Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Kirjastoasiointi onnistuu nyt myös Finnassa

Julkaistu 17.6.2020 16.22

PIKI-kirjastojen asiakkaat voivat nyt tiedonhaun lisäksi varata tai uusia lainojaan tai muuttaa tietojaan valtakunnallisessa Finna.fi-palvelussa.

Pirkanmaan kirjastojen asiakkaat voivat nyt halutessaan tarkastella lainojaan, muokata tietojaan tai varata tai uusia lainojaan kansallisessa Finna.fi-palvelussa. Palveluun kirjaudutaan PIKI-kirjastokortilla. PIKI-kirjastojen aineistot ovat olleet jo pidemmän aikaa löydettävissä Finnassa.

PIKI-kirjastojen asiakastoiminnallisuudet vietiin Finna.fi:hin asiakkailta saatujen toiveiden vuoksi. Muutos ei kuitenkaan vaikuta PIKI-verkkokirjaston toimintaan, vaan asiakkaat voivat asioida entiseen malliin myös verkkokirjastossa. Kirjastomaksujen maksu onnistuu edelleen verkossa ainoastaan PIKI-verkkokirjastossa.

Kirjautumalla Finna.fi:hin PIKI-kirjastojen asiakas voi:

• varata ja uusia PIKI-aineistoja
• tarkastella lainoja
• sallia/kieltää lainaushistorian tallennuksen
• tallentaa ja jakaa suosikkeja
• tallentaa hakuvahteja
• vaihtaa ensisijaisen noutopaikan
• vaihtaa tunnusluvun (Finnassa termillä PIN-koodi)
• vaihtaa puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen
• käyttää sähköistä kirjastokorttia
• tarkastella maksuja

Valtakunnallinen tietopankki

Finna on valtakunnallinen tietopankki, johon Suomen kirjastoilla, arkistoilla ja museoilla on mahdollisuus tuoda aineistonsa yhteen ja kaikkien löydettäväksi. Finna.fi-sivulta asiakkaat voivat etsiä tietoa kaikkien mukana olevien kirjastojen ja arkistojen kokoelmista, katsella museoesineiden ja taideteosten kuvia sekä ladata asiakirjoja, karttoja ja kirjallisuutta. Osaa digitoidusta sisällöstä pääsee käyttämään suoraan Finnasta, ja saatavilla on esimerkiksi elokuvia.

Kansalliskirjasto vastaa Finnan ylläpidosta, ja palvelua kehitetään yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Palvelua rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Ulkoinen linkkiFinna.fi-palvelu Finna -hakupalvelu kokoaa yhteen aineistoja arkistoista, kirjastoista ja museoista. Yli 13 miljoonaa aineistotietoa.

Lisätietoja:

Tampereen kaupunginkirjasto