Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Kirjastot avataan 1. kesäkuuta (päivitetty 1.7.)

Julkaistu 27.5.2020 15.06

Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteet avataan 1. kesäkuuta Koukkuniemen kirjastoa lukuun ottamatta.

Metson pääaula

Kirjastot avataan 1. kesäkuuta alkaen valtioneuvoston linjauksen mukaisesti. Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteistä avataan 1. kesäkuuta alkaen kesäaukioloajoin kaikki muut paitsi Koukkuniemen kirjasto. Messukylän, Koivistonkylän, Peltolammin, Kämmenniemen ja Terälahden kirjastojen omatoimiaukiolot otetaan käyttöön 1.7. lähtien. Kirjastoissa voi asioida arkisin ma–to 7–21 ja pe 7–18, paitsi Kämmenniemen kirjastossa ma-to 7–18 ja pe 7–16.

- Moni on odottanut kirjastoon pääsyä kovasti, joten avaamme palvelut niin laajasti, kuin on tässä tilanteessa mahdollista. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus on ollut valmisteluissa ykkösasia: tiskeille on esimerkiksi hankittu suojapleksejä, kalustusta on muokattu väljemmäksi ja siivoukseen ja turvaväleihin kiinnitetään erityistä huomiota. Varausten nouto on ollut mahdollista isoissa kirjastoissa jo toukokuussa, ja kirjastoissa on ollut rauhallista ja turvallista asioida, kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg sanoo.

Myös kirjastoautot palaavat reiteille kesäkuun alusta alkaen, eikä tänä kesänä pidetä tavanomaista kesätaukoa. Autossa voi asioida maksimissaan kaksi asiakasta kerrallaan.

Pieniä muutoksia palveluihin

Valtaosa kirjaston palveluista on normaalisti käytössä kirjastojen avaamisen jälkeen. Pieniä muutoksia on kuitenkin tehty turvallisen asioinnin takaamiseksi ja asioinnin sujuvoittamiseksi.

Pelihuoneet, lainattavat tabletit, kierrätyskirjahyllyt ja lelut on poistettu käytöstä toistaiseksi. Kirjastojen asiakaskoneita on turvavälien vuoksi käytössä jonkin verran normaalia vähemmän. Asiakkaiden toivotaan varaavan ajan asiakaskoneelle etukäteen verkossa Ulkoinen linkkiAsiakaskoneiden ajanvarausohjelmassa tai soittamalla kirjastoon.

Kirjastojen varattavat luentosalit, työskentelytilat ja musiikkihuoneet ovat käytössä 1.6. alkaen. Vastuu tilan turvallisesta käytöstä on varaajalla. Kesäkuun alusta alkaen yli 50 hengen tapahtumat ovat valtioneuvoston linjauksen mukaisesti kielletty.

Kirjastoissa ei toistaiseksi oteta vastaan käteismaksuja. Kirjastomaksut voi maksaa kortilla tai verkkomaksuina PIKI-verkkokirjastossa.

Asiakkaita pyydetään huolehtimaan hyvästä käsihygieniasta ja riittävistä turvaväleistä kirjastossa asioidessa. Mahdollisimman nopea asiointi on toivottavaa. Kirjastoon ei pidä tulla sairaana. Kirjastoihin on hankittu käsidesiä ja desinfiointipyyhkeitä esimerkiksi näppäimistöjen puhdistukseen.

Lisätietoa kirjastojen käytännöistä suoraan kirjastoista tai PIKI-verkkokirjaston chatista.

Tiedotteesta poistettu tieto asiakaskoneiden käyttöaikojen rajoituksesta 23.6. ja tieto omatoimiaukiolojen käyttöön otosta lisätty 1.7.

Kirjastojen yhteystiedot ja aukioloajat

Lisätiedot medialle