Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Varausten nouto alkaa Tesoman kirjastossa 18. toukokuuta

Julkaistu 14.5.2020 14.24

Maanantaista 18. toukokuuta alkaen asiakkaat voivat noutaa varauksiaan myös Tesoman kirjastosta arkisin klo 10-18. Noutopalvelu on jo aloitettu pääkirjasto Metsossa, Sampolan, Hervannan ja Lielahden kirjastossa sekä Koilliskeskuksessa. Varsinaisesti kirjastot avataan kesäkuun alussa.

Tesoman kirjasto avaa maanantaina 18. toukokuuta ovensa varausten noutoa varten. Asiakkaiden on mahdollista noutaa arkisin klo 10-18 varauksiaan, joista on tullut saapumisilmoitus. Varaukset noudetaan asiakaspalvelutiskiltä. Muut kirjaston tilat ja palvelut ovat pois käytöstä. Varausten nouto aloitettiin samoilla aukioloajoilla jo viikkoa aiemmin pääkirjasto Metsossa, Sampolan, Hervannan ja Lielahden kirjastoissa sekä Koilliskeskuksessa.

- Pystymme avaamaan vielä Tesoman kirjaston varausten noutopisteeksi, koska osa työntekijöistämme palasi jo sote-puolelta takaisin kirjastotöihin. Tesoman kirjasto on suunnilleen samaa kokoluokkaa aluekirjastojen kanssa, ja siellä odottaa noutoa valtava määrä varauksia, kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg sanoo.

Hallitus linjasi toukokuun alussa., että kirjastot avataan 1. kesäkuuta alkaen hallitusti ja asteittain. Lisäksi kirjastot saivat heti luvan aloittaa uloslainauksen eli take away -tyyppisen lainauksen. Myös aluehallintovirastot antoivat kirjastoille ohjeistuksen, jonka mukaan aineiston noutopalvelun käynnistäminen on heti mahdollista. Muut kuin lainaustoiminnan kannalta välttämättömät tilat tulee kuitenkin pitää suljettuina eikä oleskelua tai muuta toimintaa kirjaston tiloissa tule sallia ennen kesäkuun alkua. Kukin kunta päättää itse noutopalvelun käynnistämisestä ja palvelun sisällöstä.

Palautukset palautusluukkuihin

Toukokuun aikana vain nopea varausten nouto mainituissa kuudessa kirjastoissa on sallittu, eivätkä muut tilat, kuten lehti- ja lukusalit, asiakaskoneet, lastenosastot tai asiakas-wc:t ole käytössä. Asiakkaiden lainattavaksi on kuitenkin laitettu esille pieni määrä uutuuksia ja lastenkirjoja varausten noutopisteen lähettyville. Asiointi hoidetaan pääasiassa omatoimisesti automaateilla. Myöskään kirjastomaksuja ei voi maksaa paikan päällä kirjastoissa, vaan ainoastaan verkkomaksuina PIKI-verkkokirjastossa.

Noutopalvelun lisäksi kaikkien kirjastojen palautusluukut on avattu, ja asiakkaat voivat tuoda palautuksia luukkuihin. Ainoastaan Koukkuniemen kirjastossa ei ole palautusluukkua. Palautuksilla ei kuitenkaan ole kiire, sillä kaikkien sulkuaikana erääntyvien lainojen eräpäivät on automaattisesti siirretty sulun jälkeiseen aikaan. Noudettavissa varauksissa on jo normaali laina-aika.

Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuteen kiinnitetään kirjastoissa nyt erityistä huomiota. Asiakkaita pyydetään huolehtimaan hyvästä käsihygieniasta ja riittävistä turvaväleistä kirjastossa asioidessa. Kirjastoon ei pidä tulla sairaana. Noutopalvelua tarjoavissa kirjastoissa on varauduttu myös rajaamaan sisälle kerralla otettavien asiakkaiden määrää turvallisen asioinnin takaamiseksi.

Asiakkaille tarjotaan opastusta kirjaston palveluihin liittyen puhelimitse tai PIKI-verkkokirjaston chatissa.

Kirjastojen yhteystiedot
Ulkoinen linkkiPIKI-verkkokirjasto