Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Kanalinnut ilahduttavat taas Sorsapuistossa kesän ajan

Julkaistu 12.5.2020 14.25

Sorsapuiston lintutarhassa asustaa tänä kesänä yli neljäkymmentä kanalintua. Kookkaimmat kanalinnut saapuivat Hämeenkyröstä Tampereelle tiistaina 12.5.2020 ja pienemmät kanat muuttavat säiden hieman lämmettyä. Lintujen määrä kasvaa kesän mittaan kanaemoilla ja tipuilla. Uusina linturotuina Sorsapuistossa nähdään tänä vuonna Rhode Island Red ja helmikana.

Helmikanoja Sorsapuistossa

Amerikasta peräisin oleva Rhode Islandin väri vaihtelee syvän punaisesta mustaan. Valkopilkkuinen, mutta muuten musta helmikana on lähtöisin Afrikasta Sorsapuiston kesäasukkeina on uutuusrotujen lisäksi silkkikanoja ja tukkakanoja, Sussex-Light- kanoja ja orpington-kanoja. Useimmista roduista on valittu yksi tai kaksi kukkoa, joilla on seuranaan kanaparvet.

Lintuhäkkien edustalla on opastetaulut linturoduista. Lisätietoa saa myös netistä sivulta www.tampere.fi/sorsapuistonlintukierros .

Linnut tulevat Sorsapuistoon Hämeenkyröstä Tia Hämäläisen harrastekanalasta. Tampereen Infra Oy huolehtii niiden kesähoidosta. Lintujen ruokalistalle kuuluu muun muassa kauraa, rehua, tuoresalaattia sekä heinää.

Koiria ei tulisi tuoda lintuhäkkien läheisyyteen. Lintuja ei saa myöskään ruokkia omilla eväillä. Korona-aikana puistossa kävijöiden tulisi myös muistaa turvavälit.

Linnut palaavat kotikanalaansa syys-lokakuussa. Sorsapuistoon on tuotu erilaisia lintuja jo vuodesta 1939 lähtien eli yli 80 vuoden ajan.

Rhode Island Red -kanoja Sorsapuistossa
Rhode Island Red -kana on helmikanan ohella kesän 2020 uutuusrotu Sorsapuistossa. Helmikanoja on sivun yläosan kuvassa.

Tampereen Infra Oy:
Työmaapäällikkö