuteen arvoon. Ympäristöterveydellä tarkoitetaan elintarvikkeiden, palveluiden ja olosuhteiden terveellisyyttä ja turvallisuutta.

Jokainen voi omalla vastuullisella toiminnallaan ja huolellisella hygienialla edistää ympäristöterveyttä. Viranomaistoiminta on omalta osaltaan varmistamassa ympäristöterveyden toteutumista. Terveydensuojelussa huolehditaan, että talous- ja uimavesi täyttävät niille asetetut vaatimukset, että olosuhteet päiväkodeissa ja kouluissa eivät aiheuta terveyshaittaa ja monet muut palveluntarjoajat (esim. kauneushoitolat, liikuntapaikat, julkiset saunat ja sosiaalialan laitokset) järjestävät toimintansa niin, ettei toiminta aiheuta asiakkaille terveyshaittaa, tiloja siivotaan ja niiden kunnosta huolehditaan.

Elintarvikevalvonta varmistaa, että elintarvikkeiden tuottaminen, valmistus, myynti ja tarjoilu toteutetaan niin, ettei niistä aiheudu haittaa terveydelle. Vastuu palvelun terveellisyydestä ja turvallisuudesta on aina palvelun tuottajalla. Asiakkaiden kannattaa antaa aina havaitsemistaan epäkohdista ja puutteista suoraa palautetta toimijalle. Mikäli se ei auta, voit ilmoittaa asiasta terveydensuojeluviranomaisille [email protected] Elintarvike-epidemiaepäilyistä tai muihin elintarvikkeisiin liittyvistä epäkohdista voit olla yhteydessä elintarvikevalvontaan [email protected]