Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Yrittäjien muutos- ja kasvutarpeita selvitetään koronakokemuksia keräämällä

Julkaistu 9.7.2020 10.01

Tutkimustuloksia hyödynnetään yrittäjille suunnattujen palvelujen kehittämiseksi.

 

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut toteuttaa yhdessä monipalveluyhtiö Innolinkin kanssa tutkimuskokonaisuuden, jonka tavoitteena on selvittää yritysten kokemia talous- ja organisaatiomuutoksia korona-aikana. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat tamperelaiset yksinyrittäjät, jotka ovat hakeneet korona-avustusta.

"Tuloksien avulla kehitämme kaupungin tarjoamia yrityspalveluja entistä osuvammiksi. Kulunut kevät on aiheuttanut kaikille haasteita, mutta samalla kannustanut uudistumaan. Me haluamme auttaa yrittäjiä muutoksessa ja myös varautumaan paremmin kriisitilanteita varten", kertoo kasvupalvelujen palvelupäällikkö Elina Wallin.

Kolmivaiheisen tutkimuksen kahdesta ensimmäisestä vaiheesta on jo saatu tuloksia. Näissä vaiheissa on selvitetty yksinyrittäjien korona-avustuksen hakuprosessin toimivuutta ja yritysten tilannetta korona-aikana. Heinäkuun aikana alkavassa kolmannessa vaiheessa tarkastellaan koronan aiheuttamia taloudellisia sekä toiminnallisia vaikutuksia yrityksiin.

"Haluamme selvittää, millaista lisätukea ja sparrausta yritykset tarvitsevat kehittyäkseen", Wallin kertoo.

Torstaihin 9.7. mennessä Tampereen kaupungille on saapunut noin 2100 yksinyrittäjien korona-avustushakemusta.

Uusi aika haastaa yrityksiä muuttumaan

Tutkimustulokset osoittavat, että yritysten mahdollisuudet ja halukkuus muuttaa omaa toimintaansa vaihtelevat suuresti kriisissä.


Innolinkin toimitusjohtaja Pekka Vuorela

"Koronan taloudelliset vaikutukset yrityksille ovat olleet suuria. Korona-avustuksen hakijoista 92% on kokenut merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, mutta silti vain joka kolmas aikoo tehdä muutoksia omiin prosesseihinsa ja toimintatapoihinsa", kertoo Innolinkin toimitusjohtaja Pekka Vuorela.

Vuorelan mukaan alueellisten yrityspalvelujen tulee tukea yritysten selviytymistä koronatilanteessa sekä sopivasti haastaa yrityksiä myös muuttamaan toimintaansa uudessa toimintaympäristössä. Pelkkä selviytyminen ei riitä.

Korona-avustuksen hakuprosessin osalta tutkimustulokset kertovat, että yrittäjät ovat kokeneet haun toimineen dynaamisesti ja laadukkaasti.

Innolink on vuonna 1991 perustettu tamperelainen tiedolla johtamisen monipalveluyhtiö, joka on keskittynyt asiakaskokemusten ja palvelujen kehittämiseen yrityksissä ja kehittäjäorganisaatioissa. Innolink toteuttaa vuosittain valtakunnallisesti yli 500 räätälöityä markkinatutkimusta.


Lisätietoja

Palvelupäällikkö
Elina Wallin
puhelin 041 730 2919
sähköposti [email protected]

Erityisasiantuntija
Jarno Hakanen
puhelin 040 356 9126
sähköposti [email protected]