Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Avustushaun avulla yli 60 keinoa yksinäisyyden lievittämiseen

Julkaistu 20.5.2020 13.00

Tampereen kaupunki avasi maaliskuun lopussa avustushaun, kun koronaepidemia sulki ihmiset kotiinsa.

Yhdenvertaisesti sinun –avustushaku kehitettiin nopealla aikataululla ja yhteensä 140 000 euroa päätettiin jakaa uusille, innovatiivisille tavoille jotka edistävät yhdenvertaisuutta ja lievittävät yksinäisyyden tunnetta.

Avustushaun suosio yllätti hakua koordinoineen suunnittelijan Susanna Lundströmin.

- Poikkeustila on selkeästi herättänyt monien auttamishalun ja saanut ihmiset innovoimaan uusia tapoja yhteydenpitoon ja toisista huolehtimiseen. Pääsimme rahoittamaan yli kuuttakymmentä eri toimintoa, Lundström kertoo innostuneena.

Avustuksilla rahoitettiin esimerkiksi vertaistukiryhmiä, virtuaalinen vapputapahtuma, kirjekampanjoita ikääntyneille, klovniluuritoimintaa lastensuojelun asiakkaille, etäkesäkerhotoimintaa lapsille sekä sirkusesityksiä asumisyksiköiden pihoilla.

Yksi syy haun suosioon oli se, että avustusta pystyi hakemaan kuka tahansa: niin yhdistykset, yritykset, yksityishenkilöt kuin työryhmätkin. Haun kriteerit olivat myös hyvin laveat. Edellytyksenä kuitenkin oli, että toiminnan tuli olla uutta, poikkeustilanteeseen sopivaa ja tamperelaisia hyödyttävää.

Kaikki Tampere. Yhdenvertaisesti sinun –kokonaisuuteen kuuluvat teot ja avustusta saaneet hankkeet ja toiminnot löytyvät alla olevasta linkistä.

Suunnittelija
Susanna Lundström